Takket være en budsjettlekkasje kan DinSide avsløre at vrakpanten økes til 30.000 kroner den 1. juli i år. Samme dato økes vrakpant-premien for nye biler til 30.200 kroner. Foto: colourbox.com
Takket være en budsjettlekkasje kan DinSide avsløre at vrakpanten økes til 30.000 kroner den 1. juli i år. Samme dato økes vrakpant-premien for nye biler til 30.200 kroner. Foto: colourbox.comVis mer

Innfører 30.000 kr i vrakpant

Takket være en feilsendt epost er det nå klart at vrakpanten heves til 30.000 kroner allerede til sommeren. = Årets aprilsnarr på dinside

Grunnet en feilsendt epost, har DinSide fått tilgang på svært spennende informasjon knyttet til Regjeringens reviderte statsbudsjett for 2010, som legges frem i juni i år. Blant annet går det klart frem av eposten at Regjeringen vil øke vrakpanten til hele 30.000 kroner allerede den 1. juli. De siste årene har vrakpanten kun vært på 1.500 kroner her i landet.

Jubel for eiere av gamle biler

Dermed er det grunn til jubel for deg som eier en gammel bil med minimal verdi. Venter du i tre måneder før du vraker bilen, vil du kunne heve en ekstragevinst på 28.500 kroner. Vi har for øvrig gjort et raskt søk på finn.no, som for tiden har nesten 3.300 annonser for biler med annonsert pris under 30.000 kroner. Eier du en av disse bilene, bør du snarest deaktivere annonsen og i stedet vrake bilen den 1. juli.

Dyrt for nybilkjøpere

Også du som planlegger å kjøpe ny bil bør få opp dampen. Regjeringen har nemlig som målsetting at den nye ordningen skal være såkalt provenynøytral. Det innebærer at den forhøyede vrakpant-utbetalingen skal finansieres med en tilsvarende økning av vrakpant-premien som utløses ved nybilkjøp. Mens vrakpant-premien i dag kun utgjør 1.300 kroner, vil nybilkjøpere fra og med den 1. juli måtte betale 30.200 kroner i vrakpant-premie.

Volkswagen Golf var Norges mest solgte bilmodell i 2009 og er også så langt i 2010 Norges mest populære bil. En av de mest interessante utgavene er Golf 1.6 TDI BlueMotion, som i dag koster 231.000 kroner. Den 1. juli vil prisen stige med 30.200 kroner til drøye 261.000 kroner. Vis mer


De eneste biltypene som vil slippe unna den økte vrakpant-premien er elbiler og hybridbiler. Alle andre biler vil i praksis bli drøye 30.000 kroner dyrere til sommeren.

Vær klar over at det for mange bilmodellers vedkommende er opptil flere måneders leveringstid fra bestilling. Hvis du bestiller den nye bilen for sent, og bilen først registreres i ditt navn etter den 30. juni, må du betale den nye, forhøyede vrakpantsatsen.

Ingen kommentar

DinSide var i går i kontakt med Finansdepartementet, men ingen representanter for departementet ønsket å kommentere budsjettlekkasjen.

Gammel bilpark

På finn.no ligger det i dag ute nesten 3.300 biler med annonsert pris under 30.000 kroner. Ved å vente til 1. juli kan selgerne i stedet innkassere 30.000 kroner i vrakpant. Foto: finn.no Vis mer


En rekke interesseorganisasjoner har i mange år arbeidet for forhøyet vrakpant i Norge. Hovedbegrunnelsen har vært at Norge har en av Europas eldste bilparker, noe som medfører høye utslipp av klimagassen CO2, samt lokalt skadelige gasser som nitrogenoksid (NOx), hydrokarboner (HC), karbonmoniksid (CO) og dieselpartikler.

Vrakpant-kampanjer i Europa

I sammenheng med finanskrisen kom enda flere aktører på banen, deriblant opposisjonspartiene på Stortinget. Disse viste til at en rekke europeiske land, deriblant Frankrike, Italia, Storbritannia og Tyskland, i 2009 innførte forhøyede vrakpantsatser. Disse landenes hovedmål med vrakpant-kampanjene var å stagge finanskrisen, samt å bidra til en yngre og mer miljøvennlig bilpark.

Omstridt miljøeffekt

Hva med deg?

Er du klar over hvilken dato det er i dag? (Avsluttet)
Ja :)(86%) 3047
Nei, for et idiotisk spørsmål(7%) 262
Nei, men spørsmålet fikk meg til å tenke :)(7%) 232
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Motstanderne av forhøyet vrakpant har imidlertid hele tiden hevdet at det kan settes spørsmålstegn ved om en forsert utskifting av den norske bilparken har en positiv miljøeffekt. Motstanderne har argumentert med at det må produseres én ny bil for hver bil som vrakes, og at også nybilproduksjon innebærer CO2-utslipp og andre miljøskadelige effekter.

Følg med

Men nå har altså de tre regjeringspartiene åpenbart latt seg overbevise om at utfasing av de eldste bilene samlet sett har en positiv miljøeffekt. DinSide kommer tilbake med mer stoff om den økte vrakpanten i morgen, den 2. april, men er du utålmodig kan du få en sniktitt allerede nå...

Les også:

  • DinSide Motors juveler