Isuzu tilbake

Det er en sterk pickup i den populære Hilux-klassen som har fått Suzuki-importøren til å velge å satse på japanske Isuzu.

Pickupen heter D-max, og ser vel så sprek ut som femkløveret den konkurrerer mot. Klassen er populær, og de mest populære som Toyota Hilux og Mitsubishi L200 selges i firesifret antall i Norge.

Nesten alle bilene i klassen er nye enten i år eller i fjor, og klassen preges av at bilene nå likner mer på SUVer enn på arbeidshester.

Stor diesel og automat

Det er det samme selskapet som står bak Suzuki-importen som også skal starte opp med Isuzu igjen i Norge. Markedssjef Morten Wettergren sier det i første omgang er pickupmodellen D-max som blir fokus, og at den vil bli tatt inn med den største dieselmotoren - en treliter som leverer 163 hestekrefter og 360 Nm med manuell girkasse.

Vis mer

Isuzu tilbake

  1. Store bilder!


Denne motoren kan leveres med automatgirkasse, dreiemomentet reduseres da til 333 Nm. Antall hestekrefter forblir det samme. Den manuelle girkassen er femtrinns, automatkassen er firetrinns.

To hytter

D-max vil bli markedsført med to eller fire dører, og todørsversjonen det er snakk om er den på bildene med god plass bak setene. For mange håndverkere har firedørs-pickuper vist seg praktisk fordi de da får mulighetene til å ha kostbart innelåst i kupeen.

Det blir kapasitet for å ha litt på planet også, med nyttelast på over tonnet stiller den i klasse med tvillingene Ford Ranger og Mazda BT-50. Klassegjennomsnittet ligger rundt godt under 900 kilo. Med godkjent tilhengervekt på tre tonn ligger D-max godt an også på det området.

Prisene er ennå ikke klare, og salgsstart for D-max er i slutten av oktober.

  • Store bilder av Isuzu D-max.