Imponerende og rimelig stasjonsvogn fra Kia

Vi har prøvekjørt stasjonsvognutgaven av Kia cee'd: Sporty Wagon.

Rimelig og romslig - det er bra. I tillegg sterk dieselmotor og bra med utstyr - enda bedre. Når bilen i tillegg er velkjørende og får syv års garanti har Kia-forhandlerne virkelig grunn til å være optimister.

Vi var meget positive til Kia cee'd etter å ha testet femdørs kombien, og etter en relativt kort prøvekjøring av stasjonsvognutgaven på norske veier ser vi ingen grunn til å forandre mening. De første inntrykkene er veldig bra. Ikke det at bilen er oppsiktsvekkende mye bedre enn sammenlignbare stasjonsvogner på markedet, men den er bedre på noe, like bra på andre områder og den har få svakheter. Blant disse må vi trekke frem fraværet av lyktespylere, noe Kia må få gjort noe med med tanke på markedene med streng vinter.

Mye stemmer

Vis mer

Imponerende og rimelig stasjonsvogn fra Kia

  1. Store bilder!
Vis mer


Når da prisen stemmer og bilen, som sin kombi-bror, kan by på syv års garanti (fem på hele bilen og ytterligere to på drivverket - hvorav hovedsaklig motor og girkasse) står Kia cee'd Sporty Wagon frem som et meget interessant kjøp i sin klasse.

Farlig for Golf stasjonsvogn

Vi testet nylig nye Golf stasjonsvogn som umiddelbart plasserte seg i ledelsen i kategorien kompakte stasjonsvogner - også den byr på lasteplass tilsvarende eller over klassen ovenfor. Men nå spørs det om ikke hierarkiet står foran en ny mini-revolusjon. Vi ser frem til eventuelt å verifisere våre inntrykk med en grundigere test av dagens nyhet om få uker.

Balansert design

Visuelt synes vi Kias europeiske designsenter har gjort en god jobb. Form og funksjon følger hverandre, cee'ds vellykkede proporsjoner og passe diskrete linjer fungerer like bra om ikke enda bedre i stasjonsvognutførelse. Interiøret byr ikke på noen overraskelse når man har stiftet bekjentskap med kombiutgaven; her er det rene linjer, ergonomi og oversiktlighet som gjelder. Kvalitetsinntrykket er bra.

Avensis og Passat i innbytte?

Vis mer


I forbindelse med lanseringen uttalte direktør Dag Asbjørnsen i Kia Bil Norge AS: "Kia-forhandlere rundt om i landet rydder nå plass i bruktbilhallen for å ta imot gamle Passater, Avensiser og Mondeoer som innbyttebiler"... Og det stemmer at bilen når det gjelder plassforhold - og forøvrig også andre egenskaper - er fullt på høyden i forhold til forrige generasjon mellomklassebiler. I så måte er bilen, i likhet med nye Golf stasjonsvogn, en sann erstatter for mellomklassens stasjonsvogner - disse er i flere tilfeller blitt avløst av storbiler som ikke lenger har fordelen av kompakte ytre dimensjoner (Vectra, Passat, Mondeo)...

Kompakt pluss

Vis mer


Kia cee'd Sporty Wagon er "moderat kompakt". Den er 447 centimeter lang, 179 centimeter bred og 149 centimeter høy. Den er dermed ni centimeter kortere enn Golf stasjonsvogn, men den har syv centimeter lengre akselavstand (265 cm). I forhold til cee'd kombi er Sporty Wagon 23,5 centimeter lengre og det er det bakre overhenget som representerer hele økningen. Bilen er identisk med kombi-broren til og med bakdøren. På en elegant måte har Kia gitt bilen sin egen personlighet med den Z-formede D-stolpen samt en både elegant og praktisk løsning for bakluken; denne er hengslet et godt stykke inne på taket, noe som er snertent og praktisk - adgangen til bagasjerommet lettes.

Familiebil

Vis mer
Vis mer


Plassforholdene ombord er familievennlige - det vil si at man har god rommelighetsfølelse både i forsetene og i baksetene. DinSides journalist med sine 188 cm på sokkelesten fikk fint plass i baksetet med forsetet i riktig stilling for ham selv. Det er hakket bedre enn i Golf. Golfen har imidlertid et noe større bagasjerom, men også her imponerer Kia, for vårt inntrykk var at dette er enormt for klassen. De offisielle målene etter VDA-metoden gir 534 liter med baksetet oppe og 1664 liter med baksetet nedfelt. Det er mer enn Toyota Avensis og mer enn forrige generasjon Passat.

Sporty Sporty Wagon

Vi opplevde kjørekomforten som noe mer behagelig enn da vi kjørte cee'd kombi - som fikk noe kritikk for stivt oppsett som ga utilstrekkelig demping. Sporty Wagon er fortsatt mer innstilt på... nettopp sporty følelse enn det duvende komfortable, men vi opplevde den ikke som plagsomt stump, selv på ganske dårlig veidekke. Ifølge Kia i Norge er hovedgrunnen at bilen nå hadde fått de riktige standarddekkene fra Michelin. Vi opplevde førersetet som noe utilfredsstillende; det blir litt for mye sittestilling "oppå" og begrenset lårstøtte. Vår erfaring er at man venner seg til slikt, men det er ikke ideelt. Derimot var vi like imponert over det lave lydnivået som vi ble det i kombien. Kia har rett og slett gjort en bra jobb med å filtrere bort både motorstøy og veistøy.

Vis mer


Kjøremessig foregikk det upåklagelig; vi opplevde skarp og presis hadling, begrenset krenging og balansert og betryggende oppførsel ved aktiv svingkjøring. Kort og godt en bil å trives bak rattet i også for dynamisk anlagte førere, noe den ganske kvikke elektriske servostyringen også bidrar til.

Greit med motor

Per idag har kunden valget mellom to motoriseringer. På den ene siden en 1.6 diesel, på den andre en... 1.6 bensin. Vi fikk kun kjørt førstnevnte.

Bensinmotoren kombineres med en firetrinns automatgirkasse av den såkalt adaptive typen som tilpasser seg førerens kjøremønster. Motoren er en videreutvikling av en allerede eksisterende Kia-motor og den yter 115 hestekrefter og har et dreiemoment på 154 newtonmeter ved 4.200 o/min.

Diesel vil også komme med automat

Dieselmotoren i 1.6 CRDi-versjonene som vi prøvekjørte, er en moderne common rail-motor med variabel turbogeometri. I utgavene vi kjørte yter den 90 hk og 235 Nm fra 1.750 til 2.500 o/min. Toppfart 172 km/t og 0 til 100 på 14,1 sek er ikke egnet til å imponere på papiret. Den vil allikevel oppleves som sprek nok for de fleste takket være det gode draget i mellomregisteret, og i tillegg kan den skilte med et interessant lavt utslipp av CO2: 128 gram per kilometer, noe som lar seg høre i disse tider med klima-angst. Derimot var ikke motoren utstyrt med partikkelfilter (fy, fy!) men det skal komme til neste år. Det samme gjelder automatgir i forbindelse med dieselmotoren - som imidlertid da vil ha en toppeffekt på 115 hester.

Bra med utstyr

Vis mer


Kia cee'd kommer med den oppsiktsvekkende syvårsgarantien som standard også på stasjonsvognen. Forøvrig kommer bilen i tre utstyrsnivåer i Norge. Alle har full sikkerhetspakke med bl.a. ESP standard.

Allerede i grunnutførelse EX er Kia cee'd Sporty Wagon korrekt utstyrt med 16-tommers aluminiumsfelger, tåkelys, full sikkerhetspakke med seks kollisjonsputer, antiskrens (ESP) av siste generasjon, bremsekraftforsterker og -fordeler, musikkanlegg som betjenes fra rattet, el-vinduer rund baut med auto opp/ned og klemsikring, klimaanlegg og kjørecomputer samt utetemperaturmåler.

Vis mer


Med nivået EXE får man i tillegg delskinn interiør, navigasjonssystem i forbindelse med RDS-radioen, elektronisk klimaanlegg, regnsensor, automatisk avblendbart speil innvendig og ryggesensor.

TX-nivået fås med 1.6 diesel og innebærer i tillegg skinninteriør, sotede ruter bak, elektrisk soltak, eskortelys ("follow-me-home") og elektrisk innfellbare blåtonede ytterspeil.

240.000 med mye utstyr

Med dieselmotor 1.6 - 90 hk er prisene for cee'd Sporty Wagon 225.000 kroner for EX- versjonen, 240.000 for EXE og 260.000 kroner for toppversjonen TX med sort skinninteriør.

Med bensinmotor - 1.6 - 115 hk og automatgir koster bilen 250.000 kroner i utførelsen EX mens EXE koster 265.000 kroner.

Kia i Norge forventer å selge 350 eksemplarer ut året og satser på å få avsetning for 1.500 biler i 2008.

  • Store bilder finner du her!
  • Her finner du mer Kia-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder