SOM EN MAFIA-FILM: Jan Robert Halvorsen  (t.v.) og Torbjørn Seljevoll forteller historier om EU-kontroll-juks, som kan minne om mafia-virksomhet.
SOM EN MAFIA-FILM: Jan Robert Halvorsen (t.v.) og Torbjørn Seljevoll forteller historier om EU-kontroll-juks, som kan minne om mafia-virksomhet.Vis mer

EU-kontroll og juks

Jakten på de livsfarlige bilene

Vi ble med Statens Vegvesen på leting etter snusk hos bilverkstedene - og fant det.

– Vi trodde systemet var sikkert. Men de har greid å finne måter til å lure det på.

Rådgiver Jan Robert Halvorsen i Statens vegvesens tilsynsseksjon, region øst, sukker oppgitt. Hver dag jakter han på virksomheter, eller deres utro tjenere, som lurer biler gjennom EU-kontrollene.

I 2016 ble 63 verksteder fratatt retten til å foreta EU-kontroller.

PÅ JAKT:  Jan Robert Halvorsen og Torbjørn Seljevoll (t.h) sitter inne på trafikkstasjonen for å sjekke bilene inne til EU-godkjenning. Vis mer

Nå sitter han sammen med sin kontorsjef, jurist Torbjørn Seljevoll, i Vegvesenets kantine på Risløkka, i Oslo. De henger over laptopen, som står plassert på det runde bordet mellom dem. Ved siden av står to halvfulle kaffekopper. På datamaskinen kan de se alle EU-kontrollene som blir påbegynt og registrert hos verksteder i hele landet.

Dataprogrammet er bare ett år gammelt. Det er Vegvesenets nye våpen mot PKK-juks. Halvorsen og Seljevoll ser etter noe mistenkelig.

Frykter tusenvis av livsfarlige biler

For helt siden Norge startet med det som egentlig heter periodisk kjøretøykontroll (PKK), på midten av 90-tallet en gang, har det blitt fusket. Statens vegvesen mener det hvert år ulovlig godkjennes flere tusen kjøretøy - personbiler, motorsykler og kanskje til og med lastebiler – som kan være livsfarlige på norske veier.

– I det rette miljøet går ryktene ofte fra munn til munn, eller over Facebook, om at noen selger fiksede EU-kontroller – gjerne til 1000, 1500 eller 2000 kroner stykket, forteller Seljevoll.

– De som slår til har ofte en dårlig bil, og vil ikke bruke 30 000 kroner på å reparere den. Men de vil likevel at bilen skal vare i noen år til, forklarer han.

Men, dette er spennende: Juristen mener det eksempelvis er useriøse bruktbilforretninger som står bak dette – med pressmiddel mot mekanikere. At det skyldes penger.

– Slikt har vi hørt om. Da kan det godt hende at en utro medarbeider foretar ulovlige EU-kontroller, forklarer Seljevoll.

– Folk tror jo de får en tipp-topp bil om de kjøper en som er nylig er «EU-godkjent».

– Det hele høres litt mafia-aktig ut. Er det ikke litt skummelt, Halvorsen?

– Nei. Jeg har aldri opplevd problemer ute på oppdrag. Vi forsøker å ha en god dialog med bransjen, sier han rolig.

– Er det den type useriøse steder du sikter til, så tar vi med oss politiet, påpeker Seljevoll.

Flere produserer jobb til seg selv

Kaffekoppene er tømt. Nå er det på tide å rykke ut. Vi har nøyaktig 30 minutter på å komme oss til verkstedet som er plukket ut for en stikkprøve - et NAF-senter i Oslo har fått beskjed om å holde igjen en personbil.

– Er ikke bilen der, er sannsynligheten stor for at noe ikke er som det bør være, sier Seljevoll og hiver utstyret sitt i sekken.

Ikke at han og Halvorsen har funnet noe suspekt denne gangen. De gjør oftest ikke det. De drar ut likevel - det kan jo hende de kommer over noe snusk. Dessuten er det nok av mekanikere som trenger veiledning. Samtidig vet etaten at det finnes verksteder som benytter kontrollene til å gi seg selv mer arbeid – og høyere omsetning.

– Ja. Det er en negativ trend, sukker Halvorsen.

– De produserer jobb til seg selv. Vi har vært borti tilfeller der biler har framstått som vrak på papiret. De har hatt seks-sju toerfeil som aldri skulle vært der, forteller Torbjørn Seljevoll.

Og toerfeil, vet vi, må utbedres. I alle fall om kjøretøyet skal bli EU-godkjent.

Vanlig å gjøre feil

På NAF-senteret på Økern møter vi bilkonsulent Geir Egil Walvik. Jan Robert Halvorsen mener konsulenten har vært for snill med EU-kontrollen som akkurat er gjennomført.

– Det er litt for mye rust. Dessuten burde du gitt en toer her, sier Halvorsen og peker på skiltlyset på personbilen foran dem.

Slike subjektive feil er langt fra uvanlig. Vegvesenet vedgår at det kan være vanskelig for mekanikerne å gradere alle feil riktig.

HEIER PÅ BILEIER: Jan Robert Halvorsen undersøker bilen som NAF-mekaniker Geir Egil Walvik har hatt til EU-kontroll. Vis mer

– Jeg prøver jo å være på parti med bileier, sier Walvik.

– Så det er ikke slik at NAF er som bukken og havresekken her. At dere gir deres eget verksted flere jobber?

– Verkstedet vårt er i en annen avdeling. Og foreløpig gjør de bare enkle jobber – og ikke akkurat de mest fristende – som bremser og bremserør. Så vi finner ikke opp jobber for at de skal ha det jævlig, sier Walvik med et smil, og høster latter.

– Jukset med 760 kontroller

Så vibrerer telefonen til Halvorsen. Han svarer. Ser alvorlig ut. Nikker. Går bort.

Telefonen er fra Bertel O. Steens hovedkontor på Lørenskog. Tilsynsseksjonens mistanker bekreftes.

En utro medarbeider ble tatt på fersken ved en stikkontroll tidligere i uka. Ved å sjekke systemet sitt nærmere, skal Bertel O. Steen ha oppdaget at én av deres mekanikere har trikset med 100 EU-kontroller - minst.

– Den aller største avsløringen var for nesten seks år siden, rett etter 22. juli. I løpet av åtte måneder hadde en nestkommanderende ved et verksted jukset med 760 EU-kontroller, forteller Torbjørn Seljevoll.

– Men saken druknet jo litt på grunn av det andre som skjedde.

Mannen skal ha tjent godt over én million kroner på «kontrollene» – før han ble avslørt, da …

Som på film

Halvorsen og Seljevoll må videre. Nå har de satt opp overvåkningsutstyret sitt i bilen. Egentlig kan de sitte hvor som helst. De minner litt om politispanere på amerikanske spillefilmer.

– Hehe. Vi er gode kunder på McDonalds og kafeer, for å si det slik, sier Seljevoll.

– Men det var verre den gangen vi var lenger nordpå, rundt Dombås, et sted. Vi hadde to kontroller i løpet av hele dagen. Så vi satt i bilen, drakk kaffe og lurte på om det skulle skje noe snart, forteller juristen og ler.

Glad for å bli passet på

Vi har forflyttet oss til andre siden av Oslo, hvor partner Ståle Etland hos Tåsen Bilverksted venter med bilen han akkurat har kontrollert. Han forteller at dette er tredje gang på relativt kort tid at Vegvesenet foretar stikkprøvekontroll hos dem.

– Jeg synes det er helt ålreit å bli passet på. Det er bra om noen useriøse blir oppdaget – bra for alle oss, som driver seriøst.

GLAD FOR Å BLI PASSET PÅ: Torbjørn Seljevoll og Jan Robert Halvorsen (t.h.) er på kontroll hos verkstedet til Tåsen Bilverksted for å sjekke jobben partner Ståle Etland har gjort med en EU-godkjenning. Vis mer

– Har du noen gang blitt spurt om å ta penger under bordet for å godkjenne en bil?

– Ja, én gang. Det var en som ringte for mange år siden. Han snakket ikke godt norsk. Mannen ville betale et par tusen kroner for å få godkjent bilen. Men jeg bare ba han dra et annet sted, forteller Etland.

– Flere blir tatt

Utstyret er pakket ned. Flere kaffekopper er tømt. Dagen er over.

Statens vegvesen er meget god fornøyd med sitt nye verktøy. Selv om de innser at det ikke er mulig å ta alle som forsøker å lure systemet, tror de overvåkingsverktøyet har en stor preventiv effekt – sammen med andre tilsynsmetoder.

– Vi kan ikke ha full kontroll på flere tusen kontrollorgan på landsbasis. Men sjansen for å bli tatt er større og det er vanskeligere å jukse. Konsekvensene er politianmeldelse, og det bør være trussel nok, konkluderer kontorsjef Torbjørn Seljevoll.

PS: Oppdagelsen hos Bertel O. Steens hovedkontor førte til at to ansatte fikk sparken fra bedriften, samtidig som hovedmannen ble politianmeldt. Verkstedet har mistet retten til å foreta EU-kontroller og reparasjoner i seks måneder. Saken er nå under politietterforskning.

LES OGSÅ:
Her er det som er igjen av det norske bileventyret
Nå skal politiet kjøre med blålys hele tiden
Drømmebilen: Mads Elbe Thomassen bygde sin Maserati fra «bunn»