Vis mer

Ja, den er registrert for vei!

Du har kanskje lest om denne før - men et så uvanlig element i bilverdenen er verdt både en og to repriser...

Ja, det er mulig å kjøre sin bil til Le Mans, delta i 24-timers-løpet med den, og kjøre hjem igjen med den samme bilen. Dette kunststykket er mulig takket være den sveitsiske bilprodusenten Wysstec.

Baneracer og gatebil

Bilen er oppkalt etter Mirabeau-svingen på formel-1 banen i Monaco, der den også ble vist offentlig for første gang. Dette for å gjøre det klart at dette i første rekke er en racerbil som er designet og bygget for å oppfylle Le Mans' og FIAs (Det internasjonale bilsportforbundets) krav for deltagelse. Ifølge Wysstec er det noe i nærheten av en sensasjon at bilen også har fått godkjennelse for gatebruk.

Rask men ribbet

For å få bilen så rask som mulig for topp ytelser på bane er bilens interiør "optimalisert", for å bruke produsentens egne ord. Hvis kunden har ønsker om spesielt ekstrautstyr eller skinninteriør er det imidlertid bare å kontakte ingeniør-teamet. Rask er bilen blitt: 370 kilometer i timen loves hvis bane-layouten tillater det. Null til hundre kilometer i timen på under tre sekunder er ikke mindre imponerende.


Drøyt en kilo per hestekraft

I standardutgave veier bilen bare 812 kilo, i stor grad takket være utstrakt bruk av kevlar og karbonfiber både til chassis og karrosseri. Det er med andre ord ikke så mye masse å drasse på for hver av de over 700 hestekreftene den midtmonterte Koenigsegg-motoren yter. Dreiemomentet på "over" 850 newtonmeter gir fabelaktige vekt-til-dreiemoment-forhold på under en kilo per newtonmeter. Motoren har et slagvolum på 4,7 liter.

Motoren er koblet til en sekstrinns sekvensiell girkasse, eller alternativt til en halv-automatisk kasse. (Pris: 52.000 euro netto).

Det er dog en forskjell mellom Le Mans - utførelse og gate-utførelse: Du må skifte hjul for å kjøre avsted etter løpet. Hjuldimensjonene for banekjøring er 18 tommer / 10,5 tommer foran og 18 tommer / 12,5 tommer bak. For gatebruk får bilen 19-tommers felger for tilstrekkelig bakkeklaring. Det anbefales uansett å forsøke å unngå fartsdumper og fortauskanter...

DinSide omtalte denne bilen første gang 22.05.05. Vi anser den allikevell som fortsatt aktuell og av interesse for nye lesere.