Høy over akterspeilet og god bakkeklaring på Cross Coupe. Foto: Fred Magne Skillebæk
Høy over akterspeilet og god bakkeklaring på Cross Coupe. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Jo da, VW Cross Coupé kommer

Genève (DinSide Motor): Og nå viser de frem en utrolig spennende drivlinje.

Til dere som synes det blir vel mange Volkswagen-nyheter for tiden: Dere har rett, men det er en grunn til det. VW-konsernet har nemlig hatt sitt mega-show som oppvarming til bilutstillingen i Genève, hvor det er pressedager 6. og 7. mars.

Tøff ny "krosskupé"

Jo da, vi har sett VW Cross Coupé tidligere, men nå viser VW oss bilen med en ny og spennende drivlinje vi ikke kan la forbigå i stillhet. Cross Coupé kommer så godt som garantert på markedet, og da er det ikke å forakte å se at bilen kan få avgiftsvennlige motoriseringer. Bare ikke fall for fristelsen ved å tro det blir kjedelig av den grunn.

LES MER OM CROSS COUPÈ

Totalt 3 motorer

For nedi motorrommet har VW nå senket en dieselmotor i kombinasjon med ikke bare én, men to eletromotorer. At VW nå satser på kombinasjonen diesel og strøm viser at produsenten ikke skyr noen midler. Det kan se ut som om de er villig til å implementere alle typer løsninger, uten å gjøre seg politisk bundet til én løsning alene, men prøver alt.

Vi har nylig, i en familiebil fra Peugeot, testet verdens første dieselhybrid-løsning i produksjon - for annen gang.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Slik så Cross Coupé ut da vi så den i Genève i vår. Foto: Fred Magne Skillebæk
Høy over akterspeilet og god bakkeklaring på Cross Coupe. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Spesiell utforming møter føreren. Foto: Fred Magne Skillebæk
Lyst interiør i en av utstillingsmodellene. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Fullverdige seteplasser bak. Foto: Fred Magne Skillebæk
Elegant bak, spesielt med så elegant bagasje. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk



Svimlende ytelser

I følge produsenten vil Cross Coupé være i stand til å forflytte seg en mil på bare 0,18 l/mil, noe som gir et CO2-utslipp på 46 g/km. Dette er tall som vi kjenner igjen fra flere andre produsenter i de tilfellene vi snakker om en plug-in hybrid. Men, det finnes vesentlige forskjeller. Denne versjonen av TDI plug-in hybrid yter noe så vanvittig som 306 hk, når alle maskiner gir det de har. Det er vel omtrent en tredobling i forhold til de andre konkurrentene på markedet i dag. Dreiemomentenet vet vi foreløpig ikke mye om, heller ikke akselerasjonen. Toppfarten er derimot oppgitt å være 220 km/t.

Les også: VW Rockton, tøffest på jobben

Få konkurrenter

Foreløpig har vi ikke fått lurt ut av noen når bilen dukker opp på markedet, ei heller med hvilken motorisering. At den kommer er det derimot liten tvil om, men selv ikke importøren har fått noe informasjon å prate om.

Med den nye modulære plattformen til konsernet er det også vanskelig å si hvor stor de ønsker å lage den. Vi tipper at VW ønsker å gjøre den til en direkte konkurrent til Range Rover Evoque, så får vi se hvor det til slutt ender.