Jaguar viser tenner

Vi har tidligere testet Jaguar XK. Den har det meste en Gran Tourisimo trenger, men en enda sterkere motor manglet for det virkelige kicket.

Vis mer

Jaguar viser tenner

  1. Store bilder


Jaguar XKR er en sportsligere og sterkere variant av kupèen XK. 4,2-literen er her utstyrt med kompressor og yter 416 hestekrefter og 560 newtonmeter. XKR er bygd på samme aluminiumsteknologi som sin sedanbror XJ, og det gjør at vekten er relativt beskjedne 1.665 kilo for kupèen og 1.715 for cabrioleten. Dette er vesentlig lavere enn for eksempel konkurrenten Mercedes SL 55 AMG som veier hele 1960 kilo. Dermed akselerer nye XKR Coupè fra 0-100 på 5,2 sekunder. Cabrioleten bruker en tiendel ekstra.

Sportslig design

Vis mer


Jaguar XK er en lekker bil i utgangspunktet, men XKR er frisket opp med en del ekstra detaljer for å lede tankene mot sport. Blant annet er luftinntakene i grillen gjort større, og tåkelysene er endret. Panseret har også fått nye luftinntak. Bak forskjermene er luftutslippene dekorert med aluminium. Interiørt er ting omtrent som i den vanlige XK, men setene er mer sportslige og treverket er byttet ut i aluminium. For de konservative som foretrekker tre, opplyser Jaguar at dette selvsagt kan bestilles uten ekstra kostnad.

Adaptiv girkasse

XKR er utstyrt med en sekstrinns automatkasse. Den er adaptiv og tilpasser seg førerens kjørestil. I tillegg har den tre ulike kjøremoduser. En standardmodus for vanlig kjøring, en sportsmodus for inspirert kjøring og en manuell modus hvor føreren selv kan skifte gir ved å bruke spaker bak rattet. Et eksempel på hvordan girkassen tilpasser seg den aktuelle kjøresituasjonen, er at den i sportsmodus ikke girer når føreren er på vei gjennom en sving.

Snerrende katt

Vis mer


Det er lagt ned mye arbeid i lyden fra motoren. 4,2-literen har fått mye skryt for lyden den lager under hard belastning. Jaguar påpeker at de har fått laget en langt mer stillegående kompressor til nye XKR, slik lydopplevelsen ikke skal ødelegges av skjærende hvining, noe blant andre Jaguar S-type R med samme motor har fått kritikk for. Eksosanlegget er også fintunet, og avhengig av gasspådrag varieres lyddempingen. Dette skal sørge for at XKR er stillegående under rolig kjøring, mens lydopplevelsen skal være kraftfull og sportslig når føreren ber om det.

Aktivt hjuloppheng

Vis mer


Understell og bremser er også oppgradert. Foran sitter det nå ventilerte bremseskiver på voksne 355 millimeter. Fjærer og støtdempere er strammet opp i forhold til XK. I tillegg er XKR utstyrt med Computer Active Technology Suspension (CATS). Det sørger til en hver tid for å tilpasse hjulopphenget etter kjøresituasjonen. På denne måten kan man bedre kombinere fjæringskomfort og sportslige kjøreegenskaper.

Produksjonen starter i september, men de første bilene vil ikke ankomme Norge før i november. Da må den stå seg mot tøffe konkurrenter som BMW 6-serie, Porsche 911 og Maserati GranSport. Prisene er ikke bestemte, men i følge jaguar Norge vil de trolig lande på litt over 1,5 millioner kroner.

  • Store bilder finner du her.
  • TEST: Jaguar XK
  • Her finner du mer Jaguar-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Spionbilder