Vis mer

Jaguar XFR-S sluppet løs

Aldri før har Jaguar lansert en så eksplosiv sportssedan. XFR-S setter ny standard.

Vi er innimellom litt frustrerte over at det blir en slik overvekt av råskinn-nyheter fra de tre tyske merkene Audi, BMW og Mercedes. Det er likevel ikke til å komme fra at det er dette trekløveret som er mest aktive både på den tekniske siden og på markedsføringssiden.

Heldigvis kommer det innimellom friske pust fra andre kanter, og det vi får her er av de friskeste på lenge.

Det dreier seg om en supersportslig utgave av Jaguar XF, og en som ikke rødmer ved siden av en BMW M5 eller en Mercedes E 63 AMG.


Åtte sylindre og åtte gir

Dette er tidenes raskeste og kraftigste sedan fra Jaguar. Den er basert på den allerede imponerende sportssedanen XFR og dens V8-motor med fem liter slagvolum og kompressor. I likhet med XFR har også XFR-S en åttetrinns automatgirkasse med såkalt Quickskift, en elegant løsning med dreiehjul på konsollen.

Teknologisk underverk fra Jaguar

550 hester

Der XFR henter 510 hestekrefter og 625 newtonmeter ut av maskineriet, varter S-versjonen opp med ytterligere 40 hester og 55 newtonmeter. Vi snakker altså om 550 hestekrefter og 680 newtonmeter totalt, og da begynner det for alvor å lukte svidd. Og det, presiserer Jaguar, uten at forbruket går opp.

Vi regner da med at de regner ut forbruket i henhold til EUs notorisk optimistiske normer, for bruker man bilen slik som det gjøres i videoen øverst i denne artikkelen, kan vi garantere at det går med en god del mer enn de offisielle 1,16 liter per mil. Det tilsvarer 270 gram CO2 per kilometer, for den som måtte være interessert.

Sløvt?

Med slike tall i bakhodet er det ikke fritt for at 0-100-tallet som oppgis, 4,6 sekunder, virker noe skuffende. Det er faktisk hakket svakere enn BMW M5, som vi tidligere har antydet legger for dagen en viss mangel på ambisjoner. Dessverre for Jaguar (og BMW) har Audi nemlig nettopp vist at listen i denne klassen kan legges en del høyere: les bare her om den nyeste generasjon Audi RS 6!

Toppfarten, derimot er det ikke noe å si på: 300 kilometer i timen er nok for det store flertallet bilførere. Det presiseres at bilen har en elektronisk sperre ved denne hastigheten, men det er ikke sannsynlig at den ville vært særlig høyere uansett.

Jaguar XFR-S - spesifikasjoner
Motor5.0 V8 kompressor
Slagvolum5.000 ccm
Boring/slaglengde92,5/93 mm
Maks. effekt550 hk
Dreiemoment680 Nm
- v/o.min.2.500-5.500
Girkasse8-trinns aut.
0-100 km/t4,6 sek.
Toppfart300 km/t
Forbruk1,16 l/mil
CO2-utslipp270 g/km


Når det er sagt, og som flere lesere ofte og med rette påpeker: 0-100-tiden er langt fra eneste (eller for den saks skyld beste) mål på hvor god en sportslig bil er. Det er bare en av de enkleste, og gir tross alt en rimelig grei første indikasjon. Når man ser på videoen, går det klart frem at det bor mer i denne bilen enn det som går frem av noen tall på et papir.

Lavt salg i Norge

Jaguar er en produsent som har en trofast, men ganske eng skare av tilhengere. Her i landet har salget lenge ligget lavt, tross en renessanse på produktsiden som ble lansert allerede den gang Ford tok over på 1990-tallet. Den dynamiske produktutviklingen har fortsatt etter at indiske Tata overtok på eiersiden i 2008.

XFR-S er nok et skinnende eksempel på det.

Fra 2013 vil Jaguar i Norge ha rustet opp med en ny organisasjon. Da vil det kanskje bli litt mer konkurranse å bryne seg på for den tyske premium-trioen.