Jaguar fornyer S-Type

S-Type skal ikke lengre befinne seg i skyggen av Mercedes-Benz E-klasse og BMW 5-serie. Med fersk oppgradering skal den tre frem fra skyggenes dal.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Utseendemessig er det ikke så mye som skiller denne modellen fra den eksisterende, men under karosseriplatene står nyhetene i kø.

Nye motorer

Hvis vi begynner foran har det skjedd mye på motorsiden. Fra å ha et begrenset motortilbud som spenner fra en V6-er på 238 hestekrefter til en V8-er på 276 hestekrefter blir situasjonen nå en helt annen. Innstegsmodellen får en 2,5 liters V6 motor med 201 hestekrefter. Denne vil finnes i utstyrsvariantene ”Sport” og ”Executive”. ”Sport” vil få manuell girkasse med fem gir og ”Executive” vil får en rykende fersk sekstrinns automatkasse. Hvis vi rykker opp et hakk finner vi en 3-liters V6-motor med 240 hestekrefter. Utsytrsvariantene og girkassene er de samme som for 2,5-literen.

Videre oppover finner vi en videreutviklet V8-motor som sitter i modellen 4.2 V8. Denne kommer kun med den nye sekstrinns automatkassen og vi er nå på en ytelse på 0 til 100 kilometer i timen på 6,5 sekunder.

V8 kompressor

Toppen på kransekaka blir V8-eren med kompressor. S-Type R som den heter, brauter seg frem med 400 hestekrefter. For å sette dette litt i perspektiv er dette det eksakte antall hestekrefter som sitter i BMW M5. Kompressorer har en tendens til å generere mye dreiemoment og det er tilfellet her også. 553 newtonmeter ved 3.500 omdreininger gjør sitt beste for å røske asfalten opp med rota når du trykker pedalen helt ned. 0 til 100 kilometer går unna på 5,6 sekunder med sekstrinns automatgir. Det skulle vel klare å lokke frem et smil hos de fleste… Dieselmotorer blir ikke tilgjengelig i S-type.

Forbedret understell

Mer effekt krever også mer av de komponentene som skal omvandle effekt til kjøreglede. Foran er det forsterkede bærearmer i aluminium og finjustert fjæring og demping. Bak er deler av rammen ny og den skal være stivere enn den forrige. Jaguars aktive fjæringssystem CATS (Computer Active Technology Suspension) som er standard på S-Type R, er også ytterligere forbedret med tanke på å få kjøreegenskapene opp på et høyere nivå. Elektronisk stabilitetskontroll er standard på alle modeller av S-Type.

Interiør og gadgets

Interiøret er nytt og det er gjort mye for å heve det eksklusive inntrykket. Ratt, instrumenter, midtkonsoll er kraftig modifisert på den kommende S-Type. Den får også nye seter, med designmulighetene Classic, Sport og R-performance. En morsom detalj er det elektriske ”håndbrekket”. Dette er en bryter i midtkonsollen som fjerner behovet for røske i et manuelt håndbrekk. På biler med automatgir vil ”brekket” aktiveres automatisk når nøkkelen fjernes fra tenningslåsen og deaktiveres når girvelgeren er flyttet ut av ”P”. Nytt er også elektrisk justerbare pedaler med minne. Justeringene på pedalene er koblet sammen med innstillingene av sete, ratt og utvendige speil.

De som har problemer med å finne frem til jobben eller hytta, kan kjøpe navigasjonssystem. På syvtommersskjermen du da får med kan du dessuten greit kontrollere klimaanlegg, telefon, TV og stereo.

Lyd blir nok heller ikke noe problem hvis du kjøper det største stereoannlegget. Jaguar benytter Alpine til å lage stereoanlegg til sine biler og i utgangspunktet får du 140 watt og fire høytalere. Lydjunkiene kjøper pakken på 320 watt, med ti høytalere og to basshøytalere med egne forsterkere.

Til Norge?

Priser er det for tidlig å si noe om, men importøren lover at samtlige modeller blir tilgjengelig i Norge fra april.