Intel har reist et fond på 100 millioner dollar for å komme inn i bilene våre.  Foto: Illustrasjon/Per Ervland
Intel har reist et fond på 100 millioner dollar for å komme inn i bilene våre. Foto: Illustrasjon/Per ErvlandVis mer

Intel Inside - også i bilen

Først PC-en, så mobilen, og nå bilen. Slagordet Intel Inside kommer stadig flere steder.

Karlsruhe: Det er mer enn bare sannsynlig at det bor en brikke fra Intel i en eller annen dings du eier, først og fremst pc’en. I januar bedyret Intel at de også skal inn i mobiltelefonen din, og nå to måneder senere, så annonserer de at de også skal innta bilen. I hvert fall den fremtidige.

Satser 100 millioner dollar

DinSide var denne uken i Karlsruhe i Tyskland og overvar åpningen av Intels nye fasiliteter, Intel Automotive Lab, som ene og alene skal jobbe med implementering av såkalte IVI-systemer (In-Vehicle Infotainment systems) i bil. For å få fart på sakene har Intel etablert et fond på over en halv milliard kroner, og amerikanske Staci Palmer er ansatt for å styre pengene og prosjektet.

Mercedes tar en Apple

En kommunikasjonssentral

Hovedårsaken til at Intel nå ønsker å komme inn i bilen din er fordi bilen i årene som kommer utgjør et av de tre størst voksende markedene innenfor oppkoblede enheter til nettskyen, og bare i dag er det minst 11 forskjellige systemer i en bil som Intel mener bør snakke bedre sammen. I fremtiden blir det flere.

- Datastrømmen i dagens biler er allerede større enn i en Dreamliner fra Boeing, forteller Paul Otellini, øverste hode i Intel, til DinSide.

De 11 forskjellige systemene er:

  • Bilapplikasjoner
  • Stemmestyring og tekst til tale
  • Systemdesign og tjenester
  • Bil-til-bil / bil-til hjem / bil-til-infrastruktur
  • Enhetsintegrasjon (telefoner, nettbrett etc.)
  • Tilkoblingssystemer (oppkobling)
  • Avanserte førerassistanse systemer
  • Bevegelsesgjenkjenning/Sporing av øyne
  • Verktøy for bilapplikasjoner
  • Sikkerhet
  • Listelinje 1
  • Listelinje 2

Plattformer forenes

Staci Palmer forteller at bilen har 11 systemer som må snakke sammen. Vis mer


For å ha noe å tilby bilindustrien har Intel sett på hva som er de viktigste områdene å prioritere. Staci Palmer ramser opp flere områder som vil ha prioritet, deriblant at det skal bli sømløs integrering av enhetene og eksempelvis mobiltelefonen, eller nettbrettet ditt.

I dette legger hun at det ikke lenger skal være vesentlig hvorvidt du har en iPhone eller en Android, eller andre sorter mobiltelefoner. Bluetooth og Wi-Fi skal kunne håndteres enkelt og umiddelbart, og alt skal tas imot av bilens systemer og integreres på riktig måte. Du skal altså kunne strømme informasjon fra en hvilken som helst enhet til bilens IVI-system, og det skal forstå det.

La mobilen styre alt

Med systemer som snakker sammen skal det bli enklere, sikrere, og mindre stressende å kjøre bil i fremtiden. Vis mer

Foruten denne sømløse integrasjonen av enhetene, så ramser hun opp flere funksjoner og tjenester som er nødvendige i fremtidens biler. Deriblant:

  • Oppkobling mot bilrelaterte applikasjoner og tjenester
  • Oppkobling til trafikk- og sikkerhetssystemer
  • Oppkobling mellom biler
  • Oppkobling mot nettskytjenester
  • Integrering av energieffektiviserende systemer
  • Intuitiv intelligens

Flere interessenter

Intel er så sikre på at bilen i fremtiden vil være oppkoblet at det knapt vil bli mulig å kjøre bil uten på en eller annen måte å være oppkoblet mot en eller annen nettbasert tjeneste.

På lengre sikt er dette i tråd med hva bilbransjen selv mener. Men Intel er ikke alene om å ville inn i dette markedet. På spørsmål om de har noen konkrete interessenter blant bilprodusentene ramser representanter fra Intel opp både BMW, Toyota og Mercedes.

I tillegg kjenner vi til at VW og Intel har gjort noen felles forsøk i USA. Men da vi så fortalte at Mercedes nylig har annonsert et samarbeid om å implementere Siri i bilen, som er en konkurrerende løsning, så virket flere av representantene hos Intel helt uvitende om dette.

LES OGSÅ: Siri tar over bilen

Avtaler på plass

Det som derimot er tilfelle er at Intel har tegnet en intensjonsavtale med Denso om sammen å utvikle IVI og kommunikasjonssystemer. Denso er en av verdens største underleverandører på sitt felt, og er i stor grad eid av Toyota. Det merkelige er at dette ble offentliggjort akkurat samtidig som vi var hos Intel for å høre mer om fremtidsplanene, uten at dette ble nevnt med ett eneste ord. At Intel mener alvor er det med andre ord ingen tvil om.

Spørsmålet er om de vil lykkes. De har flere ganger gjort forsøk på å komme inn i mobilbransjen, men sannheten er at de i dag ikke er til stede i en eneste av markedets telefoner. Dette markedet er det stort sett Qualcomm som eier, med en andel på 50,8 %. Apple har til sammenligning kun en andel på 9,6 %.

FM-radioen skal dø

Hard konkurranse

Intel viste noen fremtidsvyer om hvordan løsningene deres kan tas i bruk. Vis mer


At Intel har en fått en intensjonsavtale med Denso kan være starten på et nytt forretningsområde for Intel, ettersom Toyota, som eier Denso, kniver med GM om å være verdens største bilprodusent. Får de samtidig med seg BMW, så er mye gjort. Likevel er mye av dette markedet basert på leveranser fra flere forskjellige underleverandører, noe Intel er smertelig klar over. Noen bilprodusenter har også kommet så langt i egen regi at de for enhver pris ikke ønsker innblanding.

Hva er forskjellen på AMD og Intel?

Kaprer kunnskap

For å hente kunnskap om markedet har Intel derfor hentet ansatte fra de forskjellige områdene som inkluderes i nysatsingen. Blant annet kjenner vi til at amerikanske Harman har måttet avse flere ansatte som nå har krabbet over gjerdet til Intel. Harman er en av gigantene innen bilunderholdning, som også må integrereres i fremtidige løsninger.

Hvor lang tid Intel har på seg for å komme opp med håndfaste løsninger er ikke sagt, men jo mer tid som går, jo større terreng taper de. Da kan bilsatsingen fort ende opp som de tidligere mobilsatsingene.