Jenter avsløres som langt ivrigere på mobilen i trafikken. Distraksjoner som kan føre til ulykker. Foto: Colourbox.com
Jenter avsløres som langt ivrigere på mobilen i trafikken. Distraksjoner som kan føre til ulykker. Foto: Colourbox.comVis mer

Jenter bruker mobilen dobbelt så mye

Mobilverstinger i trafikken.

En studie fra den amerikanske bilistforeningen American Automobile Association, nærmere bestemt AAA Foundation for Traffic Safety, avslører kvinner som mobilverstinger i trafikken.

Avdelingen som tar seg av trafikksikkerhetsspørsmål har utført en studie omkring mobilbruk i bil. Studien er den første utført ved hjelp av videoutstyr montert i bilene som har vært gjenstand for undersøkelsen.

Mobilen er verstingen


Utvilsomt er distraherende adferd nettopp en av hovedårsakene til at førere mister kontroll over bilene, og unge kan være ekstra utsatt idet de har mindre erfaring med å håndtere bilen enn eldre trafikanter.

Les også: Påbyr promillemåler!

Blant disse finner studien ikke overraskende at bruk av mobiltelefon er den fremste distraksjonen, enten det dreier seg om å føre samtaler eller å tekste meldinger. Mer overraskende er det kanskje å studere adferdstyper fordelt på kjønn.

Jenter dobbelt så ofte

Jenter i tenårene bruker mobilen bak rattet dobbelt så ofte som guttene, viser den amerikanske studien. Foto: Colourbox Vis mer


Her viser det seg nemlig at når det gjelder mobilbruk, er jentene ikke bare kraftig overrepresentert - det er faktisk så å si dobbelt så sannsynlig at bilføreren som bruker mobilen bak rattet er jente, som at vedkommede er en mann.

Også når det gjelder annen distraherende adferd er jentene mer aktive - i alt 10 prosent mer enn guttene: Det handler om å lete etter ting i bilen mens de kjører. Dessuten spiser og drikker de også oftere mens de kjører.

På en faktor kommer gutta dårligere ut. De snur seg hyppigere mens de kjører, og søker oftere kontakt utenfor kjøretøyet.

Veivesenet vil ha bedre kjøretøykontroll

Permanent fokus viktig

AAAs president, Peter Kissinger, minner i en kommentar til studien om at en bil tilbakelegger 25 meter på ett sekund i 90 kilometer i timen. Det er det sekundet ekstra det tar å skifte fokus fra for eksempel en mobiltelefon til det som foregår på veien.

Veivesenet: – Dødsfall i trafikken er bilistenes skyld

Jo fler, jo farligere

Av annen informasjon denne undersøkelsen forsyner oss med overrasker det heller ikke at oppførselen blir mer ryddig når det er voksne - og da særlig foreldre - med i bilen. Farenivået øker igjen når tenåringsføreren har selskap av jevnaldrende, og adferden blir støyende og urolig.

Det ble målt at risikoen for en "alvorlig hendelse" ("serious incident") ble multiplisert med seks bare ved at det ble holdt "støyende samtale" inne i bilen mens kjøringen pågikk.

Redusere ulykkesrisiko

Målet har vært å avdekke mest mulig av adferden bak rattet som gjør de yngste bilførerne - i dette tilfellet tenåringene - til den mest utsatte gruppen i trafikken når det gjelder risiko for å bli drept eller hardt skadd i bil.

I fokusgruppen unge bilførere (under 20 år), er nemlig trafikkulykker den fremste dødsårsaken. Naturlig nok ønsker myndighetene å få frem et tilstrekkelig informasjonsgunnlag til å foreta mest mulig effektive tiltak mot dette, noe AAAs studie kan bidra til. Merk imidlertid at amerikanske ungdommer slipper ut på veien i bil tidligere enn norske.

Hva betyr varsellampene på dashbordet?

Sjokkerende virkemidler

Studier og faktainnsamling er en ting - tiltak og virkemidler en annen. I Storbritannia ble det for et par år siden utgitt en video som illustrerer farene ved å tekste på mobilen på en meget grafisk eksplisitt måte. Vi gjengir den nedenfor, men advarer mot svært sterke scener.