<b>DEN VIRTUELLE VIRKELIGHET:</b> Jaguar har planlegger å lage en virtuell frontrute, som både vil komme til nytte på bane og til hverdagsbruk. Foto: JAGUAR
DEN VIRTUELLE VIRKELIGHET: Jaguar har planlegger å lage en virtuell frontrute, som både vil komme til nytte på bane og til hverdagsbruk. Foto: JAGUARVis mer

Jaguar med virtuell frontrute

Jaguar har lansert et konsept hvor de ønsker å innføre virtuelle frontruter i bilene.

Jaguar og Land Rover jobber nå med å utvikle et virtuelt frontrute-system. Om vi forstår det rett, kan det bety at man kan late som man er med i Gran Turismo på ordentlig.

Tidligere har Land Rover lansert noe de kaller "usynlig panser".

Les også vår
test av Jaguar F-type

Både for vei og bane

Jaguar ønsker naturlig nok å fremme de praktiske sikkerhetsrelaterte aspektene ved en virtuell frontrute. Man vil blant annet kunne få varsel om farer via høyoppløselige bilder og objekter, få informasjon om hastighet, samt tilgang på navigasjon og kart.

Alt på en og samme skjerm, noe som betyr at man ikke trenger å ta øynene av veien.

Likevel er det de som skal kjøre på bane som antakelig vil få mest ut av teknologien.
I frontruten vil man få opp virtuelle linjer for best mulig sving og bremsestøtte inn i hver sving. I tillegg vil det etter første runde komme en "ghost car" av din forrige runde, slik at du kan kjøre om kapp med den og forbedre rundetiden.

Det vil også være tilgang på et treningsprogram hvor det kommer opp virtuelle kjegler du kan manøvrere deg gjennom.

Se video her:

Gesture control

- Ved å bruke virtuelle bilder kan sjåføren med større nøyaktighet beregne fart og avstand, noe som vil bidra til at bedre avgjørelser tas, samt mange fordeler både ved hverdagslig kjøring og ved kjøring på bane,forteller sjef for forskning og teknologi hos Jaguar, Dr Wolfgang Epple i en pressemelding.

Jagur jobber også med å utvikle et nytt type berøringsskjermsystem, under navnet "gesture control system". Dette systemet skal sørge for at du aldri igjen trenger å fomle rundt i kontrollpanelet for å trykke på knapper.

E-field sensing

Gesture control bruker noe de kaller e-field sensing, basert på berøringsskjermer, som skal kunne oppdage og lese en hånds bevegelser helt opp til 15 centimeter unna.

Dette betyr at den reagerer på bevegelsene du gjør, og aktiverer knappen den leser at du ønsker å trykke på.

Dette er samme prinsippet som brukes på smarttelefoner med berøringsskjerm, bare at smarttelefonene leser bevegelser fra fem millimeter og inn.

Slik skal ny teknologi holde bilen din ren

Virtuell fremtid

- Gesture control har blitt en stadig mer brukt teknologi til å styre alt fra TV-er til spillkonsoler, sier Dr Epple.

Han forteller videre at systemet for øyeblikket blir testet på flere komponenter, blant annet solblendere og vindusviskere på bakruten og sat nav-kart, som potensielt vil kunne være i salg innen få år.

I tillegg er man i påvente av teknologi som vil erstatte sidespeilene og sladrespeilet med virtuelle skjermer og kameraer som bruker 3D-teknologi for bedre dybdeforståelse.

Fremtiden er utvilsomt spennende, og teknologien utvikler seg fort. Men, i alt dette teknohysteriet kan det være greit å huske at selv om det føles som et TV-spill, så er det ikke det. Om du kræsjer bilen, vil det ikke være mulig å trykke pause og restart race.