<b>JUMBO:</b> Kvalitetsundersøkelsen foretatt i Storbritannia av J.D. Power levner ikke Land Rover mye ære når det gjelder driftssikkerhet i løpet av de første tre leveårene. SUV-spesialisten havner på en soleklar sisteplass med nesten to feil per bil i gjennomsnitt...  Foto: JAMIESON POTHECARY
JUMBO: Kvalitetsundersøkelsen foretatt i Storbritannia av J.D. Power levner ikke Land Rover mye ære når det gjelder driftssikkerhet i løpet av de første tre leveårene. SUV-spesialisten havner på en soleklar sisteplass med nesten to feil per bil i gjennomsnitt... Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

JD Power: Skoda mest driftssikre

Hva har Audi, Mercedes-Benz og BMW til felles? Mer enn du tror...

Nylig kunne vi presentere oversikten over biler med flest og færrest feil de første månedene etter anskaffelse. Og denne gangen, ifølge den ferskeste studien fra J.D. Power er det driftssikkerheten til biler som har vært i bruk i mellom 18 måneder og tre år som viser seg fortsatt å være langt fra så bra som den burde være for en del bilmerker.

Kvalitetsundersøkelsen er gjennomført i Storbritannia, men gjelder stort sett bilmerker som er tilgjengelige i hele Europa og hos oss - for enkelhets skyld vil vi bruke merkenavnet Opel i stedet for Vauxhall, som er navnet bilene selges under i Storbritannia.

Studien er basert på svar fra 13.000 eiere eller leasere av biler av modellår 2013-2015 og gjennomført mellom februar og mai 2016.

Sjekker 177 mulige problemområder

I studien rangeres bilmerkene etter antall feil eiere/leasere har opplevd med biler, målt per hundre biler. (PP100, som står for Problems Per 100)

Listen over problemområder er omfattende og delt inn i åtte kategorier: Motor og girkasse, eksteriør, kjøreopplevelse, betjening og instrumenter, lydanlegg/kommunikasjon/underholdning/navigasjon, seter, klimaanlegg og oppvarming, og bilens interiør generelt.

Problemene som måles er både ting som går i stykker eller ikke virker («defekt-problemer»), og elementer som ikke virker etter forventningene eller gir en dårlig opplevd brukeropplevelse («funksjons-problemer»).

Og rangeringen denne kvalitetsundersøkelsen gir, risikerer altså å overraske ganske mange.

Her er hele oversikten:

Foto: JD POWER Vis mer


Premium langt under snittet


Det er særlig i bunnen av grafen noen kanskje vil finne uventede merkenavn. Blant de fem merkene med flest problemer i løpet av den første treårsperioden, ser vi nemlig de tre tyske premium-merkene Audi, BMW og Mercedes-Benz.

Den indisk-eide britiske premium-produsenten Jaguar ligger også under snittet når det gjelder driftssikkerhet, men med en score på 123 PP100 mot 154 for Mercedes-Benz, som er minst dårlig av de tre tyskerne.

Har mer som kan gå galt

Nå legger selvsagt ikke J.D. Power skjul på at en sterkt medvirkende årsak til premium-merkenes dårlige score er at de har mer avansert elektronikk og systemer i sine biler, og dermed adskillig flere mulige feilkilder enn de enklere såkalte mainstream-bilmerkene. Fem av feilene i topp-ti listen over feilkilder blant biler har med såkalte ACEN å gjøre (lydanlegg, kommunikasjon, underholdning og navigasjon). Blant disse er feil med oppkoblingen med bluetooth det oftest nevnte problemet.

Skoda på topp

Best av alle merkene kommer Skoda ut, med en score på 66 PP100, foran Suzuki (79) og Kia (80). Gjennomsnittlig score er 113 PP100, som er ett poeng bedre enn i 2015 (114).

Ser vi på bilklassene, har Skoda to segmentvinnere med Fabia og Yeti i sine respektive segmenter. De øvrige klassevinnerne er Ford B-Max, Kia Picanto, Mercedes-Benz E-klasse, Toyota Auris og Vauxhall (Opel) Insignia.

Blir mindre merketro

J.D. Power har også målt effekten av opplevd driftssikkerhet på kundelojaliteten. Blant kunder som ikke har opplevd noe defekt-problem med bilen, sier 46 prosent at de helt sikkert vil anskaffe samme merke igjen, mens dette tallet faller til 38 prosent blant dem som har opplevd ett eller flere.

Les også:

  • Vi har valgt ut ti av de beste nybilkjøpene
  • Så enkelt bryter tyven seg inn i bilen uten nøkkel
  • Euro NCAP har kåret de sikreste bilene