Teknikens Värld er ikke enige med Jeep om sikkerheten i nye Grand Cherokee
Teknikens Värld er ikke enige med Jeep om sikkerheten i nye Grand CherokeeVis mer

Jeep i velte-strid

Det svenske bilbladet Teknikens Värld hevder nye Jeep Grand Cherokee er farlig og kan velte i unnamanøvre.

Det svenske bilbladet har ved flere anledninger satt fokus på biler som opptrer farlig under kritiske unnamanøvre. Den såkalte elgtesten, som er en dobbel unnamanøver fra en fil til en annen og tilbake, ble berømt i 1997 da Mercedes A-klasse veltet, og senere ble modifisert som et resultat av dette. I 2007 var også Toyota Hilux i hardt vær.

Nå er det nye Jeep Grand Cherokee som har havnet i søkelyset. Tidligere i sommer gikk den nemlig opp på to hjul i testen, og ville etter alt å dømme ha slått rundt om ikke testføreren kjapt svingte riktig vei slik at bilen datt ned på alle fire igjen. Video av hendelsen kan du se her hos Teknikens Värld.

Vi kjørte nye Grand Cherokee i vinter

63,5 kilometer i timen

Hastigheten var relativt lave 63,5 kilometer i timen. Til sammenligning ble en Volkswagen Touareg og Volvo XC90 kjørt gjennom samme testen som referansebiler. De klarte begge om lag 70 kilometer i timen uten større problemer. Grand Cherokee ble for øvrig kjørt gjennom testen med ESP-systemet og et anti-velt-system aktivert. Fjæringen var innstilt på auto-modus.

- Overlastet

Faksimile fra Teknikens Värld Vis mer


Teknikens Värld gikk hardt ut og kalte bilen livsfarlig. Jeep på sin side hevder bilen var overlastet. Flere nye tester ble derfor foretatt. 3 nye eksemplarer av Grand Cherokee ble kjørt gjennom samme test 11 ganger hver i samarbeid med Jeep. Dette førte ikke til samme resultat, selv om bilene ved flere anledninger i kortere perioder var oppe på to hjul, og i tillegg slo dekket av felgen med punktering som resultat. Videoen av dette med forklaring kan du ser her.

For tung?

Striden dreier seg i stor grad om vekten. For mens Jeep hevder bilen i den opprinnelige testen var overlastet, fastholder Teknikens Värld at bilen ble lastet i tråd med vognkortet. Her stod nyttelasten oppgitt til 602 kilo. På grunn av mistanke om at bilen var for tung, tok de ut 100 kilo, slik at lasten ble 502 kilo, 100 kilo mindre enn det som var tillatt i følge vognkortet.

I etterkant viste det seg i en kontrollveiing utført av det svenske bilbladet at bilen faktisk veide 158 kilo mer enn det som var oppgitt i vognkortet. Den samme vekten er i følge bilbladet også oppgitt i en rekke andre land, som Norge. For at den oppgitte totalvekten ikke skal overskrides, betyr dette at nyttelasten må reduseres med tilsvarende. I praksis ble den opprinnelige testen dermed utført med 58 kilo for mye last i forhold til den reelle vekten, i følge Teknikens Värld.

Teknikens Värld er ikke enige med Jeep om sikkerheten i nye Grand Cherokee



For lett?

I de gjentatte testene utført av Jeep selv sammen med Teknikens Värld, ble bilen i følge Teknikens Värld lastet med 470 kilo, altså 132 kilo mindre enn den oppgitte nyttelasten. Hvorfor man kjørte med såpass lite last, fremstår for oss uklart, men det kan muligens tyde på at bilenes vekt var noe høyere enn angitt i vognkortet, slik at nyttelasten måtte reduseres tilsvarende.

Les også: Jeep Compass mislykkes i krasjtest

Norsk Jeep-importør avviser

Dinside Motor har vært i kontakt med den norske Jeep-importøren RSA. Administrerende direktør Frank Dunvold fastholder Jeeps forklaring om at bilen var overlastet og at den ble kjørt igjennom samme testen til sammen 33 ganger etterpå uten å velte.

- Vi forholder oss til at bilen er trygg og sikker. Grand Cherokee har gått gjennom mange andre tester uten problemer, sier Dunvold.

Tyskere fant ikke noe galt

Vi prøvekjørte Grand Cherokee i vinter Foto: Knut Moberg Vis mer


Det hører også med til historien at tyske Auto, motor und Sport for kort tid siden kjørte Grand Cherokee gjennom samme test som Teknikens Värld, uten å merke de samme veltetendensene. Tyskerne mener dette tyder på at den svenske testbilen var overlastet. Det oppgis ingen konkrete vekter, men Auto, Motor und Sport hevder deres testbil var fullastet. Teknikens Värld har så langt ikke kommentert dette offisielt.

Bekreft vektene

Dinside Motor har ikke grunnlag for å trekke noen konklusjon i denne saken. Men ettersom det kan synes som om mye av striden står om bilens oppgitte vekter, kan det for eiere og interessenter av nye Grand Cherokee være lurt å skaffe seg en skriftlig bekreftelse fra forhandler på at de oppgitte vektene er korrekte, og at bilen kan lastes i tråd med dette uten at sikkerheten reduseres.

I alle tilfeller gjelder det å ikke overlaste bilen. Her kan du finne tips om hvordan du best kan laste bilen.

Kilder: Teknikens Värld, Autoblog.com, Auto, Motor und Sport