<b>SLIK OPPLEVER DU ISLAND BEST:</b> Island egner seg best for høyreise offroadere. Foto: Fred Magne Skillebæk
SLIK OPPLEVER DU ISLAND BEST: Island egner seg best for høyreise offroadere. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Islands tøffeste leiebiler

Mange har forelsket seg i Island, men hvor mange har egentlig opplevd hva landet har å by på? Det gjør du best med bil.

Hver eneste helg kjører flyselskapene skytteltrafikk med nordmenn til Island. Ikke akkurat på storbyferie, men til Reykjavik for en helg med avkobling, fri og masse hygge.

Dessverre kommer de færreste som reiser til Island seg ut av hovedstaden, som har et sentrum som er på størrelse med Grünerløkka, om vi tar med deler av Torshov.

Og de få som beveger seg litt utenfor byens indre kjerne får kanskje med deg den gylne triangel, med historiske Thingvellir, enorme Gullfoss, og ejakulerende Geysir som eneste severdigheter.

Vi valgte å utforske det virkelige Island i stedet, og til formålet plukket vi opp to av øyas tøffeste leiebiler.

God planlegging

Med fulle tanker og litt planlegging i forkant er det bare å legge i vei. Øya måler 103.000 kvadratkilometer, så du har nok å ta av.

Husk bare at gjennomsnittsfarten ikke er like høy overalt, så utslagsfeltet blir i løpet av en helg langt mindre enn man kan tro i utgangspunktet. Ta dette med i planleggingen.

Men det er heller ikke nødvendig å sikte langt for å finne perlene. Thorsmørk, Bassar og Landmannalaugar er alle nydelige steder som gir deg interessant kjøring, og flotte destinasjoner.

Grunnlaget for en vellykket tur legger du hjemme. Det finnes heldigvis flust av kartverk og håndbøker som danner grunnlag for tips og råd.

Og for all del, husk klær for alle årstider, og et kamera med stor lagringskapasitet. Du vil få mye bruk for det!

Med bil og surstoff i Argentina

LANDMANNALAUGAR: Du tror det ikke før du får se det. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer



Ikke tro at Island kun består av månelandskap. På Landmannalaugar vil du finne fjellsider i regnbuens farger, og partier med grønne frodige sletter. Det er vanskelig å ikke la seg imponere.

Stedet er dessuten et yndet turistmål, og mange tar seg inn dit med ombygde busser. Det er den enkleste metoden, men selvfølgelig ikke den morsomste. Hva kan vel måle seg med å kjøre sin egen heftige Arctic Trucks, med alskens fasiliteter, og dertil fremkommelighet? Da trenger du heller ikke følge et oppsatt tidsskjema. Vil du stoppe, så gjør du det. Vil du ta omveier, så gjør du det. Det er frihet uten system, for hadde friheten blitt satt i system, så er det ikke frihet lenger.

VADING: Jo da, dette er en vei. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer



Noen liker lave sportsbiler, andre liker høyreiste offroadere. Island egner seg best for sistnevnte, for her virker det ofte som om veien blir til mens man kjører.

Vading over bekker og elver er slettes ikke uvanlig, selv på det oppmerkede veinettet. Vel og merke den delen av veinettet som er avmerket spesielt for firehjulstrekkere.

Kommer du ut for strie stryk, så husk hovedregelen i slike situasjoner: Kryss elven halvt medstrøms, aldri motstrøms; da unngår du vann i luftinntakene. Og ved å la vannstrømmen splittes av bakre hjørne på bilen, så forhindrer du at strømmen tar tak i bilen.

En veldig spesiell bilferie

SMARTE LØSNINGER: Ute i naturen blir man automatisk praktisk anlagt. Uttallige måltider er laget på denne baklemmen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer



Maten smaker sjelden bedre enn ute i den frie natur. Da er baklemmen på en pickup et ypperlig anretningsbord. Husk grillen, gasskokeren og litt utstyr. Det er mye triveligere enn en baguette på bensinstasjonen - nær sagt uansett vær.

Og når det gjelder vær, så har Island mye av det.

Ordtak forteller at du på Island kan oppleve fire årstider på ti minutter. Ikke gå i fella med å tro det er feil. På en tidligere tur til sagaøya gikk det fra stjerneklar himmel og vindstille, til hagl og 20 sekundmeter vind i løpet av et kvarter. Da var det deilig å sitte i en av øyas mange naturlige varme kilder.

OPPMERKET VEI: Neida, dette er ikke offroad, men en av øyas veier, spesielt oppmerket for kapable firehjulstrekkere. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


For nybegynnere: Det snille Afrika med bil

I ulendt terreng er det en fordel å tappe ut en god del luft av hjulene. Da får alle en mye mer komfortabel tur, i tillegg til at dekkene er snillere med det sårbare underlaget, og dekkene former seg bedre etter terrenget. Islendinger ynder å vise hvor snille slike firehjulstrekkere egentlig er med underlaget.

Det gjør de ved å legge seg ned på bakken og la en bil med store hjul og lite luft kjøre over armen på dem.

Det merkes såvidt, noe som indikerer det lave marktrykket, takket være den store bæreflaten. På felgene er det tilsynelatende montert en ekstra ventil, men under den ene ventilhetten sitter ingen ventil. Dermed kan du raskere senke lufttrykket i de store hjulene.

NORDMENN PÅ TUR: Denne gjengen fra den norske Land Rover-klubben sendte egne biler over til Island med båt. Deretter kjørte de rundt i flere uker på sagaøya. Her har de slått leir på Landmannalaugar, et populært og særdeles vakkert sted noen timers kjøring utenfor Reykjavik. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Med Range Rover i Marokko

Er du en av de som allerede har Land Rover, Land Cruiser, eller en annen firehjulstrekker, så er det relativt enkelt å sende bilen over til Island. Dette koster deg noen tusenlapper, men dersom du planlegger en lengre ferie, så er dette en overkommelig pris.

Mange entusiaster gjør dette i stor stil, men du bør være forberedt på å være uten bilen noen dager i forkant, og i etterkant.

De aller fleste bruker tjenestene til Smyril Line for å få bilen over. Og ja, du kan også seile over med bilen. Med to personer og bilen koster overfarten fra 7.700 kroner per person tur-retur i høysesongen.

ENORME MENGDER: Gullfoss er en av de store attraksjonene på Island. De massive vannmengdene dundrer uavbrutt ned fossen, i noe som kan virke som fra evig tid, til evig tid. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer



Enorme Gullfoss setter et perspektiv på evigheten. Første gang jeg var på Island var for 20 år siden, og siden har jeg sikkert vært her 15 ganger. Det er rart å tenke på at det aldri tar slutt, men at vannmassene fortsetter med uforminsket styrke fra tiår til tiår, ja helt sikkert hundrevis av år. Hvor kommer det fra?

Slike betraktninger blir likevel som å pirke i overflaten. Island har så mye historie å by på at øya er et studium verdig.

En historie forteller at det dukket opp en helt ny holme utenfor Island, som en følge av et vulkanutbrudd. I forskningsøyemed ble det forbudt å innta holmen. De ville se hva som skjedde med den over tid.

Og hvilke planter tror du var den første til å slå rot på det nye landområdet?

En tomatplante.

Se flere bilder fra Island:

HILUX:Bør du velge Hilux eller Land Cruiser? Bruksområdet bestemmer, for begge er blant det mer kapable som finnes i terrenget. Selv har jeg hatt et stort antall av begge deler, og de er gode på hver sine områder. Foto: Fred Magne Skillebæk
ORGANISERTE VARME KULPER: På Island bør du komme deg ut og bade i en av de naturlige varme kildene. Ønsker du litt mer siviliserte former, så er det flust av kommersielle badefasiliteter rundt om på øya, som her. Foto: Fred Magne Skillebæk
RING EN TAXI: Slik kan en islandsk taxi se ut. Denne frakter folk ut til de mer avsidesliggende strøkene. Ikke alle ønsker å kjøre selv, av forskjellige årsaker. Foto: Fred Magne Skillebæk
BASSAR: Island har mengder av turisthytter det er mulig å leie seg inn på. Bassar er en av perlene, og ligger innenfor en dags rekkevidde fra Reykjavik, avhengig av føreforholdene. Et par elver må krysses, som begge kan være en tufordring på spesielt varme dager, eller etter dager med mye nedbør. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk




Vi testet nye Range Rover Disovery Sport på Island

Islad er en republikk med et folketall på rett over 328.000. Av disse bor nesten 209.000 i Reykjavik og omegn. De aller fleste snakker engelsk, og de som tør prøve takler også litt dansk, ettersom de har hatt det på skolen.

Om sommeren er det to timers tidsforskjell mellom Norge og Island, ettersom de på Island ikke har forskjell på sommertid og vintertid.

Å navigere seg rundt på Island er veldig enkelt om sommeren.

Kartene er gode og veinettet godt merket. Selv de mer perifere veiene, som mange ikke vil karakterisere seg vei, er merket.

Skulle uhellet være ute, så er islendinger særdeles hjelpsomme. Trenger du kontakt med nødetaten, så treffes de på 112. De har også en egen app for mobiltelefoner det kan være smart å laste ned før man legger ut på tur. Det er god telefondekning på store deler av øya.

Island er villt og vakkert, og det er vanskelig å ikke finne roen. På Island får ordet friluftsliv et helt nytt perspektiv. Bilene er utstyrt for å takle alt det du måtte finne på. Bare husk, om sommeren er offroad i ordets rette forstand ikke tillatt, og slås hardt ned på. Hold deg til disse oppmerkede veiene, og du får utfordringer nok.