- Ingen bør prøvekjøre alene

Bilbransjen advarer mot bilsvindel som ikke dekkes av forsikringen.

If Skadeforsikring melder om at mange private som skal selge bilen sin, opplever at den som skal prøvekjøre stikker av med bilen.

Det få vet er at forsikringen ikke dekker dette. Private bilselgere risikerer derfor å sitte igjen med skjegget i postkassa.

- Dette har vært et problem i mange år, men vi tror det vil øke fremover, sier fagsjef i If Skadeforsikring, Kurt Undereidet, til DinSide Motor.

- I dag er det jo nesten umulig for en biltyv å stjele uten nøkkel på grunn av bilsperren. Da er det heller en idé å se på bruktbiler på nett, avtale prøvekjøring, og så forsvinne med bilen, sier Undereidet.

Forsikringsselskapet forventer at rundt 100 biler eller motorsykler som er forsikret av dem, vil forsvinne under prøvekjøring i år.

Sjekk hva bilen din er verdt

Det er i følge If Skadeforsikring også mye underslag av motorsykler. Foto: Colourbox Vis mer


Er ikke biltyveri

Grunnen til at biler som forsvinner under prøvekjøring ikke dekkes av vanlig bilforsikring, er at dette ikke kategoriseres som tyveri.

- Dersom du som privatperson låner bort bilen og den ikke returneres, regnes det som underslag, sier informasjonssjef for DnB NOR, Nicolay Bruusgaard til DinSide Motor.

I likhet med If Skadeforsikring, tilbyr heller ikke DnB NOR forsikring mot underslag i vanlig bilforsikring.

Dette er i følge Undereidet fordi underslag er noe helt annet enn tyveri.

- Tyveri og underslag er vidt forskjellig i forsikringsmessig forstand, sier han.

Og i takt med resten av bransjen påpeker han at alle private bilselgere som unnlater å være med på prøvekjøringen, tar en stor sjanse.

Biltyvenes ti på topp

Næringslivet tar forhåndsregler

Bruktbilforhandlerne Stenhagen Bil og Bilia bruker begge egne prøveskilter på bruktbilene de selger. Disse skiltene er forsikret mot det meste - også underslag.

Slik forsikring tilbys ikke til privatpersoner, men selv om de er forsikret har de opplevd flere ganger at prøvekjørere har stukket av med bilene deres.

Salgs- og markedsdirektør i Stenhagen Bil Oslo, Joachim Sommerseth, forteller at de har blitt frastjålet biler tre eller fire ganger de siste åtte årene.

Hos Bilia kan markedskonsultent Torbjørn Buri fortelle at det skjer "i hvert fall en gang i året".

Og selv om bilene ofte dukker opp igjen, sier begge bilforhandlerne at de har utviklet strenge rutiner for prøvekjøring.

På Stenshagen Bil Oslo tar de kopi av førerkortet, skriver ned navn, telefonnummer og adresse, og får kunden til å underskrive en ansvarserklæring for kjøreturen.

- Er vi usikre sjekker vi ekstra godt på forhånd, sier Sommerseth.

Les også: Bruktbilene du virkelig bør holde deg unna


- Vær med på turen

Alle i bilbransjen som DinSide har vært i kontakt med, svarer nesten i kor når DinSide spør om råd for hvordan man best mulig kan unngå slik svindel når man skal selge bilen sin.

- Aldri la noen prøvekjøre bilen din alene, sier de.

- Man kan ikke føle seg trygg. Er de først kjeltringer så får de til mye, sier seniorrådgiver for Norges Automobilforbund (NAF), André Fimreite.

DinSide blir fortalt at mange svindlere opererer med falskt førerkort og annen ulovlig legitimasjon, og at det ikke nødvendigvis er nok å ta kopi av førerkortet eller be de legge igjen bankkortet. Dette er vanlig praksis for mange som skal selge bil.

Dersom man ikke har mulighet til å være med på prøvekjøringen, anbefaler Sommerseth at man ber om to forskjellige legitimasjoner, og deretter kryssjekker disse med telefonnummeret til bilkjøperen. Slik kan man bedre verne seg mot falske identiteter som ofte er forbundet med svindel.

Endrer ikke i forsikringen

Din stemme:

Har du prøvd å selge bil eller motorsykkel privat? (Avsluttet)
Ja, flere ganger(66%)
Ja, en gang(19%)
Nei, aldri(16%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Selv om de forventer flere underslag fremover, har ikke If Skadeforsikring planer om å inkludere underslag i vanlige bilforsikringer for privatpersoner.

- Det er ingen som kommer til å kjøpe en sånn forsikring. Det ville blitt for dyrt, sier Undereidet.

- Da er det lettere å sette seg inn i bilen.

Og han støttes av seniorrådgiver i NAF, André Fimreite.

- Da vil man nok oppleve et betydelig antall flere underslagstilfeller. Og det betyr flere utbetalinger fra forsikringsselskapet, noe som igjen øker premien for alle, sier han.

- Da ville det vært mye enklere hvis de 100 som If Skadeforsikring forventer vil oppleve underslag i år, bare lar være å la folk prøvekjøre alene.

- Det er bare å hamre inn at man selv må bli med på prøvekjøring, avslutter Fimreite.

I dag tilbys forsikring mot underslag bare til næringsdrivende, siden de ikke har mulighet til å bli med på alle prøvekjøringer.

Styr unna bruktbilfellene

Ikke registrert hos DnB NOR

DnB NOR, som er en av de største forsikringstilbyderne ved siden av If Skadeforsikring, har ikke registrert de samme tendensene som If.

- Vi opplever heldigvis ikke problemet som stort, og det er ikke mange saker av denne karakter her hos oss, sier Bruugaard.

Men han påpeker at det allikevel er viktig å være varsom, og ikke gi bort bilnøkkelen til folk man ikke kjenner.

Bruktbilene du kan stole på:
3-åringene
7-åringene
10-åringene