Hvis det blir satt i verk tiltak i din kommune for å begrense lokal forurensing, kan du nå få 1.500 kroner i gebyr. Foto: All Over Press
Hvis det blir satt i verk tiltak i din kommune for å begrense lokal forurensing, kan du nå få 1.500 kroner i gebyr. Foto: All Over PressVis mer

Innfører forurensingsgebyr på 1.500 kroner

Gjelder de som bryter midlertidige trafikktiltak.

I oktober sendte Samferdselsdepartementet ut et forslag på høring om å gi gebyr til bilister som bryter med midlertidige trafikktiltak. Målet er å begrense lokal luftforurensning i visse perioder.

Og nå sier regjeringen ja til forslaget.

I praksis betyr dette at bilister kan få 1.500 kroner i gebyr hvis de ikke følger midlertidige kjøreforbud innført av kommunen.

Både vegvesenet og politiet kan gi gebyr

Ved å endre gebyrforskriften får Statens vegvesen og politiet rett til å gi gebyr ved midlertidige kjøreforbud som er satt i gang grunnet akutt luftforurensing, skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding fredag.

– Regjeringen ønsker å forenkle og effektivisere håndheving av midlertidige kjøreforbud ved akutt luftforurensning. Statens vegvesen får nå, i tillegg til politiet, rett til å håndheve slike forbud, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

Det er Vegtrafikkloven som gir kommuner og Statens vegvesen rett til å vedta slike tiltak av hensyn til akutt luftforurensning. Eksempelvis har Bergen gjennomført datokjøring tidligere vintre, som innebærer at biler med henholdsvis par- eller oddetall som siste siffer på bilskiltet, bare får lov til å kjøre annenhver dag.

– Det er viktig at midlertidig trafikkregulerende tiltak håndheves effektivt når de først innføres. Endringen vi nå gjør sikrer dette, sier Arnstad.

Les også: Ja, du må betale piggdekkgebyr selv om du bare kjører gjennom byen

Usikkert hvilke tiltak som blir aktuelle

Da DinSide omtalte saken tidligere i høst, var det stor usikkerhet omkring hvilke tiltak det vil bli aktuelt å benytte seg av i de mest utsatte kommunene. Et dieselforbud for Oslo har vært luftet av vegvesenet, men dette har samferdselsministeren sagt klart nei til.

I Samferdselsdepartementets høringsuttalelse blir det sagt at behovet for tiltak vil variere fra år til år og fra by til by. For eksempel beregner man at Oslo kommune vil ha behov for tiltak 1-2 perioder i vinterhalvåret med en varighet på 2-5 dager.

Bakgrunnen for de midlertidige kjøreforbudene er at man ønsker å gjøre luftkvaliteten bedre på dager med høy, lokal forurensing, som ofte inntrer på kalde vinterdager. Dessuten plikter EU-krav norske myndigheter å etablere tiltak som reduserer utslippet av NO2 ned til den tillatte grenseverdien innen senest i 2015.