Japans superbil endelig offisiell

Mange bilder og mye informasjon har lekket ut, men først nå har endelig Nissan sluppet alt.

Se video nederst i saken

At nye Nissan GT-R blir en rå bil, har vi visst lenge. Pressemeldingen som Nissan nå slipper bekrefter dette og burde få selv de største sportsbilprodusentene til å heve øyebrynene. Men særlig uventet kom dette neppe på noen. GT-R har nemlig en tung arv å bære etter flere generasjoner av den legendariske Skyline GT-R.

Avansert

Derfor har Nissan også tatt i skikkelig. Ytelsene er mer voldsomme enn noen sinne og teknikken mer avansert enn på de fleste av konkurrentene. Eller hva sier du til firehjulsdrift, dobbeltkløtsjgirkasse, justerbart understell og twinturbomotor? I tillegg finnes det innvendig en hel haug av målere som informerer føreren om både kjøringen, bilen og kjøreforholdene. Informasjonen formidles via en multifunksjonsskjerm med digitale søyler og tall, perfekt for fast&furious-fans.

Se store bilder

480 hester

Vis mer

Japans superbil endelig offisiell

  1. Store bilder
Vis mer


Vel, la oss gå gjennom det viktigste litt mer systematisk. Under panseret sitter det en 3,8-liters V6’er på 480 hestekrefter, det samme som i Porsche 911 Turbo. Maks dreiemomentet er på turbotypisk vis svært høyt, 588 newtonmeter, og tilgjengelig mellom 3.200 og 5.200 omdreininger.

Tung og rask

Selv om GT-R faktisk veier voksne 1.740 kilo, gir dette naturligvis svært gode prestasjoner. Noe nøyaktig 0-100-tall oppgir Nissan ikke, men kilder på nettet, som for eksempel motorauthority.com, opererer med 0-96 kilometer i timen på lave 3,5 sekunder. Legg til et par tiendeler og vi har omtrent tiden på den europeiske standarden.

Dobbeltkløtsj

Bidragsytende til de lave tallene er en nyutviklet sekstrinnskasse med dobbeltkløtsj, lignende Volkswagens DSG. En slik løsning korter ned girskift-tidene samtidig som den ikke stjeler krefter slik en tradisjonell automat gjerne gjør. Girkassen er for øvrig montert i forbindelse med bakakselen, en såkalt transakselløsning.

Firehjulsdrift

Også videre nedover i drivlinjen er ting avanserte. Driften skjer nemlig gjennom alle fire hjulene, og på en mer raffinert måte enn i de fleste andre biler. I utgangspunktet er GT-R bakhjulsdrevet, men opptil 50 prosent av kreftene kan sendes fremover. I motsetning til hva som er tilfellet med mange andre systemer, avgjøres fordelingen av mer enn eventuelt hjulsslipp. Også parametre som gasspådrag, veiforhold, styrevinkel og eventuell over- eller understyring virker inn.

Ny bil? Prøv DinSides importkalkulator

Justerbar

Støtdemperne kan stilles i tre hardhetsgrader, komfort, sport/standard eller R. Også girkassen og stabilitetskontrollen kan stilles i ulike moduser, avhengig av kjøreforhold og sjåførens humør.

Brukbare bakseter

Interiøret er sportslig og med et tydelig høyteknologisk preg. Baksetene ser likevel brukbare ut. Så er heller ikke GT-R noen liten bilen med en totallengde drøyt på 465 centimeter.

Ikke for snobben

Designen utvendig er også i god japansk stil preget av at dette skal være en sportsbil for fansen, ikke rike snobber på vei til fancy restauranter.

Klarer du førerprøven? Test deg selv

Først i Japan

Nissan GT-R vises i disse dager på bilutstilling i Tokyo og kommer på det japanske markedet i desember. Nissan opplyser at bilen skal selges verden over, også i Europa, men hit til Norge kommer den trolig ikke med mindre man henter en selv.

Film (wmv 5 435 kB)


Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder