VINNERBIL: Den nye Hyundai Ioniq kommer i tre forskjellige utgaver: Som hybrid, ladbar hybrid og ren elbil. Et konsept som treffer veldig godt her hjemme på berget. Foto: Hyundai
VINNERBIL: Den nye Hyundai Ioniq kommer i tre forskjellige utgaver: Som hybrid, ladbar hybrid og ren elbil. Et konsept som treffer veldig godt her hjemme på berget. Foto: HyundaiVis mer

Årets Bil 2017:

Ionisk ikon

KOMMENTAR: Ti strålende biler, men bare èn vinner. Den store finalen Årets Bil i Norge har et resultat som gjør at man får lyst til å sitere Ole Brumm og Nasse Nøff ut i høstmørket:

«Man er aldri for liten til å gjøre store ting.»

For bare ti år siden var bilverden tydelig kategorisert: Premiumbil var stjerne på panseret, eller ringer eller nyrer i grillen. Billigbil var billigbil. Punktum.

I dag er en bil en helt annen opplevelse. Ikke minst fordi bilene er mye mer tilpasset folks individuelle behov og bruksmønster. Drivlinjene er vesentlig forskjellige. Blant bilene i årets finale finnes alt fra konvensjonell bensin- og dieselmotor til hybrid, ladbar hybrid, ren elektrisk drift – og til hydrogen.

Samtidig ser vi store forskjeller i interiørløsningene. Brukeropplevelsen er blitt en helt annen. Et eksempel: I «gamleda´r» fantes det bare noe så enkelt som en vriknott og to skyvebrytere for å justere klimaanlegget. I dag er dette menybasert. I alle mulige fasonger og løsninger. Alt i samspill med touchskjermer og med mulighet for å justere forskjellige kjøremodus og alskens duppeditter. En bil er blitt en rullende iPhone. Livet i en bil styres slik vi betjener mobiltelefonene våre.

Når vi kårer Årets Bil, gjør den faglig sterke juryen dette basert på tydelige kriterier. Og aldri har vi hatt et mer variert utvalg med unike enkeltegenskaper samlet på ett brett. Biler som enten pirker i fornuften, følelsene eller i lommeboka.

Etter at juryen har kjørt alle kandidatene, sitter vi igjen med tre biler på pallen:

  • Mercedes-Benz E-klasse – fordi den tilbyr pur limousin-komfort, har klasseledende forbruk på 0,39 liter på mila og er helt i tet på aktive og passive sikkerhetssystemer.
  • Volvo V90 – fordi den har tatt steget opp i den harde premiumklassen og tilbyr en helt egen «touch and feel» med sitt lekre ytre og interiør.
  • Hyundai Ioniq – fordi den er mer enn bare en bil. Dette er et eget konsept. En totalpakke til en god pris, klasseledende på utstyr – og med solide garantiordninger.

Kanskje tenker du: «Må det være enda en slik miljøbil som skal vinne slike kåringer?» Ioniq er ikke bare enda en slik bil. Det er et spennende konsept i sin helhet. For ut av den samme støpeskjeen kommer det en hybridbil, en ladbar hybrid og en ren elbil.

Kunden kan ganske enkelt velge bil basert ut fra eget kjøremønster: Drivlinje for dem som kjører bare i by, litt i byen – eller bare vil kjøre billig. Alle de individuelle bilene har ledende egenskaper. Men det er først og fremst totalpakka som gjør at Ioniq fortjener heder.

Ikke bare er den svært lettkjørt og god. Den tilbyr rubb og stubb til en gunstig pris: Her kan du få skinnseter, seteventilasjon, varme i rattet, kupévarmer, led-lys, trådløs lading av mobiltelefon, el-soltak, adaptiv cruise control og solide sikkerhetssystemer som radar, kameraer og automatisk nødbrems. Denne toppmodellen koster 284.670 kroner (315 850 kroner som hybrid). Grunnmodellen kan du få fra 239 950 kroner. Det kommer til å ta lang tid før vi ser en tilsvarende bil som gir så mye til denne prisen. Legg til fem års garanti med ubegrenset antall kilometer, så skjønner vi at Hyundai ikke leker med kundene heller.

Så kan man samtidig undre seg over at elbiler av i dag omtrent har gått ut på dato idet de ruller ut fra butikken. Det er prisen man må betale i en tid teknologien stadig utvikles. Som en iPhone 8 Plus motor, altså.

Batterikapasitet og mer effektiv drift er stikkordene, enten det gjelder elbil eller hybrid. Allerede i dag leverer Ioniq Electric teoretiske 28 mil. Det er helt i toppen av hva som tilbys i denne klassen i dag. Men: En Hyundai-ingeniør i Sør-Korea røpet nylig at Ionic vil komme med nærmest doblet rekkevidde i løpet av litt over ett år.

Det betyr at Hyundai ikke hviler på laurbær. De lar det gro videre i en tid markedet stadig etterspør miljøvennlige muligheter. Og samtidig høster de ære og kan plukke priser, også. Vel fortjent!

LES OGSÅ:
Årets Bil 2017: Volvo V90 ble Folkets Favoritt
Kommentar: Derfor er Volvo XC90 Årets Bil 2016
Hyundai Ioniq - en svært attraktiv elbil