Vis mer

Japansk revolusjon nummer to

Fortvilelsen har herjet i kundekretsen, automatkasse har ikke vært tilgjengelig sammen med dieselmotor på mange japanske modeller.

En av de som var ekstremt trege med dette var Toyota. De fikk denne kombinasjonen først på den nye Avensisen som akkurat har kommet på markedet. Honda Accord, som er forholdsvis ny, får automatkasse i disse dager.

Vi har kjørt akkurat maken bil før, og nederst i saken finner man lenker til denne detaljerte omtalen av Accord. Denne gangen vil vi i første omgang konsentrere oss om automatkassa.

Motoren er den samme som sist. Det er en 2,2-liters dieselmotor som leverer 150 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og 350 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Motoren baserer seg på den tidligere versjonen som het i-CTDI, men har nå byttet navn til i-DTEC. Denne er stillegående og har et behagelig lydbilde. Den er også vibrasjonssvak.

Forbruk og utslipp

Dette kan man omtale under ett siden utslipp kan knyttes direkte til forbruk. Det virker fortsatt som om noen er i tvil om hvordan dette henger sammen. Mange melder sin interesse for biler med lavt forbruk, men langt færre jubler over biler med lavt CO2-utslipp. Dette er imidlertid enkelt: Vil du ha en bil som bruker lite, se etter en bil med lavt CO2-utslipp!


Det er her vi begynner å lure. Honda er første bilmerke som har en bil med brencellcelle i drift. Utslippet fra en slik bil er NULL. Den heter FCX Clarity, og går allerede hos kunder selv om den ikke er satt i normal produksjon. FCX tankes med hydrogen og ble kåret til World Green Car. Når vi kommer til dieselbiler blir miljøhistorien en helt annen.

Accord diesel med manuell girkasse slipper ut 154 gram CO2 per kilometer. Med automatkasse stiger utslippet til 174 gram per kilometer. Dette tilsvarer et forbruk på 0,66 liter per kilometer.

Konkurrentene

Toyota ligger litt i samme gate som Honda. Den nye Avensisen ligger høyt på CO2, men Toyota har fått på beina noe som heter Optimal Drive. Store resultater herfra er nok litt opp og frem, men de er i gang. Her har andre vært mer frempå og begrep som Econetic, Ecoflex, Blumotion og Efficient Dynamics begynner å bli kjent, og man ser også disse bilene på gata etter hvert. Avensis med 2,2-liters dieselmotor og 150 hestekrefter slipper ut 150 gram per kilometer og 174 gram med automatgir.

Selv om Ford har stablet på beina en Econetic-modell av Mondeo står det dårlig til ellers. En Mondeo stasjonsvogn med 2.0-liters dieselmotor og 130 hestekrefter slipper ut 156 gram med manuell kasse og hele 189 gram med automatgir.

Vi kan også nevne BMW 520d stasjonsvogn. Den slipper ut 140 gram med manuell girkasse og 154 gram med automatkasse. Dette er med flere hestekrefter enn konkurrentene (163 hk i Norge, 177 hk i andre land).

Volkswagen er heller ikke borte. De har en Passat stasjonsvogn med 140-hesters dieselmotor som slipper ut 159 gram med automatgir.


På veien

Accord kan for mange oppleves som en BMW på veien, og karosseribevegelsene over ujevnheter er rolige og komfortable.

Automatkassa har bare fem gir og leveres med sportsfunksjon og hendler bak rattet. Fem trinn er et gir for lite etter dagens standard. Da hjelper det ikke at Mercedes også har lansert den nye E-klassen med fem gir på automatkassa på de minste motorene.

I sportsmodus holder den giret selv om du går inn i turtallssperra og det gjør den ganske sportslig og tøff kjøre hardt.

Interiør

Det liksom ingen mellomting. I BMW er det ikke en eneste knapp i dashbordet. I Honda er det knapper over alt. Den har en midtkonsoll hvor man skal være forholdsvis motivert før man går løs på alle knappene. Etter hvert løsner det, og man finner ut av det. Setene er veldig sportslige og du sitter som støpt. Accord er ikke av de største i klassen, og som ren familiebil er det andre modeller som plasserer seg øverst på lista.

Hva gjør du?

Til å være en familiebil er den litt liten, men den henter inn mye på kjøreegenskaper. En ny automatkasse med seks gir og som senker CO2-utslippet vil være et lurt fremskritt. Accord har med andre ord mye for seg i forhold til Mondeo og Passat hvis man legger til grunn andre kriterier for bilvalg enn innvendig plass målt i liter.