<strong>ALTERNATIVER:</strong> Forskere jobber med alternativer til salting av vinterveier, men foreløpig er det nok et stykke frem. Foto: Colourbox.com
ALTERNATIVER: Forskere jobber med alternativer til salting av vinterveier, men foreløpig er det nok et stykke frem. Foto: Colourbox.comVis mer

Isfri vei inspirert av mygg(!)

Forskere jobber med alternativer til salting.

Ekstremt glatte veier har skapt problemer for bilistene flere steder i landet i flere omganger i vinter. De siste dagene har nedbør kombinert med relativt lave temperaturer vært oppskrift på trøbbel. Vanligvis holder veimyndighetene glatta i sjakk med salt og grus, men det egner seg ikke alltid.

- Vi har førsøkt å salte men det var ingen vits, sa vaktoperatør Kjersti Hovemoen hos Veitrafikksentralen i Porsgrunn til TA.no tirsdag.

Dessverre finnes det få alternativer til veisalt, om målet er å holde veibanen fri for is. Det vil si - i dag finnes det få alternativer. Men i fremtiden kan det endre seg. Forskere i flere miljøer tar nå i bruk ny teknologi kombinert med ny og gammel viten, på måter som blant annet kan komme veifarende til gode.

Les også: Disse bilene ruster mest

Ikke nå, men kanskje om noen år?

Tidligere i vinter skrev DinSide om bilveien som ikke trenger salting, et forskningsprosjekt der kombinasjonen av veldig sterkt glass, solceller og varmelegemer skal kunne bidra til trafikksikre veier også på vinteren.

Glatt overflate og overflate med nanostrukturer - bilde fra forskningsrapporten hos ACS Nano. Foto: ACS Nano Vis mer


Nå har vi også kommet over et annet alternativ: Forskere ved Harvard arbeider med nano-teknologi for å lage strukturer som får vannet til å prelle av overflaten, før det rekker å legge seg og danne is.

- Vi ser denne tilnærmingen som et radikalt og etterlengtet skift i anti-is-teknologier, sier gruppeleder, professor Joanna Aizenberg, ifølge Gizmag.

Inspirert av insekter

Forskerne har gått tett på noen av naturens finurlige løsninger for å komme frem til effektive strukturer som motvirker isdannelser. De har blant annet studert mygg, som kan holde øynene duggfrie ved hjelp av mønstre av ørsmå hår på øyets overflate. De har også sett på vannløpere som kan holde beina tørre på liknende måter.

Ved hjelp av høyhastighetsfilm har man så vært i stand til å se hvordan iskalde vanndråper har oppført seg når de treffer overflater utformet etter lignende prinsipper. Enkelt forklart vil en vanndråpe som treffer en vanlig, glatt flate spre seg ut over flaten før den deretter fryser til is. Treffer en tilsvarende dråpe disse spesielle strukturene, sprer den seg også utover. Men så trekker vannet seg sammen til en dråpe igjen, før den spretter bort fra overflaten. Uten at vannet rekker å fryse til is.

Science Daily skriver at denne teknologien kan tenkes å komme til nytte både på veibaner, kraftlinjer, bygninger og på fly. Forskerne er også optimistiske med hensyn til at det relativt raskt skal være mulig å utvikle overflatebehandlinger som kan benyttes kommersielt. Om dette virker også mot snø sier imidlertid tekstene vi har sett ingenting om.

Forskningen ble presentert i ASC Nano i november i fjor.

Pristest: De beste vinterdekkene 2010

Også selvskrapende ruter

Et annet vinterproblem for bilister er nedsnødde biler og isete ruter. Om du slurver før avgang, noe fire av ti faktisk gjør, kan dårlig utsyn faktisk gi deg solide bøter. Dette kan i fremtiden også bli en saga blott, i alle fall ned til temperaturer på 18 minusgrader. Volkswagen jobber nemlig sammen med Fraunhofer-instituttet i Tyskland for å utvikle en teknikk som kalles "Low E". Den virker kort fortalt slik at et kjemisk produkt ved navn Indium-tinnoksid benyttes på utsiden for å isolere glasset. Dermed skal rutene holde på varmen og hindre både ising og dugging helt ned til en temperatur på -18 grader.