<b>2014</b> Tesla Model S
2014 Tesla Model SVis mer

Innfører avgift på batteridrevne elbiler

Men hydrogendrevne biler får fortsatt fullt fritak.

Dersom definisjonen på en elbil er en bil som drives av elmotorer, så har de danske myndigheter gjort et svært oppsiktsvekkende valg.

Elbiler som har energien lagret i et batteri får nå over tid avgifter som en hvilken som helst annen bil, mens elbiler som har energien lagret som hydrogen på tanker får fullt avgiftsfritak.

Teknologinøytral

I Norge forsøker bilbransjen å påvirke myndighetene til å legge avgifter så teknologinøytralt som mulig. Dette for at det skal settes fokus på målet om nullutslipp, ikke hvilken vei man tar for å komme dit.

Men i Danmark har myndighetene nå valgt å premiere en bestemt teknologi, fremfor å premiere lavt utslipp.

Mange er nå i harnisk, og mener null i utslipp bør være like mye verdt, uavhengig av teknologi.

Duell: Elektrisk B-klasse mot e-Golf

Hånd i hånd

De fleste store teknologidrivende bilprodusentene ser ut til å være skjønt enige om at hydrogen kommer til å drive en stor andel av fremtidens biler. Ikke fordi det er mest effektivt, men fordi det er mest gjennomførbart.

Nå får de altså drahjelp fra politiske krefter, som i det minste i Danmark, i stor grad har satt kroken på døra for elbiler som med batteriteknologi oppnår lang rekkevidde.

Model S: Full pott i Euro NCAP

Gradvis økning av avgiften

Innføringen av avgift på elbiler vil skje gradvis frem til 2020. Eksempelvis kunne danskene tidligere kjøpe Tesla Model S P85D til ca. 875.000 kroner. Men med de nye avgiftene steg prisen med 683.000 kroner så godt som over natten.

Denne avgiften skal så stige gradvis frem til år 2020, hvor bare avgiften etter dagens system vil være 1.096.000. Pluss bilen!

Men det finnes unntak: Danskene har nemlig alltid vært glad i småbiler, og det fortsetter de med.

Mindre elbiler med batteri får derfor ikke det samme gedigne avgiftspåslaget som de større og mer luksuriøse bilene.

Model S ble Årets Bil 2014

Priseksempler

Det danske Skatteministeriet har laget et skjema hvor de har satt opp antatt pris i 2020 på dagens biler. I skjemaet er det også tatt hensyn til et estimert teknologisk prisfall.

I dette skjemaet har de satt prisen på en Tesla Model S P85D til 1.807.100 kroner i 2020, opp fra 875.000 i dag. Samtidig vil en VW e-Golf stige til 334.300 kroner, fra dagens pris på 286.500 danske kroner.

Første skritt mot selvkjørende biler

Mens ”look to Norway” er blitt et slagord i enkelte kretser, er det altså lite som tyder på at danske myndigheter har fulgt oppfordringen om akkurat det. I stedet har de ganske enkelt tatt et teknologivalg, og priset andre teknologier deretter.

Er dette fremtidens aller viktigste bil?