Imponerende Skoda prøvekjørt

Nye Superb er nok et bevis for at Skoda har blitt en svært seriøs bilprodusent. Hvis prisene blir så gode som vi forventer, vil Superb bli en meget attraktiv familiebil.

SALSBURG, ØSTERRIKE (DinSide Motor): Den norske Skoda-importøren har ennå ikke sluppet prislisten for nye Superb. Men importøren lover at det skal bli "mulig å få en godt utstyrt Superb for under 300.000 kroner når den nye modellen introduseres i Norge i september."

Hvis dette løftet holdes, blir Superb en bil svært mange bør vurdere før de kjøper ny bil. Vår prøvekjøring av Superb på østerrikske veier etterlater i hvertfall et bunnsolid inntrykk.

Enorm benplass

Vis mer
«Men Superb er ikke bare stor og brukervennlig. Den leverer i tillegg svært høy opplevd kvalitet. »
Vis mer
Vis mer


For det første er Superb en meget romslig bil. Benplassen i baksetene er så voldsom at den kun utfordres av biler som Chrysler Voyager, Opel Signum og forlengede utgaver at luksusbiler som Mercedes-Benz S-klasse. Dermed er Superb blant annet en av svært få biler som takler de største bakovervendte barnesetene samtidig som er det masser av plass til forsetepassasjeren. Som en liten jippo har Skoda utrustet de bakre fotbrønnene med egne flyttbare fotskamler, slik at baksetepassasjerene skal slippe å lure på hvor de skal plassere føttene.

Unik bakluke-løsning

Gedigen benplass er imidlertid ikke den største nyheten - Skoda-kjennere vil vite at også dagens utgave har denne forcen. Det som derfor er mer interessant, er at bilen i tillegg har fått et enormt og langt mer brukervennlig bagasjerom. For mens dagens utgave er en tradisjonell sedan, er nye Superb faktisk den første "kombi-sedanen" vi har vært borti. Skoda har nemlig utviklet en unik bakluke-løsning (Twindoor) som innebærer at man kan velge om man kun skal åpne koffertlokket - som i en ordinær sedan - eller om man skal åpne både koffertlokk og bakrute samtidig. Sistnevnte løsning gir en gedigen innlastingsåpning og sørger for at Superb i langt større grad enn andre sedaner blir et alternativ til stasjonsvogner og fleksibiler.

God bredde

Superb har ikke bare vokst med 3,5 lengdecentimeter til 483,8. I tillegg har bredden økt med hele 5,2 centimeter til 181,7. Det betyr blant annet at også den innvendige bredden har økt, noe som sørger for at Superb blir en av svært få biler som i praksis takler tre voksne i bakseteavdelingen.

Praktisk

Det er ikke bare Twindoor-løsningen som vitner om at Skoda har for vane å legge stor vekt på praktiske løsninger. Parkeringsbillettholder er på plass i frontruten og handleposekroker er å finne i bagasjerommet. I venstre bakdør finner vi et drenert paraplyrom og antall oppbevaringsrom er raust. To praktiske koppholdere er på plass foran det høyde- og lengdejusterbare midtarmlenet og baksetepassasjerene kan glede seg over to koppholdere integrert i det lekre midtarmlenet.

Lekkert interiør

Men Superb er ikke bare stor og brukervennlig. Den leverer i tillegg svært høy opplevd kvalitet. Blant annet er uvanlig mange flater trukket i polstret plast og både A- og B-stolper er trukket i stoff. Det klassisk elegante dashbordet rammer inn vakre og lett lesbare instrumenter og i taket finner vi gjennomarbeidede og lekre lyskonsoller både foran og bak. Bruken av krominnfatninger er omfattende, men uten å bli overdådig. Og samtlige knapper, brytere og hendler etterlater et inntrykk av å være gjennomtenkt og påkostet. Vi bet oss ikke minst merke i de fine og lettbrukte tommelrulleknappene på rattet, som er hentet rett fra Audi. Bortsett fra at innfestingen av bakspeilet gjerne kunne vært litt kraftigere, fant vi i løpet av vår prøvetur ingen interiørelementer å rette kritiserende pekefingre mot.

Imponerende støydemping

Vis mer


Etter kort tid på østerrikske og tyske motorveier fant vi også ut at nye Superb kan skilte med imponerende støyisolering. Både dekk- og vindstøy er så langt borte at våre tanker umiddelbart gikk mot langt, langt dyrere premiumbiler. Vi prioriterte ikke denne gangen å kjøre dieselmotorene og vet derfor ikke om kupeen er like godt skjermet mot dieselknatring som mot dekk- og vindstøy. Det vi imidlertid vet, er at motorstøy aldri vil oppfattes som noe problem i bensinutgavene.

Høy komfort

Samtidig har Skoda maktet å lage en svært komfortabel bil. Hjuloppheng og seter sluker ulike ujevnheter så godt at den tåler sammenligning med hvilken som helst av de beste mellomklassebilene i under-premium-segmentet. Helt på Mercedes-Benz-nivå er imidlertid fjæring og demping ikke.

Superb er altså svært romslig, praktisk, godt støydempet, komfortabel - og sannsynligvis meget prisgunstig. I tillegg kan Skoda friste med en svært interessant motorpalett, der samtlige motorer kan skilte med direkte innsprøytning og samtlige dieselutgaver er utrustet partikkelfilter.

Spennende minimotor

Vis mer


Den kanskje mest interessante av de seks kraftkildene er bensinmotoren 1.4 TSI. Ja, vi snakker faktisk om en 1,4-liters motor, noe som er uhørt for en drøye 480 centimeter lang bil. Men - utrolig nok - så oppleves denne motoren som mer enn tilstrekkelig for den Superb.

Forklaringen er selvsagt at motoren er turboladet, noe som sørger for at hele 200 Nm dreiemoment er på plass helt fra 1.500 til 4.000 omdreininger. Det betyr at motoren i praksis er langt sterkere enn en gjennomsnittlig 2,0-liters bensinmotor, som vanligvis må opp i minst 4.000 omdreininger før den produserer snaue 200 Nm. Det brede momentregisteret sørger for at motoren hyppige girskift blir overflødig. Toppeffekten - 125 hestekrefter - er selvsagt ikke voldsom. Men de 125 hestekreftene holder faktisk til at bilen klarer 0 til 100 på 10,5 sekunder, noe som er raskt nok for mange av oss.

0,66 liter per mil

Vis mer


Bonusen ved det lave slagvolumet åpenbares når vi kommer til forbruk og utslipp. Skoda oppgir nemlig et snittforbruk ved blandet kjøring på 0,66 liter, noe som er oppsiktsvekkende lite for en så stor bil med bensinmotor. Omregnet i CO2-utslipp blir dette forbruket kun 157 gram per kilometer, noe som betyr beskjedne bidrag både til global oppvarming - og til statskassen i form av engangsavgift.

1.8 TSI og 3.6 FSI V6

Neste trinn på bensinstigen er en annen ny og flott motor - 1.8 TSI. Vi har nylig testet denne 160-hesteren i nye Audi A4 og klassifiserte motoren som en av de beste folkelige bensinmotorene som er lansert de siste årene. (Du finner tekniske data for samtlige motoriseringer her.)

Størstemann er 3.6 FSI V6, som yter hele 260 hestekrefter og dermed er den uten sammenligning spenstigste Skoda-motoren gjennom tidene. Med denne motoren under panseret sprinter Superb til 100 på bare 6,5 sekunder.

Firehjulsdrift kommer

Vis mer


3.6 FSI V6 er forøvrig den eneste varianten som i første omgang blir levert med firehjulsdrift (4x4 på Skoda-språk). Senere vil imidlertid også 1.8 TFSI og den kraftigste dieselmotoren kunne leveres med 4x4. Firehjulsdriften er basert på fjerde generasjon Haldex og fungerer erfaringsmessig svært godt i andre modeller både i og utenfor Volkswagen-konsernet.

Tre dieselmotorer

På dieselsiden er innstegsmotoren den velkjente veteranen 1.9 TDI (105 hk). Neste trinn, en av verdens mest utbredte personbildieselmotorer, er 2.0 TDI (140 hk). Disse to motoren benytter pumpedyseteknologi, noe som innebærer en noe hardere og mer knatrete gange enn konkurrentenes common rail-motorer. Den sterkeste dieselmotoren, som forvirrende nok også heter 2.0 TDI, er imidlertid en nyutviklet common rail-motor. Denne yter 170 hestekrefter og sørger for 0 til 100 på bare 8,8 sekunder.

DSG

Vis mer


Bortsett fra 1.4 TSI og 1.9 TDI, vil samtlige motorer kunne leveres med Volkswagen-konsernets såkalte DSG-girkasse. Denne girkassen er et halvautomatisk sjalteredskap med to kløtsjer og oppleves nesten helt som en automatgirkasse. Fordelene med DSG fremfor ordinære automatgirkasser, er raskere sjalting, kvikkere akselerasjon og lavere forbruk. 3.6 FSI V6 leveres forøvrig med DSG som standardutstyr, mens den som velger 1.8 TSI, 2.0 TDI (140 hk) eller 2.0 TDI (170 hk) må velge DSG som ekstrautstyr. 1.8 TSI er den eneste varianten som får den nyeste DSG-kassen med syv trinn. De andre variantene må ta til takke med seks.

Forøvrig er det kun 1.9 TDI som må ta til takke med femtrinns manuell girkasse. Alle de andre - inkludert 1.4 TSI - er utrustet med sekstrinnskasser.

Åttendeplass i 2007

En av årsakene til at Skoda har gjort det så godt - ikke minst i Norge hvor merket i fjor ble Norges åttende mest solgte - er de rause standardustyrslistene og det rimelige ekstrautstyret. Les mer om de ulike utstyrspakkene her.