Interiør og plass

Q7-interiøret preges av den samme ujålete og stilsikre elegansen vi kjenner fra A3, A4, A8 og - ikke minst - A6.

Vis mer


Ja, bortsett fra plassering og utforming av dørarmlener, luftdyser og noen få knapper er egentlig førerplassen i Q7 slående lik A6-kupeen. Det innebærer et treeket ratt med trapes-formet nav, et todelt instrumentpanel omkranset av dråpeformede rammer, en førerorientert dashbordkonsoll, en dominerende midtkonsoll og tette overganger mellom dører og dashbord.

Lettbrukt

I likhet med A6-kupeen kjennetegnes også Q7 ved ergonomiske og lettbrukte knapper og dreiebrytere. Svært mange funksjoner er integrert i den såkalte MMI-enheten, som særpreges ved intuitiv betjening og rask tilvenning. Vi tør påstå at Audis MMI (Multi Media Interface), som også er å i andre Audi-modeller, befinner seg minst én divisjon foran BMW iDrive og Mercedes-Benz' Command når det kommer til brukervennlighet.

Syv sitteplasser

Vis mer


Det er nok mange årsaker til at Volvo XC90 ble fjorårets desidert mest solgte premium-SUV her i landet. Lave priser var sannsynligvis viktigste årsak. Men det faktum at XC90 var alene om å kunne leveres med syv seter var nok også en medvirkende faktor. Derfor er nok verken norske eller andre Volvo-forhandlere spesielt glade for at også Audi nå kan tilby en premium-SUV med syv sitteplasser. Standardutgaven er riktignok en femseter, men mot et pristillegg på 8.300 kroner kan Q7 utstyres med en tredje seterad.

Tredje seterad kun for barn

Med tanke på at Q7 er 509 centimeter lang og har en akselavstand på voldsomme 300 centimeter er vi noe lunkne til hva Audi har fått til. Den tredje seteraden er nemlig ubrukelig for voksne, noe Audi selv innrømmer i sitt informasjonsmateriale.

Vi ble egentlig ikke så overrasket over at takhøyden er elendig. Q7 er som nevnt ikke spesielt høy og mister i tillegg mange innvendige centimeter grunnet høy bakkeklaring. Det som overrasket oss mer var derfor at benplassen i tillegg er så svak. Faktisk tilbyr de fleste syvseters fleksibiler bedre plass på tredje seterad enn det Audi har klart med Q7. Og de er mellom 430 og 450 centimeter lange.

Benplass og takhøyde som en Passat

Vis mer


Heller ikke andre seterad er egnet til å imponere. Vi mener ikke å påstå at plassen er dårlig, det er den nemlig ikke. Både benplass og takhøyde holder for høye personer. Men med tanke på bilens størrelse hadde vi forventet mer luksus og ballsal-følelse enn det vi faktisk fant. I praksis har man ikke særlig mer plass i Q7-baksetene enn det man tilbys i en stasjonsvognutgave av Volkswagen Passat.

Og da snakker vi om bakre seteposisjon. Syvseters-utgavene av Q7 har nemlig bakseter som kan reguleres 12 centimeter i lengderetningen. Vi mener dette er en litt for kort bevegelse. Selvsagt tror vi ikke noen har ønske om å sitte med knærne inni forseteryggene. Men med litt lengre setevandring ville adgangen til tredje seterad blitt enklere. Fordi andre seterad ikke lar seg skyve lengre frem enn 12 centimeter, blir det litt trangt å komme seg forbi seteryggene og inn i de bakre setene.

Stort og lettbrukt lasterom

Vis mer


Audi har altså ikke har lyktes så godt med andre og tredje seterad som det var grunn til å forvente. Når det er sagt må det understrekes at bakseteløsningen også har positive kvaliteter. For eksempel er det svært raskt gjort å legge ned seteryggene på både tredje og andre seterad. Og fordi seteryggene i nedfelt posisjon blir liggende kant i kant med lasteromsgulvet, blir Q7 en praktisk og lettbrukt "varebil". Med alle de fem baksetene nedfelt råder Q7-eieren i tillegg over et uvanlig stort lasterom.

En av årsakene til at Q7-kupeen ikke er så romslig som 509 utvendige centimeter skulle tilsi, er at panseret utgjør en stor del av bilen. La oss kikke nærmere på hva som befinner seg under det omfangsrike motorlokket.