Interiør og utstyr

Honda Civic-interiøret trekker tankene mot cockpiten i et fly. Plassen er overraskende god og bakseteløsningen nærmest genial.


Vi har sett digitale instrumenter, førerorienterte dashbord og startknapper før. Likevel oppleves Civic-interiøret som et av de mest futuristiske vi har stiftet bekjentskap med. Det som først og fremst fanger øyet er den todelte instrumenteringen. Den digitale fartsmåleren er nemlig plassert i et eget digitaldisplay nesten fremme ved frontruten. Den lettleste fartsmåleren flankeres av to diode-rader, som i grove trekk informerer føreren om turtall og drivstoff-forbruk. Den spesielle plasseringen skal ifølge Honda gi to fordeler. For det første slipper føreren å flytte blikket særlig langt når farten skal avleses, for det andre sørger den store avstanden for at øyet slipper å endre fokus slik det må med ordinære, nært plasserte instrumenter.

Lekkert sjalteredskap


Under og foran fartsmåleren finner vi et mer klassisk instrumenthus. Dette inneholder en stor, analog turteller samt temperatur- og drivstoffmåler. Men heller ikke disse instrumentene er helt alminnelige. En utstrakt bruk av blåfarve sørger for at også denne Civic-komponenten får et spesielt preg.

Det samme gjelder girspaken, som ender opp i en lekker, sølvfarvet kule. Honda Civic er riktignok ikke den eneste bilen som kan skilte med en slik, men elegant og frapperende er den. Også rattet er av den moderne typen. De tre sølvfarvede ekene er tøffe og rattringen er trukket i skinn. Knapper for betjening av radio og fartsholder er på plass.

Positivt helhetsinntrykk


Vi likte Civic-interiøret, og regner med at vi ikke blir alene om det. Når det er sagt, er vi sikre på at enkelte vil mene at Honda har gått for langt i sin iver etter å utvikle et interiør med særpreg. Hva er for eksempel vitsen med en startknapp når man uansett må sette inn og vri om en tenningsnøkkel først? Og trenger virkelig plasten som flankerer instrumenthuset å være så blank?

Selv om enkelte ting åpenbart kunne vært gjort annerledes, satt vi igjen med et positivt helhetsinntrykk. Utstrakt bruk av polstret plast og en generell fin overflatefinish medvirket til det.

Kortere og lavere


Det vanlige er at nye modeller blir større enn den de skal erstatte. Åttende generasjon Honda Civic er imidlertid et unntak fra denne regelen. Civic har faktisk blitt tre centimeter kortere og ender dermed opp på 424,8 centimeter. Samtidig er bilen blitt tre centimeter lavere. Og da må den vel også ha blitt en trangere bil enn sin romslige forgjenger?

God bakseteplass

Nei, på de fleste områder er den merkelig nok ikke det. Riktignok er takhøyden i baksetet redusert. Personer over 180 centimeter vil nå stange hodet i taket. Men bortsett fra dette er plassutnyttelsen imponerende. Benplassen er nemlig minst like raus som i forgjengeren, noe som betyr at den er særdeles god. Adgangen til baksetene er også bedre enn det vi er vant med i denne klassen, fordi bakdøren lar seg åpne så langt at den står nesten 90 grader på bilen.

Enkle grep


I tillegg er bagasjeromsplassen svært god, til tross for at bilens utseende ikke akkurat signaliserer god plass. Også her er adgangen god, takket være en bred bakluke. Det som imponerer mest, er imidlertid de smarte løsningene. For det første kan man på en enkel måte senke bagasjeromsgulvet, noe som åpner for mer og høyere last.

For det andre er bakseteløsningen blant de bedre vi har vært borti. Ett eneste grep er nemlig alt som skal til for å legge ned 40 eller 60 prosent av bakseteryggen. Samtidig som seteryggen legges ned, forsvinner sitteputen elegant ned i gulvet, og eieren ender opp med et helt flatt lasteromsgulv.

Yukkapalme-løsning


Alternativt kan man løfte sitteputen opp, slik at denne blir stående i vertikal posisjon inntil seteryggen. Alt som skal til for å låse sitteputen i denne stillingen, er å vippe ned stålbuen setene vanligvis hviler på. Sim sala bim, så har man et ekstra lasterom med mulighet for å frakte stueplanter og andre høye gjenstander. Denne løsningen er ikke unik, for eksempel kjenner vi den fra familiemedlemmet Honda Jazz og fra Opel Zafira. Ingen av Civics konkurrenter kan imidlertid skilte med en like elegant løsning.

Høyt utstyrsnivå

Den som har fulgt med litt på bilfronten de siste årene, vil ha oppdaget at det nærmest har foregått en utstyrsrevolusjon i bilverdenen. Stadig mindre og billigere biler har nå utstyr som var forbeholdt luksusbiler for bare noen få år siden.

Vi vil ikke gå så langt som til å si at Honda Civics utstyrsnivå er oppsiktsvekkende, men det er ikke så langt i fra. Den norske Honda-importøren har nemlig valgt å kutte ut grunnversjonen Comfort. Det betyr at laveste utstyrsnivå her i landet blir Sport, som blir klassens utstyrsleder.

Alarm, regnsnsor og alu


Civic Sport leveres blant annet med fire svært viktige elementer; elektronisk stabilitetsprogram (ESP) ( VSA på Honda-språk), elektronisk klimaanlegg, rattbetjent radio og seks kollisjonsputer. Elektriske vindusheiser rund baut, aktive hodestøtter, tåkelykter og kjørecomputer er også standardutstyr. Det som er mer uvanlig, er at Honda i tillegg frister med regnsensor, alarm, skinntrukket ratt, 16-toms aluminiumsfelger, doble beltestrammere og 6-trinns girkasse.

Navigasjon

Velger man det største motoralternativet får man i tillegg fartsholder og 17-toms alufelger. Samtidig får man muligheten til å avansere til utstyrsnivå Executive. Dette koster snaue 21.000 kroner og inkluderer blant annet navigasjon, xenonlykter, tosone klimaanlegg og glasstak.

Nysgjerrig på hva bilen egentlig koster? Du skal snart få svar, først tar vi imidlertid en titt på motoralternativene og de friske kjøreegenskapene.