Vis mer

Jaguar med nytt ansikt

Jaguar XJ er en svært tradisjonstung bil, men med den nye utgaven står innovasjon sterkere enn tradisjon.

XJ er Jaguars flaggskip, den største og mest rendyrkede luksusmodellen. Konkurrentene er blant andre Mercedes S-klasse og BMW 7-serie. Dette er altså ingen billig bil, og derfor er ikke dette en bil som vil få den aller største utbredelsen heller, i alle fall ikke her i Norge.

XF-inspirert

Men XJ er interessant på flere måter likevel. For det første er den viktig for å signalisere hvilken retning man går i, ikke minst designmessig. XJ staker på mange måter ut kursen for resten av modellene fra merket. Likevel kan det nesten virke som om det er lillebror XF som har vært mest toneangivende når det gjelder design på nye XJ.

Stilskifte

De som følger med på bilbransjen vet at Jaguar er et konservativt merke hva gjelder formgivning. Og XJ har stått i en særstilling i så måte. Den har sett nesten lik ut i flere tiår. Nå er det imidlertid fullstendig stilskifte, og den nye stilen er langt mer moderne og frisk. Fronten minner mye om den man finner på XF, mens hekken med sine vertikale og smale baklys heller drar tankene i retning av Bentley.

Innvendig er stilen omtrent den samme, moderne, men fortsatt smakfull og stilig. Legg merke til at girspaken er byttet ut i en vribryter, som i XF.

Fire sterke motorer

XJ kommer med fire motorer, en dieseldreven og resten bensinåttere. Dieselmaskinen er på 3,0 liter og yter 275 hester og 600 newtonmeter. Denne slipper ut 184 gram, hvilket er bra, om enn ikke helt på BMW-nivå.

Foto: Produsenten



V8

På bensinsiden finner man en 5,0-liter i tre ulike effektversjoner. De to sterkeste er kompressorladde og yter henholdsvis 510 og 470 hester. Den selvpustende versjonen gir 385 hester. Den sterkeste av disse motorene gjør 0-100 på 4,9 sekunder.

Resirkulert lettvekt

XJ har også adaptiv demping og en elektronisk kontrollert differensialbrems på bakhjulene. Karosseriet er for øvrig bygget i lettvektsmaterialer som aluminium og magnesium, og Jaguar skryter av at aluminiumen består av mer enn 50 prosent resirkulert materiale, med plan om å øke andelen til 75 prosent. I følge Jaguar kreves det bare fem prosent av energien det tar å lage ny å gjenbruke gammelt materiale. Dette skal etter sigende spare tre tonn CO2 per bil.

Interessant utvikling

Dette er tall som ikke uten videre kan kontrolleres og verifiseres, men det er likevel interessant at Jaguar, sammen med noen andre produsenter, nå også begynner å kikke på produksjonsprosessen for å spare energi.

Nye XJ er planlagt å komme på markedet tidlig i 2010. Norske priser blir offentliggjort senere.