Individualistens favorittbil

En yankeebil uten V8-motor er også greit å kjøre med. V6-eren i Cadillac CTS 3.2 gjør en hederlig jobb. Kjøreegenskapene er av den europeiske sorten.


Cadillc CTS har bakhjulsdrift, og fjæring og understell er testet og utviklet etter endeløst hardkjør på den berømte tyske banen Nürburgring. Denne banen brukes flittig av bilprodusentene i Europa.

Motorer og modeller

Foreløpig er det bare to motorer som er tilgjengelig. Det er to V6-ere på henholdsvis 2,6 og 3,2 liter. CTS V med 5,7-liters V8-er og 400 hestekrefter kommer ikke før i 2004. For de som allerede har falt for designet nå, kan vi nevne at amerikanerne får både en stor SUV som heter SRX og en kabriolet som heter XLR med det samme råe designet som CTS allerede denne sommeren.

Sprek

Testbilen har ytelser det står respekt av. V6-eren som yter 220 hestekrefter ved 6.000 omdreininger og 300 newtonmeter ved 3.400 omdreininger, gir den over 1.700 kilo tunge bilen gode ytelser. Den suser fra 0 til 100 kilometer i timen på 7,7 sekunder og har en toppfart på 240 kilometer i timen. Dette betyr at den har det lille ekstra, og selv med automatgir får du en inspirerende kjøretur.

Bunndraget er godt og når du kjører i byen blir det mye bremsing for at du ikke skal kjøre på de foran. Det samme gjelder ute på landeveien. Fartgrensene gjør at det lønner seg å passe nøye på spedometeret, eller eventuelt bruke den tåpelig plasserte konstanfartsholderen. Den sitter nederst på rattet. En altfor lav og brukerfiendtlig lokalisering.

Lettkjørt

Når en sedan nærmer seg nesten fem meter i lengde er den problematisk å håndtere på trange steder. CTS har progressiv servostyring som gjør rattet lett å dreie når bilen beveger seg sakte og som er tyngre når du kjører fort. Da blir den retningstabil og sportsikker. Gjennom svingene går den på skinner, og du trenger ikke på noen måte gjete den. Vår testbil var også utstyrt med elektronisk stabilitetskontroll og antispinnfunksjon, men det var likevel lett føle at CTS er både nøytral og velbalansert å kjøre. Det kommer nok mye av at hjulene er trukket skikkelig ut i hjørnene, særlig foran, og at motoren er plassert langt tilbake i motorrommet. Normalt resulterer det i god vekfordeling.

Den har også skikkelig svingradius. Den snur på femøringen som det heter.

Sportslig


Dette er ikke som å sveve på luft. Fjæringen er sportslig, og føles mer som stiv enn som middels hard. Du slipper faktisk ganske godt unna dumper og ujevnheter, men du har alltid følelsen av at det foregår noe under bilen, og du holdes konstant orientert.

God automatkasse

Automatkassen er utstyrt med tre kjøreprogrammer. Vi brukte stort sett sportsprogrammet. Det fungerer veldig bra og aktivt. For eksempel så girer den ned foran svingene hvis farten går ned, og ved hard gassing holder den seg på et høyt turtall for være mest mulig parat. Innimellom var den vel raus med turtallet, men det fungerte stort sett veldig fint.

Liten?

Når vi ser på internettisidene til Cadillac er det ikke akkurat små biler de har mest erfaring med. CTS som vi har kjørt, er en billigbil i USA, og er nå den billigste Cadillacen på markedet.

Uoversiktlig

Dette er ikke enda et vanlig interiør. Når vi synker inn i setet på CTS må vi spandere noen minutter på bli litt kjent. Det meste er greit å justere, og er koblet til små elektromotorer, men ikke rattet. En bil av dette kaliberet skal ha fireveis elektrisk justering av rattet. På CTS er det ikke dybdejustering, og høyden justeres i trinn som er så lange at en innstilling er for lav og alternativet opp er for høyt.

Knappelabyrint

Noe av det vi brukte litt tid på å finne ut av var skjermen i midtkonsollen med tilhørende arsenal av knapper. På vår bil som hadde en god del ekstrautstyr, hadde vi både navigasjonsanlegg, CD, DVD, TV, stort stereoanlegg og en av de mest innholdsrike kjørecomputerne som finnes. Vi var heller ikke tilgodesett med bruksanvisning til bilen, så vi er ikke helt sikre på om vi kom oss gjennom alle funksjoner. Det vi var innom fikk vi til etter prøve- og feilemetoden.

Hard konkurranse

Cadillac har et sterkt felt å bryne seg på, og vi tror ikke det kommer mange av denne bilen på markedet i Norge. Vi regner med at Mercedes E-klasse og BMW 5-serie blir de verste konkurrentene. I tillegg regner vi med at de som er på jakt etter noe som ikke "naboan har" også sikler på Jaguar.

Vi likte bilen ganske godt og synes det er et råtøft alternativ i klassen for de som vil gå sine egne veier, men vi må advare mot fare for dramatisk prisfall.

Tekniske data finner du her.