<B>VISER VEI I JUNGELEN:</B> DinSide.no har testet tre iPhone-GPSer, og vinneren er på mange måter ganske overraskende.
VISER VEI I JUNGELEN: DinSide.no har testet tre iPhone-GPSer, og vinneren er på mange måter ganske overraskende.Vis mer

iPhone GPS-duell med overraskende slutt

Vi har testet tre GPS-applikasjoner til iPhone. Den største overraskelsen er at ingen av dem duger sånn helt uten videre.

Markedet for dedikerte GPSer er ikke like spenstig som for et par år tilbake, men det betyr ikke at folk har sluttet å kjøre feil og dermed frigjort seg fra navigasjonskaoset. Det betyr sannsynligvis bare at mange allerede har kjøpt seg en GPS, i tillegg til at konkurransen fra mobilmarkedet begynner å bli merkbar for de rene GPS-produsentene.

Med Apples særdeles populære iPhone har GPS-salget for mobiler virkelig tatt av. På omsetningslisten for den norske iPhone-butikken, App Store, er hele seks av de ti øverste plassene fylt med GPS-programmer.

Men hvilken skal du kjøpe?

Vi har prøvekjørt tre ulike navigasjons-applikasjoner fra henholdsvis TomTom, Navigon og CoPilot, og kan umiddelbart avsløre én ting:

Det holder ikke å bare kjøpe selve applikasjonen, du må ha en GPS-forsterker i tillegg.

Problemet er at den innebygde GPS-mottageren på iPhone ikke er kraftig nok. Det vil si at iPhonen kan fungere helt ok når du befinner deg på den åpne landeveien, men at den raskt vil miste signalet når du nærmer deg bysonen og høye bygninger. På dette punktet er faktisk iPhone svakere enn tilsvarende løsninger vi har prøvd fra Nokia og Sony Ericsson, selv om heller ikke deres løsninger fungerer optimalt.

I praksis betyr det at vi ikke kan anbefale noen av dagens GPS-programmer, uten at du også kjøper en GPS-forsterker i tillegg. Selv testet vi alle programmene med og uten TomToms iPhone-stativ som altså har innebygget GPS-forsterker og i tillegg fungerer på alle de ulike GPS-programmene.

Festet kan vris både horisontalt og vertikalt, lader mobilen samtidig og har innebygget mikrofon. Faktisk kan vi bare komme på et ordentlig minus med dette festet, men det er til gjengjeld ganske så stort: Prisen på rundt 900 kroner er rett og slett uanstendig høy.

Hva er likt? Hva er ulikt?

Alle enhetene har naturligvis norsk stemmeguiding, lar deg veksle mellom 2D og 3D-kart og orienterer skjermen automatisk når du snur på iPhonen din.

Vi noterer også at tiden det tar å omberegne ruta ved feilkjøring eller ved nytt veivalg er mer eller mindre identisk, og at de er omtrent like raske å starte navigeringen etter at du kjører ut av en tunnel.

Alle programmene må forøvrig starte på nytt, noe som heldigvis skjer automatisk, hvis du f.eks. får en innkommende telefon. På dette punktet vil dermed iPhone 3GS eiere få applikasjonen tilbake igjen langt raskere enn de som må bruker en vanlig iPhone 3G. Vær også klar over at GPS-programmene, og bruken av GPS som sådan, sluker batteri med samme glupskhet som et barn som pakker ut pakker på julaften. I løpet av et par timer var batterindikatoren på en iPhone 3GS gått fra rundt 95 prosent til 60 prosent, så her du ha tilgang på ekstern strøm hvis du har tenkt å kjøre litt lenger enn bare til nærmeste bensinstasjon.

Alle programmene tilbyr egen ruting for bil, sykkel og fotgjenger o.l., men legg merke til at ingen av dem har dedikerte kartdata for for eksempel fotgjengere

Pris - og hva du får for pengene?

Vis mer


TomTom


Pris = 489 for kart over norden, eller 699 for Vest-Europa.

IQ-Routes er på plass. Dvs at rutene beregnes avhengig av når på døgnet du kjører og tar høyde for hvordan trafikken er på tidspunktet. Du får også fotoboksvarsling, brukervennlige menyer, demofunksjon / navigeringsdetaljer på kart eller utlistet i tekst. Gratis fotoboksoppdatering er et pluss.

På minussiden noterer vi at du ikke får MapShare-funksjonen som TomToms vanlige GPS-enheter har. Du får heller ikke Help-funksjonen, en slags panikk-knapp med nødnumre/nødinformasjon som gir deg nyttige telefonnumre og opplysninger når uhellet er ute. (Funksjonen skal imidlertid komme i softwareoppdatering.)

Per dags dato mangler TomTom også direkte brukerkontroll til styring av iPod-biten på iPhone. Dvs. at du her må gå helt ut av GPS-applikasjonen for å starte/styre musikken. Også denne funksjonen skal komme i en softwareoppdatering, men var ikke tilgjengelig når vi testet. Vi savnet også avansert kjøreveiledning på vanskelige steder (eks. filskifteindikator). Her er CoPilot & Navigon bedre per dags dato , men også dette lover Tomom skal komme i neste softwareoppdatering.

Vis mer

Navigon MobileNavigator


Hvis vi skal tro salgsstatistikken på App Store er Mobilenavigator med europeiske kart ikke bare GPS-applikasjonen som selger aller best, det er også den applikasjonen som totalt sett står for den største omsetningen. Med en pris på 489 kroner er det kanskje ikke så rart at omsetningstallene kommer hakket over programmer som selges for ni kroner stykket, men de ligger uansett over TomToms europeiske alternativ - så noe riktig har Navgion tydeligvis gjort i forhold til norske navigasjonsentusiaster.

Mobilenavigator kan blant annet skilte med:
- Integrert iPod-funksjon som lar deg styre iPoden direkte fra GPS-programmet.
- detaljert fil-navigering (såkalt "Reality View Pro")
- muligheten for å kjøpe ekstratjenester direkte fra applikasjonen (for eksempel trafikkmeldinger)
- fartsvarsling
- dag- og nattmodus
- direktevisning av kontaktene fra telefonboka
- automatisk språkvalg basert på iPhone-innstillingene dine
- deling av geografisk posisjon via epost

Vis mer

CoPilot Live


Hvis vi skulle kåret en vinner utelukkende basert på pris, ville CoPilot Nordics vært en soleklar vinner. Prisen på 235 kroner er rett og slett imponerende, og under halv pris av hva de to konkurrentene kan skilte med. Selv i europeisk drakt må du ut med mindre enn både TomTom og Navigon tar for sine nordisk-varianter - 459 kroner koster CoPilot med kart over hele Europa.

Det er riktignok bare et tilbud som gjelder ut november, så hvis du har tenkt å handle har du her sjansen i en begrenset periode.

Ellers får du blant annet med:
- fortsetter navigeringen der den slapp ved innkommende samtaler
- integrert iPod-funksjon som lar deg styre iPoden direkte fra GPS-programmet.
- interessepunkter (POI) med telefonnummer for direkte oppringning
- deling av geografiske koordinater med venner og andre via LiveLink
- feltindikator
- viser skiltinformasjon omtrent slik de framstår i virkeligheten
- værinformasjon for byen du skal til eller befinner deg
- manuell zoom

Men hvordan er GPS-ene i bruk?

TomTom

Som vanlig på TomTom oppleves applikasjonen som svært brukervennlig, og det er blant annet svært lett å zoome inn og ut av bildet. Kartene er også oversiktlige, selv om de ikke er full så detaljerte som på de to andre.

TomTom har også en demo-funksjonen som lar deg simulere ruten du har lagt inn før du kjører. Den fungerer godt, og er nyttig om du har lyst til å forberede deg mentalt før du kjører inn i veinettets heksegryter.

TomTom ender på en sterk firer, uten at den egentlig imponerer. Vi hadde nok forventet mer. Vis mer


Du får også fotoboksvarsling som piper når du nærmer deg boksene, og fartsindikator.

Både TomTom & CoPilot viser telefonnummer i POI-søk, men når du har lagt inn en rute og følger den ville ikke TomTom akseptere at vi trykket på POI-ene langs ruten. Her fungerte CoPilot langt bedre. Trykket du på POI-punktet kommer det opp mer info, telefonnummer, og et spørsmål om du vil navigere innom POI-punktet.

TomTom advarer også mot bomringer, men mister svært raskt forbindelsen i tunneller.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien!)

Navigon MobileNavigator

Navigons MobileNavigator går rett på sak etter at programmet er lastet inn. Du blir møtt av fire selvforklarende valg - "Angi adresse", "Spesialdestinasjon" (interessepunkter), "Hjem" og "Vis kart" - som gjør at du kan gå rett på navigasjonen. Nederst på skjermen finner du også symboler for "Favoritter", "Siste dest(inasjon)" og "Kontakter". Sistnevnte gjør at du enkelt kan navigere til eventuelle adresse du har liggende registrert på kontaktene dine.

Når du har skrevet inn eller valgt en adresse, skjer ruteberegningen i løpet av få sekunder. Du kan naturligvis også velge å legge turen om interessepunkter, som for eksempel bensinstasjoner eller restauranter, og det er mulig å forhåndsvise navigasjonsberegningen.

Kartvisningen på Navigon er den mest detaljerte av de tre GPS-applikasjonene vi har testet. Du får til og med indikert jernbanelinjer lagt i tunnel, noe som ikke uten videre er veldig nyttig, men straks linjene dukker opp fra under jorda kan de faktisk være brukbare holdepunkter hvis du sliter med å orientere deg.

Det er ikke heller noe problem å følge navigasjonen, ettersom kjøreruta er tydelig tegnet opp på skjermen. Det den også være, for selv om iPhone-skjermen ikke er spesielt liten, blir den ganske beskjeden hvis en er vant med for eksempel TomTom eller Garmins største modeller. Når kartet i tillegg er stappfullt av linjer er tydelig kjøreindikasjon helt nødvendig.

Navigons kart ser nydelige ut. Men hvordan zoome? Vis mer


Den store svakheten med MobileNavigators kartvisning er at det ikke er mulig å zoome. Den oppløsningen du får når du begynner navigeringen er låst, noe vi synes er et underlig valg av Navigon. Ved bykjøring er det ofte ønskelig med et tettere perspektiv på veinettet enn ved landeveiskjøring, men det er altså ikke mulig her. Det er dog mulig å skifte til fugleperspektiv i 2D, og deretter zoome ved å klype og/eller dra med to fingre, men ettersom kartet ikke oppdateres mens du kjører er denne funksjonen kun nyttig mens bilen er parkert - eller hvis du bruker Mobilenavigator i for eksempel fotgjengermodus.

Men filskifteindikatoren er rett og slett lekker, i tillegg til å være nyttig. Ved kjøring på for eksempel motorvei vil du få opp en statisk etterlikning av krysset hvor du skal ta av, komplett med liksomskilter med stedsnavn, og en solid pil som viser nøyaktig hvor du skal plassere bilen.

MobileNavigator henter seg raskt inn igjen etter tunnelkjøring, og selv om den bruker litt lenger tid enn TomToms iPhone-applikasjon på å akseptere at føreren har valgt en annen rute enn den selv har foreslått, vil den til slutt beregne ny rute som ikke ber deg om å kjøre tilbake til den opprinnelig foreslåtte ruten.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien!)

Prisen gjør at vi ville gått for CoPilot Vis mer


CoPilot Live

Vi har allerede skrytt av prisen for CoPilot, den ferskeste av de tre GPS-applikasjonene vi har testet. Du har for så vidt grunn til å være skeptisk når prisen er over halvparten så høy som TomToms og Navigons versjoner, men det viste seg raskt at CoPilots nordiske pakke holder mål - og vel så det.

Applikasjonen har det mest - og nå bruker vi pene ord - delikate brukergrensesnittet, med store, tydelige symboler, og et tredimensjonalt utseende som virkelig ser ut som det har tre dimensjoner. Tydelige interessepunkter (POI) ligger nesten tett som hagl i bykjernen i Oslo, og et enkelt klikk på punktet er alt som skal til for å få opp en dialogboks der du enten kan ringe til firmaet eller butikken, eller velge å navigere direkte til POIen.

Menyknappen ligger diskret plassert nede til venstre på kartet, men tar deg raskt til mer eller mindre selvforklarende symbolsystem som inkluderer alt fra "Mål" og "Mine steder" til "iPod", "Innstillinger" og "Hurtigstopp" (interessepunkter).

Zoom-knappene er plassert øverst til høyre og venstre, og selv om de ikke akkurat er prangende går det fint å justere kartvisningstørrelsen mens du er underveis.

Også CoPilot har tydelig filskiftevisning ved kjøring på motorvei. Veien du svinger av fra gråes delvis ut, mens tydelige piler viser vei til avkjøringsfeltet eller -feltene. I tillegg vises overhengende, virtuelle skilt som er overraskende like skiltene du faktisk ser på veien. Også stedsnavnene på avkjøringsskiltene er med. I praksis fungerer dette utmerket, og gir akkurat så mye tilleggsinformasjon at du som sjåfør føler det det hakket tryggere på motorveier.

Navigasjonsopplevelsen er minst like bra som hos Navigon og TomTom, med smidige, raske oppdateringer underveis, og, ikke minst, et oversiktelig kart som viser begge de neste kjøreinstruksjonene. 3D-visningen gir dessuten god avstandsfølelse, i den forstand at du får et godt inntrykk av hvor veien går de neste fire-fem navigasjonsstegene.

CoPilot har derimot en lei uvane med å påstå at den har GPS-dekning der den umulig kan ha det - som for eksempel midt i vårt kontorlokale. Det har ikke så veldig mange praktiske konsekvenser, ettersom det er klart og tydelig for bilføreren når GPS-signalet forsvinner under navigering (navigasjonen blir kaotisk og forvirrende, for å si det mildt), men like fullt en pussig svakhet.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien!)

Testens egentlige vinner

Testens egentlige vinner: Skal du ha GPS på iPhone må du kjøpe dette festet. Eneste minus er prisen Vis mer


Som du allerede har forstått av innledningen på denne saken du ha en eller annen form for GPS-forsterker hvis du ønsker å benytte noen av GPS-programmene vi har testet til mer enn bare fotgjengeri og landeveiskjøring, og ettersom TomTom er eneste produsenten som leverer et slikt produkt, er valget ganske enkelt.

TomToms iPhone-holder koster 899 kroner, og gir deg altså GPS-forsterker, egen høyttaler og volumkontroll, ladefunksjon og muligheten for å koble iPhone til musikkanlegget (forutsatt at du har anlegg med minijack-tilkobling). Vi er meget fornøyd med både iPhone-festet, sugekoppen, lydkvaliteten på høyttaleren og GPS-forsterkningen, og bonusen med minijack-utgang for tilkobling av iPhone til stereoanlegget i bilen. Problemet er imidlertid prisen, som vi synes er for høy.

Merk: TomTom-holderen fungerer med alle GPS-programmer, ikke bare TomToms egen versjon!

Konklusjon

Det er ikke så ofte vi tester tre produkter samtidig, og kommer fram til at alle kandidatene gjør en omtrent like god jobb.

Slik er det derimot her.

Verken TomTom, Navigon eller CoPilot har noe å skjemmes over, og selv om det finnes enkelte detaljer som irriterer i i alle applikasjonene, finnes det ikke graverende feil som bør gjøre at du stryker én av dem fra lista over potensielle GPS-kandidater.

Hvis noen står for en graverende feil her, er det i så fall Apple. Det burde ikke være nødvendig å involvere eksterne GPS-antenner i et produkt i iPhones prisklasse, og vi vet av erfaring at andre GPS-mottakere fra andre mobilprodusenter (Nokia, Sony Ericsson) gjør en langt bedre jobb i tettbygde strøk.

Men siden vi først skal velge oss en vinner går vi likevel for kombinasjonen TomTom-stativet og CoPilot Live. Sistnevnte er minst like god som sine to utfordrere, og, ikke minst, vesentlig rimeligere.

Mer om GPS får du her:
Alle våre GPS-tester!
TomToms GPS-nyheter høsten 2009