Interiør, utstyr og priser

Eos er ved første øyekast noe dyrere enn sine konkurrenter, men kan til gjengjeld skilte med et høyt utstyrsnivå.

Vis mer
Vis mer


Den som kjenner Volkswagen-modellene Golf og Passat, vil smilende dra kjensel på Eos. Akkurat som svært mange av komponentene under skallet stammer fra disse to familiemedlemmene, er også interiøret hentet herfra. Riktignok har Eos fått sine egne luftdyser, men både dashbord, dashbordkonsoll og instrumenter er hentet fra Golf. Vinduskarmer og overgang mellom dører og dashbord er hentet fra Passat, og Eos-rattet har vi tidligere sett i dem begge.

Lett å trives

Selv om interiøret altså ikke er spesielt originalt, er det lett å trives i Eos. De ulike komponentene virker solide og godt sammenskrudd og kvalitetsfølelsen er høy. Når skinnseter i tillegg er på plass, slik det var i våre testeksemplarer, kommer i tillegg en følelse av eksklusivitet snikende. Vi nevner også at det er relativt lett å få tak i sikkerhetsbeltene. Dette er etter vårt syn en viktig komfortdetalj og ingen selvfølge verken i kupeer eller kabrioleter.

God benplass

Vis mer


De to forsetepassasjerene har det altså godt i Eos. Det samme kan sies om baksetepassasjerene, i hvert fall når bilen kjøres i toppløs tilstand. Benplassen er godkjent for voksne og de to plassene er utformet slik at de gir god sidestøtte. Også adgangen er god, noe de brede dørene kan ta en stor del av æren for.

Selv når taket legges på er adgangen inn og ut av baksetene god. Takhøyden derimot, er som i mange andre kabrioleter begrenset. I praksis bør man ikke være høyere enn 170 centimeter hvis man skal nyte en lengre tur i en lukket Eos.

Generøs bagasjeplass

Vis mer


Bagasjeromsplassen kan derimot ikke kritiseres. Med taket på skal rommet ifølge Volkswagen ta unna hele 380 liter, noe som oppleves som generøst. Når taket felles ned blir lagringsplassen selvsagt mye mindre, og rommer nå bare 205 liter. I tillegg blir innlastingsåpningen trang. Likevel, med tanke på hva slags bil vi faktisk snakker om, er ikke lastekapasiteten så verst.

Fra 339.000 kroner

Vis mer


Men hva koster egentlig herligheten? Jo, rimeligste Eos-variant - 1.6 FSI - starter på 339.000 kroner. Dette fremstår som en relativt stiv pris sammenlignet med de mest opplagte konkurrentene - Peugot 307 CC og landsmannen Renault Megane CC. Disse koster snaue 320.000 kroner med 1,6-liters motorer og er dermed rundt 20.000 kroner rimeligere enn Eos. Vi nevner også familiemedlemmet New Beetle Cabriolet, som starter på 281.000 kroner med 1,6-liters motor, og dermed er nesten 60.000 kroner rimeligere enn Eos.

Velutstyrt grunnutgave

Vis mer


Vi går ikke inn i en skikkelig konkurrent-sammenligning i denne omgang, den kommer i sammenheng med Eos-test på norsk jord. Det vi imidlertid kan si, er at Eos er såpass velutstyrt at den i det minste forsvarer deler av prispåslaget. Grunnutgaven kan nemlig skilte med tosoners klimaanlegg, integrert radio, ryggensensor, sportsseter, kjørecomputer, skinntrukket ratt, skiluke, fotbrønn-belysning, tåkelykter, belyste sminkesepeil og aluminiumsfelger. Det betyr at bilen fremstår som relativt komplett allerede i grunnversjon.

Carat: 18.000 kroner

Siden Eos er en kabriolet, vil det imidlertid lønne seg å velge utstyrsnivå Carat, som koster rundt 18.000 kroner ekstra. Carat-utgavene leveres nemlig med skinnseter, noe som er en stor fordel i åpne biler som utsettes for vær, vind og støv. I tillegg inneholder Carat-pakken svingbare xenonlykter, fartsholder og multifunksjonsratt.

Kommer i juni

Vis mer


Eos, som skal settes sammen i Portugal, lanseres i Norge 9. juni. Den som ønsker DSG-kasse må holde ut til november, da kabriolet-sesongen for de flestes vedkommende dessverre er over for en god stund siden.

Vi kommer tilbake med full Eos-test så snart bilen blir tilgjengelig i Norge.

  • Oversikt over priser og motoralternativer finner du her.
  • Store Eos-bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder