<b>UTSETTES:</b> Selv om mange av de nye kontrollpunktene ved EU-kontroll ble innført allerede i fjor, er den fullstendige innføringen foreløpig utsatt til påske i år.   Foto: PER ERVLAND
UTSETTES: Selv om mange av de nye kontrollpunktene ved EU-kontroll ble innført allerede i fjor, er den fullstendige innføringen foreløpig utsatt til påske i år. Foto: PER ERVLANDVis mer

Innføring av nye EU-kontrollpunkter utsatt

Fra 1. januar i skulle de nye kontrollpunktene på EU-kontrollen innføres for fullt. Det har foreløpig ikke skjedd.

Ved starten av det nye året i fjor omtalte Dinside innføringen av nye og strengere kontrollpunkter ved EU-kontroll. Målet med endringene var å gjøre EU-kontrollen mer lik den som utføres i EU.

1. januar i år skulle de nye retningslinjene innføres for fullt, men dette er nå utsatt til tidligst rundt påsketider.

LES OGSÅ: Det er mange ting du kan gjøre før du sender bilen din på EU-kontroll.

Venter på datasystemer

Grunnen til utsettelsen er at Statens Vegvesen foreløpig ikke har de datasystemene som den nye kontrollen krever. Med de nye punktene vil EU-kontrollen bli betraktelig mer omfattende, noe som krever mer avanserte datasystemer.

- Det vil fra nå av bare være mulig å ha bilen på EU-godkjenning én gang, forteller teknisk konsulent og PKK-ansvarlig i NAF, Jarl Tyldum.

I dette legger han at det ikke vil være mulig å levere bilen et annet sted i håp om å få færre anmerkninger der enn på det forrige verkstedet.

Hver gang en bil ønsker å foreta en EU-kontroll må NAF foreta et søk hos Statens Vegvesen for å se om bilen har vært på EU-kontroll tidligere.

Tyldum forteller også at Statens Vegvesen vil gjennomføre stikkprøver på de ulike verkstedene for å sjekke at kontrollene gjøres på riktig måte.

- Hver gang en bil registreres for kontroll i datasystemet kan Statens Vegvesen klikke seg inn på den aktuelle bilen, og gi beskjed om at de vil gjennomføre en stikkprøve etter fullført kontroll, sier Tyldum.

Det er altså dette datasystemet som foreløpig ikke er på plass.

Grundigere kontroll av bilen din gjør at sjansen for merknader økes, og det blir vanskeligere å komme gjennom med en «feilfri» bil.

Verkstedbesøk? Store penger å spare på en prissjekk

Ingen garanti

Det er viktig at bilen er godkjent og trafikksikker, men EU-kontroll er ingen kvalitetskontroll. Skal du kjøpe eller selge bil, så er en tilstandsrapport langt mer betryggende enn en EU-kontroll. Det er likevel mange ting du kan sjekke selv.

Her er noen råd om hvordan du sjekker bilen slik proffene gjør det.

Periodisk kjøretøykontroll (PKK), bedre kjent som EU-kontroll, er den eneste obligatoriske kontrollen vi har av biler i Norge i dag. Den ble innført i Norge på slutten av 90-tallet som en følge av EØS-avtalen, og for at Norge i større grad skal tilpasse seg EU-reglementet.

EU-tilnærming

Dette regelverket baserer seg på kommisjonsdirektiv 2010/48/EU. Direktivet ble delvis innført 1. januar i i fjor, og ble innført for fullt fra 1. januar i år.

Det kan også by på mange goder for bilentusiastene, så sant Norge ikke opprettholder en del spesialregler, slik vi har hatt tidligere.

Hva om det blir like enkelt å få bygget om- og opp biler i Norge som i Sverige? Det hadde vært en drøm for mang en entusiast.

Dette er nytt

Følgende er nytt på kontrollseddelen, og vil innføres for fullt når datasystemene er oppe og går:

  • Feil på ESP, ESC, VSC, VDC,RSS (elektronisk stabilitetssystem)
  • Feil på SRS (airbagsystemet)
  • Feil på EPS (elektronisk servostyring)
  • Manglende lokk på bremsevæskebeholderen
  • Feil med defroster (varmeapparatets avdugging av frontruta)
  • Bremseskiver-/bånd-/ klosser-/tromler tilsmusset av olje, mangler eller er feilmontert
  • Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet
  • Bremseslange vridd eller for kort
  • For lavt servooljenivå og ingen servovirkning
  • Feil på automatisk høyderegulering og lyktevasker på biler der dette er obligatorisk (xenon nærlys)
  • Feil på dekktrykksovervåkning (på biler som har dette)
  • Feil på motorfester

  • Åpenbar modifisering av motoreffekt
  • Belysning av speedometer virker ikke
  • Alle store lekkasjer som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter (hittil har bare store oljelekkasjer vært grunnlag for anmerkning)
  • Feil ved OBD avlesning (kan utføres i stedet for avgassmåling)
I tillegg blir det også innført noe mer spesifiserte retningslinjer for hva som kan anmerkes som feil på karosseri, sikt, lys, styring og hjuloppheng.

Eldre bil? Se om du bør styre unna kasko-fella