Jeep Commander prøvekjørt: En røff aristokrat

Vi har vært på lansering av noe så sjeldent som en helt ny Jeep-modell og den første Jeep med plass til syv personer. Utseendemessig bekjenner den seg til Jeep-tradisjonen samtidig som den låner kjøreegenskaper og komfortnivå fra søskenmodellen Grand Cherokee. En råsterk V6-diesel og to V8ere står på programmet.

Vis mer

Jeep Commander prøvekjørt: En røff aristokrat

  1. Store bilder!
Vis mer


GRAZ (DinSide Motor):Jeep Commander er et viktig ledd i den pågående produktoffensiven til Jeep utenfor nordamerika. Med sin klassiske Jeep-stil som fører tankene hen til Grand Wagoneer på 60-tallet utgjør den et velkomment tilskudd til Jeeps konsekvente modellinje bestående av skikkelige offroadere med varierende grad av praktiske aspekter og raffinement.

Terrengbil

Jeep hadde arrangert prøvekjøringen i og omkring DaimlerChrysler-konsernets testområdet ved Graz i Østerrike. Det er der den nye bilen bygges for det europeiske markedet, side om side med andre biler fra Chrysler-gruppen - Grand Cherokee og Chrysler 300C. (Det er Magna Steyr som står for produksjonen - de bygger også BMW X3 i Graz. Selskapet er en del av Kanadiske Magna International Inc. som er en av verdens største underleverandører til bilindustrien og har over 80.000 ansatte. Av dem jobber 9.000 i Graz hvor de produserte 227.000 biler i 2004). Det ble dårlig med muligheter for å få presset bilen i noen særlig grad på vei, men vi fikk terrengkjørt den grundig i krevende testløyper i Schöekel-fjellet, og ble ikke skuffet: Commander er adskillig mer enn et paradekjøretøy for boulevardene. Når det gjelder veiegenskaper er det beroligende at slektskapet til nye Grand Cherokee er såpass nært.

Jeep-arven

Commander er nemlig søskenmodell av Jeep Grand Cherokee, men er noe større, og kan, som første Jeep, by på tre seterader og plass til opp til syv passasjerer. Vi syntes den så temmelig kasseaktig ut på bildene, men fikk et mer positivt inntrykk av den i realiteten. Frontruten er bratt og sideveggene mer vertikale enn vanlig. Karosseriet har en klart ”terrengvennlig” utforming med god bakkeklaring. Utseendemessig er Commander så avgjort en verdig arvtager av Jeeptradisjonen.

Vis mer


Masse trekkraft

Tre forskjellige motorer blir tilgjengelige på Commander og alle gjør det mulig å dra lass på opptil 3.500 kilo. To av dem er V8-bensinere og i tillegg kommer en Mercedes-utviklet 3-liters V6 diesel av ny dato. Sistnevnte er antakelig den mest aktuelle her i landet og det var den versjonen vi prøvekjørte både på vei og i terreng. Det er en finfin og råsterk motor som man også finner i Mercedes M-klasse, E-klasse og GL-klasse. Den yter 218 hestekrefter, men det er særlig trekkraften som imponerer: 510 newtonmeter er tilgjengelig allerede fra 1.600 og opp til 2.000 omdreininger per minutt. Vi opplevde denne motoren som en utmerket kraftkilde for denne bilen i samarbeid med femtrinnsautomatkassen som er standard. Trekkraft og disponibilitet kjennetegner den og bilens 2,3 tonn kjennes ikke som noe handicap for fremdriften, ikke engang i de bratteste hengene i terrengløypen. For de som sverger til bensindrift har man valget mellom en 4,7-liters V8-motor som yter 231 hestekrefter og en 5,7-liters V8 HEMI-motor som produserer 326 hestekrefter og som har et dreiemoment på 500 newtonmeter ved 4.000 omdreininger. Disse motorene fås også med femtrinns automat.

Vis mer


Kjører bra

I utgangspunktet er Commander relativt stivt satt opp og ved normal kjøring på landevei er man ikke plaget av den type krenging og duving man gjerne forbinder med amerikanske SUVer. Vi vil avvente en grundigere test for å utdype kapitelet nærmere, men kjøreegenskapene fremsto som meget tilfredsstillende under vår prøvetur. Kjørekomforten og lydnivået virket meget tilfredsstillende - en anelse stumphet fant vi lite generende i forhold til gevinsten for kjøreegenskaper. Når det gjelder terrengkjøring og fremkommelighet er Commander utvilsomt meget kompetent på samme måte som Grand Cherokee. Bilen viste i hvertfall en imponerende evne til å forsere de tøffeste partiene i en krevende terrengløype med både bratte moter, store stener, gruspartier, snø og i enkelte bratte motbakker, polert is, som av sikkerhetshensyn nødvendiggjorde montering av snøkjettinger. Jeep har to utfyllende systemer som håndterer firehjulsdriften: Quadra-Trac og Quadra-Drive.

Vis mer


Avanserte systemer

Quadra Trac II er systemet som styrer firehjulsdriften på fulltid. I utgangspunktet er oppsettet 48% foran og 52% bak. Ved hjulspinn blir opp til 100% av trekkraften overført til akselen med best grep. Ordentlig lavgir og nøytral-modus for sleping er på plass. Quadra Drive II inkluderer i tillegg elektroniske differensialbremser på for-og bakaksel. I praksis får man da overføring av opp til 100% av trekkraften til det hjulet som har best grep - altså fullt grep på ett hjul dersom de tre andre spinner. Denne muligheten for rask og kontinuerlig distribusjon av trekkraft mellom de fire hjulene gjør utvilsomt fremkommeligheten ekstremt god, noe vi fikk demonstrert på en overbevisende måte.

Vis mer


Syv plasser

Bortsett fra det røffe utseendet er hovedforskjellen i forhold til Grand Cherokee et mer romslig og praktisk interiør. Karosseriets form samt noe økede dimensjoner gjør at kabinen i Commander oppleves som - og er - mer rommelig. Commander er en anelse lengre enn slektningen (479 centimeter totallengde mot 475), og bredere (190 centimeter). Høyden midt på taket er 183 centimeter. Man har god plass og klaring over hodet i forsetene og også på annen seterad. Tredje seterad passer bedre for barn, men kan også transportere voksne noe mer ubekvemt.

Vis mer


Man sitter litt som i et amfiteater - hver seterad er hevet cirka 10 centimeter i forhold til raden foran. Taket følger etter trappetrinnmetoden så hodet for plass - om enn noe snaut på de to bakerste plassene. Annen og tredje seterader kan felles ned og gi plass til et nærmest flatt lastegulv. Som syvseter blir bagasjerommet nærmest lik null i praksis (170 liter ifølge Jeep), men kan økes til 974 og 1.776 liter med henholdsvis tredje og annen rad nedfelt. Interiøret ønsker Jeep skal fremstå som premium-preget. Opplevd kvalitet virker bra, men materialvalget er dog ikke helt premium. Øvre del av dashbordet kunne for eksempel vært polstret. Når det gjelder de synlige boltene - som også finnes på sideskjermene utvendig - så er det gjort med hensikt og er en del av bilens stil. Utstyrsmessig er det man kan forvente på plass. ESP (antiskrens) er selvfølgelig standard og hodekollisjonsgardiner er på plass for de tre seteradene.

Mulig som varebil

Importøren har ikke de endelige prisene klare, men vi vil tippe på en innstegspris i området rundt 800.000 kroner som personbil. Dimensjonene tillater i prinsippet at Commander vil kunne leveres som varebil klasse to, og importøren håper at godkjennelsen fra fabrikk vil bli signert i overskuelig fremtid.

De første bilene vil dukke opp i Norge i mars.

  • Store bilder finner du her.