<b>REGLER FOR RUNDKJØRING:</b> Lite bruk av blinklys fører til unødvendige problemer i rundkjøringene. Foto: MAGNUS ARNKVÆRN
REGLER FOR RUNDKJØRING: Lite bruk av blinklys fører til unødvendige problemer i rundkjøringene. Foto: MAGNUS ARNKVÆRNVis mer

Ingen kan regler for rundkjøring

Ofte skal det ikke mer enn et blinklys til for å slippe unødvendig frustrasjon.

Bruk av blinklys, eller rettere sagt manglende bruk av blinklys, er et velkjent fenomen i rundkjøringer landet rundt. Og nettoppp dårlig tegngivning forlenger ventetiden til alle felt og kan skape farlige situasjoner, forteller sensor Øyvind Lund i Statens vegvesen.

Skal bruke blinklys i rundkjøring

PLASSER DEG RIKTIG: Mange situasjoner kan unngås om en plasserer seg tydelig inn i rundkjøringen. Vis mer

- Så sant det er annen trafikk i rundkjøringen skal du benytte lyssignal, det vil si blinklys, forteller Lund. Det vil si at du skal blinke om:1. Skal du rett frem i rundkjøringen, må du blinke ut når du passerer siste avkjørsel før du forlater rundkjøringen. 2. Skal du forbi to utkjørseler eller flere, blinker du først inn til venstre, før du blinker ut til høyre fra nest siste utkjørsel. - Rundkjøringer betraktes å være på linje med vanlige kryss. Derfor er det også her nødvendig å benytte seg av lyssignaler, sier han videre.
Det står også i veitrafikkloven at en ved svingning eller feltbytte skal signalisere til andre trafikanter hva neste manøver innebærer. Selv om politiet sjelden håndhever det, kan du faktisk få et forenklet forelegg fra 2.000 kroner om du dropper blinklyset. LES OGSÅ: Rundkjøring for syklister

De mest utsatte sonene

SER STADIG PROBLEMER: Sensor Øyvind Lund i Statens vegvesen ser daglig problemer som oppstår som følge av dårlig bruk av signallys. Foto: MAGNUS ARNKVÆRN Vis mer


- Er du usikker på hvordan du skal legge deg på vei inn i en større rundkjøring, kan det være smart å legge seg midt i feltet før du kjører ut i rundkjøringen. Slik forhindrer du at du blir sperret inne eller ute av ønsket kjøremønster (Se video). I store rundkjøringer kan du raskt komme i en situasjon der du eller en medtrafikant har behov for å bytte felt. - Hvis vi får konflikter skjer det gjerne når folk skal ut av rundkjøringen, som kanskje også har to felt. Da oppstår gjerne konflikten når bilistene som ligger ved siden av hverandre bestemmer seg for å skifte felt, fortsetter Lund.

Hva mener du er den vanligste feilen folk gjør når de kjører i rundkjøringer? Les mer om reglene her: http://www.dinside.no/935951/ingen-kan-regle

Posted by DinSide.no on 15. februar 2016
LES OGSÅ: Mythbusters har testet hva som er mest effektivt, rundkjøring eller kryss?

Mange kjører feil i rundkjøringen


Til tross for lavere hastigheter og tydlige merkinger er det fortsatt mange skadetilfeller knyttet til landets rundkjøringer. I løpet av ett år er det omkring 3.500 skadetilfeller i en rundkjøring på landsplan, viser tall fra Finans Norge. Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i IF Skadeforsikring forteller at dette resulterer i skader for 55 til 60 millioner kroner.
- Det vi ser på rundkjøringsskader er at de ofte er små uten personskader, men at det gjerne blir veldig store karosseriskader ut av det.- Grunnen til det, er måten bilen blir truffet på. Den ene parten kommer gjerne fra siden, og kan dermed skade flere dører og forskjerm eller bakskjerm, forteller Clementz.LES OGSÅ: Rundkjøringer redder livClementz har noen enkle råd om du ønsker å bli norgesmester i rundkjøring.

  • Tilpass farten når du kjører inn i rundkjøringen. Demp hastigheten på vei inn, så alle som er på vei inn eller er i rundkjøringen kan føle seg trygge på deg. Følg vikeplikten.
  • Skaff deg et godt overblikk når du kjører inn. Da må du nesten være tankeleser om andre bilister ikke signaliserer godt. Du må prøve å forutse hva de andre kommer til å gjøre.
  • Ikke vær en rambukksjåfør. Det ender bare i at du en dag møter en annen, og så smeller det.
  • Vis tydelig hva du skal gjøre når du er på vei inn i rundkjøringen. Bruk tegn, blink både inn og ved feltbytte. Det gjør det enklere for andre å tolke hva du skal gjøre. Pass på blindsoner så det ikke er noen vedsiden av deg.

    RAMBUKKSJÅFØRER: Sigmund Clementz i IF forteller at rambukksjåfører utgjør en unødvendig fare i rundkjøringene ved å presse seg frem på bekostning av vikeplikten. Foto: FORSIKRINGSSELSKAPET IF Vis mer