Mang en bileier kan bli foruten slike opplevelser dersom de benytter seg av den tyske og den italienske statens krisepakker for bilindustrien. Foto: COLOURBOX.COM
Mang en bileier kan bli foruten slike opplevelser dersom de benytter seg av den tyske og den italienske statens krisepakker for bilindustrien. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Italienske bilister kan glede seg

Skrap bilen - få opp til 43.000 kroner.

Den italienske regjeringen har sett på tyskernes krisepakke for bilindustrien, og foreslår nå og innføre samme type løsning - bare dobbelt så stor!

DinSide skrev for to uker siden om tyskernes bilkrisepakke som blant annet skal sørge for at biler over ni år byttes ut med nyere og mer miljøvennlige biler De som gjør dette får 2.500 euro av den tyske regjeringen - altså over 21.000 kroner med dagens kurs (på daværende tidspunkt lå eurokursen derimot på rundt ti norske kroner).

Artikkelen skapte stor debatt blant DinSide-leserne - les den her.

Jo mer miljøvennlig, jo høyere pris

Italienerne foreslår altså å doble den tyske vrakpanten for biler over ti år. Det er derimot, og selvfølgelig, betingelser knyttet til den skyhøye vrakpanten.

Ikke bare må den bilen som vrakes være ti år eller eldre, men eieren må også kjøpe ny bil.

Den nye bilens miljøvennlighet premieres slik:
- Bensinbil, maks. 140 gram CO2 per kilometer: 1.500 euro.
- Dieselbil, maks. 130 gram CO2 per kilometer: 1.500 euro.
- Biler som er gassdrevne og slipper ut mer enn 120 gram CO2 per kilometer: 3.000 euro.
- Biler som er gass- eller hydrogendrevne og slipper ut mindre enn 120 gram CO2 per kilometer: 5.000 euro.

For å få de 43.000 kronene må italienerne altså kjøpe en bil som med minimalt utslipp. Her vil hydrogenbiler være de store vinnerne, ettersom de har null utslipp. DinSide finner derimot ingen informasjon om hvorfor incentiver for å kjøpe elbiler ikke er inkludert i den italienske regjeringens krisepakke.

Her er de beste miljøbilene!

- Enorm salgsøkning

Et italiensk forskningsinstitutt, Centro Studi Promotor, har beregnet at den nye vrakpantordningen vil føre til over 2 millioner flere nybilsalg i Italia. I 2008 ble det solgt 1,85 millioner nye biler i Italia, og uten krisepakken har man regnet med at bilsalget vil synke i 2009.

Dersom det italienske forslaget blir vedtatt, vil det si at mange italienere kan se frem til å få halvparten av den nye bilen sponset av regjeringen.

Også Frankrike har innført en lignende ordning, der nybilkjøpere får en bonus på 1.000 euro, altså rundt 8.600 kroner ekstra, dersom de vraker en bil som er ti år eller eldre.

Dermed ser det ut til at den sentral-europeiske bilparken står foran en masseorganisert utskiftning. I Norge er ser det derimot ut til at det er minimal interesse for miljøbiler, samtidig som at nybilsalget raser.

En endelig beslutning om det italienske forslaget skal settes til livs, blir tatt i neste uke.

Kilder: Auto, Motor & Sport og Automotive News Europe.