Foto: Jaguar
Foto: JaguarVis mer

Jaguar viser XF Sportbrake

Jaguar er ikke et merke man forbinder med stasjonsvogner. Det kan det bli slutt på.

Et unntak er X-Type, men den befant seg i klassen under og ble for øvrig aldri noen stor suksess. Da vi testet den i sin tid - X-type stasjonsvogn med dieselmotor - hadde vi da også problemer med å finne den ekte Jaguar-opplevelsen.

"Ordentlig" Jaguar

Med Modellen XF, som med hell erstattet Jaguar S-type i 2008, kom imidlertid den ekte Jaguar-opplevelsen i en besnærende oppdatert form, ytterligere forsterket med ansiktsløftningen i 2011. Bilen kom da også med oppgradert motorisering.

Her kan du lese vår test av Jaguar XF med 4,2-liters bensinmotor og som 2.7 V6 diesel.

Sportbrake

Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar

Og nå står altså en stasjonsvogn for døren. Tro mot den britiske tradisjonen hentes begrepet brake frem (noen ganger stavet break). Bilen har fått navnet Jaguar XF Sportbrake, hvilket fremstår som hakket mer dynamisk enn "shooting brake". Dessuten er bilen mer praktisk anlagt enn en typisk shooting brake, som ofte har et relativt trangt lasterom. Ikke så med XF Sportbrake, som skal ha et bagasjerom som rommer 550 liter med baksetene på plass og 1.675 liter med setene nedfelt.


Det er ikke så romslig som den imponerende E-klassen til Mercedes, men mer på nivå med BMW 5-serie og Audi A6. Og det er slett ikke verst.

Helt ny bak

For øvrig dyrker Jaguar den nyklassiske og elegante stilen de med hell har greid å utvikle etter at de la ny-retro på hyllen med S-type og forrige generasjon XK. Stasjonsvognen er direkte bygget på XF sedans plattform, og er bare fem millimeter lengre enn denne. Vektøkningen skal være begrenset til 70 kilo. Men alle karosserideler bak B-stolpen er spesifikke for Sportbrake og det er mer plass i høyden for baksetepassasjerene - hele 4,8 centimeter. Bilen har selvjusterende luftfjæring bak, hvilket er nyttig med full last og særlig hvis tilhenger skal trekkes.

Les også: Jaguar XKR-S Convertible - ny, dyr, rask og utsolgt

Åttetrinns girkasse

Ellers er det lite informasjon tilgjengelig - Jaguar begrenser seg til å annonsere at drivkildene vil være en firesylindret dieselmotor på 2,2 liter og en V6-diesel på 3,0 liter. Motorene driver bakhjulene via en åttetrinns automatgirkasse.

Jaguar XF Sportbrake skal vises på bilutstillingen i Genève om få dager, men lanseres ikke på markedet før til høsten. Priser og spesifikasjoner kommer vi tilbake til når den tid nærmer seg.

Les også: C-X16 - Jaguar i strupen på Porsche