Interiør, sikkerhet og utstyr

Urban Cruiser er ikke luksuriøs, men kupeen er praktisk og standardutstyrslisten rikholdig. Sikkerheten fremstår som godt ivaretatt.

Du som velger å satse på Urban Cruiser må klare deg uten polstret dashbordplast, stofftrukne A-stolper, belyste sminkespeil og leselys i baksetene. Sammenlignet med for eksempel en Volkswagen Golf, fremstår derfor interiøret som relativt billig.

På den annen side er Urban Cruiser-kupeen av den praktiske typen. I midtkonsollen finner du to koppholdere og en tredje, integrert variant er plassert foran høyre luftdyse. Dørlommene er tilpasset flasker og dobbelt hanskerom er på plass. Instrumentpanelet er enkelt, men originalt, i den forstand at både fartsmåler og turteller har fått plass i samme sirkel. De aller fleste knapper, brytere og hendler er lette å lokalisere og å betjene og den sølvfarvede dashbordkonsollen forbinder midtkonsollen med dashbordet på en original måte.

Høy sitteposisjon

Som mange andre Toyota-modeller preges Urban Cruiser av en høy sitteposisjon og relativt korte sitteputer i forsetene. Sistnevnte produserer imidlertid god sidestøtte - og baksetene kjennetegnes som nevnt ved svært god benplass. Rattet kan justeres i både høyde og dybde, noe som inntil nylig ikke har vært noen selvfølge hos Toyota.

Skuffende bakseteløsning

Vis mer


Bakseteløsningen er forøvrig avhengig av hjuldrift. Både for- og firehjulsdrevne varianter kan skilte med justering av seteryggvinkelen, men kun den forhjulsdrevne utgaven kan skilte med lengdejustering. Med tanke på at Toyota i en rekke bilmodeller har utviklet klasseledende bakseteløsninger, lot vi oss overraske over at Urban Cruiser-løsningen er såpass tungvinn. For å utvide lasteromskapasiteten må nemlig først sitteputen vippes opp og frem. Deretter må hodestøttene felles ned og seteryggen legges ned. Seteryggene danner et flatt lasteområde, men skaper et høyt trappetrinn mot resten av lasterommet.

Mye sikkerhetsutstyr

Urban Cruiser er foreløpig ikke testet av Euro NCAP, men vi lar oss ikke overraske om bilen oppnår gode resultater. Bilen er blant annet standardutrustet med syv kollisjonsputer, hvorav en knekollisjonspute på førerplass. Fremre passasjerkollisjonspute kan om ønskelig deaktiveres av fører. Forsetene er utrustet med aktive hodestøtter og Toyota opplyser at dørarmlenene er konstruert for å gi etter ved sidekollisjon ("crushable"). Store sidespeil gir god sikt bakover og alle seter er utrustet med beltevarsler.

Vis mer


Ja, Toyota har til og med tenkt på myke trafikanter. Blant annet er vindusviskermotoren festet på en brakett som er konstruert for å knekke ved belastning.

Den aktive sikkerheten ivaretas først om fremst av antiskrens, eller VSC, som teknologien kalles hos Toyota. Skivebremser rund baut sørger for at den elektroniske bremsekraftfordeleren (EBD) og bremseassistenten (BA) har et godt utgangspunkt.

Enkelte mangler

Den norske Toyota-importøren opplyser at Urban Cruiser i første omgang ikke vil kunne leveres med skinnseter, noe som er synd. Det er heller ikke mulig å få kjøpt elektronisk klimaanlegg, selv om dette er standardutstyr for høyeste utstyrsnivå i mange andre land. Vi savnet også kjørecomputer, fartsholder, regnsensor og parkeringssensorer.

Når det er sagt, så er standardutstyrslisten langt fra håpløs. I motsetning til de fleste andre land, som har valgt å kalle utstyrsnivåene Terra, Luna og Sol, har den norske importøren valgt å kalle dem Sense, Dynamic og Elegant.

Sense

Vis mer


Grunnutgaven Sense leveres blant annet med overnevnte sikkerhetsutstyr. I tillegg kommer manuelt klimaanlegg med pollenfilter, integrert stereoanlegg, elektriske vindusheiser foran og fjernbetjent sentrallås. Sense-kunder må imidlertid klare seg med stålfelger.

Dynamic

Dynamic, som avhengig av motorisering koster mellom 8.000 og 9.000 kroner mer enn Sense, leveres i tillegg med elektriske vindusheiser i bakdørene, Bluetooth-basert telefonløsning, rattbetjening av radio og telefon og skinntrukket ratt og girspakkule. I tillegg kommer tåkelykter og 16-toms alufelger.

Mot et pristillegg på beskjedne 9.000 kroner kan firehjulsdrevne Dynamic-utgaver leveres med skjermbetjent navigasjon på stor skjerm.

Elegant

Toppnivået Elegant, som koster mellom 5.000 og 6.000 kroner mer enn Dynamic, kommer med nøkkelfri adgang og start, automatisk nedblendbart bakspeil, elektrisk innfellbare sidespeil, sotede bakre sidevinduer og 16-toms "hi gloss"-felger.

Den som velger Elegant kan uavhengig av motorisering og hjuldrift velge å betale 9.000 kroner for navigasjon.