Jaguar XKR-S er XK-flaggskipet. Nå er serien komplett med kupé og kabriolet-versjoner. Foto: Jaguar
Jaguar XKR-S er XK-flaggskipet. Nå er serien komplett med kupé og kabriolet-versjoner. Foto: JaguarVis mer

Jaguar XKR-S - en åpen drøm

LOS ANGELES (DinSide Motor): Denne er en av de store stjernene på Los Angeles Auto Show.

Jaguar ble, i likhet med Land Rover, solgt til indiske Tata for tre år siden. Heldigvis har de siste årenes dynamiske utvikling fortsatt, med spenstige konsepter og stadig kraftigere versjoner av sportsbilrekken XK, som erstattet XK8 i 2006.

Vår første test av Jaguar XK kan du lese her.

S etter R

Ganske fort tilkom en XKR-utgave og i 2009 fikk modellen en lett ansiktsløftning og større og sterkere motorer - en 5.0-utgave kompletterte 4.2-versjonen som hadde eksistert siden lansering. En såkalt "Special Edition" eller spesialmodell ble kalt XKR-S i 2008, men det var først på bilutstillingen i Genève i vår XKR-S ble introdusert som egen modell, da som kupé.

Solskinnsbil

I Los Angeles har nå Jaguar vist frem den åpene versjonen, etter vår mening en av de herligste kabriolet-ene på markedet. Ikke overraskende har den fått navnet XKR-S Convertible. Valget av bilutstilling for avdukingen er nok ikke tilfeldig - det er utvilsomt en bil som passer godt i solfylte California.

Våre bilder fra utstillingen:

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk


550 hester

XKR-S er flaggskipet i XK-serien, som for øvrig nå fremstår som komplett i og med at både XK, XKR og XKR-S forefinnes i både kupé- og kabriolet-versjoner. Hva er det så som gjør den spesiell? Jo, V8-motoren (AJ-V8 helt i aluminium og med direkte bensininnsprøytning)har selvsagt mer krefter, nærmere bestemt 550 hestekrefter, mot XKRs 510. Dreiemomentet er solide 680 newtonmeter, 55 flere enn i XKR. Kompressoren er oppgradert og er utstyrt med dobbel ladeluftkjøler.

Sprek nok

Resultatet er en sprint fra 0 til 100 på 4,4 sekunder og toppfarten oppgis til akkurat 300 kilometer i timen, hjulpet av utstudert effektiv aerodynamikk. For å takle økte ytelser er både hjuloppheng, demping (adaptiv med spesifikt oppsett for XKR-S) og bremser oppgradert. Hjulene har dimensjonene 255/35-20 foran og 295/30-20 bak. En spesialutviklet vinge i hekken med karboninnlegg (i likhet med diffuseren), reduserer løft med 26 prosent, i forhold til Jaguar.

Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Jaguar XKR-S er XK-flaggskipet. Nå er serien komplett med kupé og kabriolet-versjoner. Foto: Jaguar
Foto: Jaguar


Også i interiøret er spesielle innslag tegn på at man kjører den ultimate Jaguar-sportsbilen, med karbonseter trukket i skinn og et spesifikt ratt, det hele krydret med XKR-S-logoer.

Vi vet foreløpig ikke når nye XKR-S blir å få kjøpt i Norge, og når det gjelder pris, vet vi bare at den blir... la oss si, dyr. I USA, som fikk tildelt 25 eksemplarer, er bilen i hvertfall utsolgt allerede. Hvorav åpningen til saken, som vi syntes låt så bra at vi lånte den fra Autoblog: Rask, dyr og utsolgt!

Les også: vår første test av Jaguar XKR