X1 er første BMW-modell med den helt nye tolitersmotoren, her i versjon X1 xDrive28i. Foto: BMW
X1 er første BMW-modell med den helt nye tolitersmotoren, her i versjon X1 xDrive28i. Foto: BMWVis mer

Imponerende nytt fra BMW

Det er fres i BMWs nye twin power turbomotor, som debuterer i BMW X1 xDrive 28i.

Dette er en viktig milepæl for BMW: Den bayerske bilprodusenten introduserer en ny generasjon firesylindrede motorer med to liter slagvolum. Den vil helt sikkert spre seg i modellspekteret til BMW som ild i tørt gress. Den debuterer i en temmelig heftig turboladet versjon, i suksessmodellen X1.

28i med firer!

BMW lanserer nemlig nå X1 xDrive28i med TwinPower turbo. (Ja, de skriver hele versjonsbetegnelsen i ett ord). Dette er epokegjørende da det er første gang en "28i"-BMW får en firesylindret motor. Her snakker vi seriøs downsizing; i forhold til forrige utgave som var en rekkesekser med tre liter slagvolum, snakker vi her om en to liters rekkefirer. (Slagvolum: 1.997 ccm.)

Les vår test av BMW X1 xDrive23d her!

Twin scroll

Det er selvsagt den stadig mer avanserte turboteknologien som har gjort dette mulig. Men til tross for begrepet "TwinPower Turbo", er dette ikke en biturbomotor. Her har vi å gjøre med en twin scroll-turbo med en teknologi som i sin tid ble introdusert for å erstatte biturboversjonen av treliteren på 306 hestekrefter. Denne typen turbo med to inntak gir en svært fyldig momentkurve samt rask respons. Det er første gang BMW tyr til denne teknologien på en firesylindret motor.

Kjappis

I BMW X1 xDrive28i TwinPower Turbo (Puh!) leverer den nye motoren 245 hestekrefter, hvilket skal rettferdiggjøre "28i"-benevnelsen. (Puristene vil nok hevde at det går tilbake med de gamle guder). Dreiemomentet på 350 newtonmeter er tilgjengelig allerede ved imponerende lave 1.250 omdreininger i minuttet. Motoren overfører kraften til de fire hjulene via en sekstrinns manuell girkasse som standard, eller en åttetrinns automat som tilvalg. Med førstnevnte går 0-100 unna på 6,1 sekunder, med automat tar øvelsen 6,5 sekunder. Bilens toppfart er i begge tilfeller 240 km/t.

Lavere forbruk

En av hovedhensiktene med downsizing er selvsagt å få øket drivstoffeffektiviteten - les: Få ned forbruk og dermed utslipp. Således skuffer ikke den nye motoren, heller ikke i denne heftige varianten. X1 xDrive28i skal ha et forbruk ved blandet kjøring på 0,79 liter per mil og utslipp av CO2 på 183 gram per kilometer. Dette gjelder både manuell og automat, og er en forbedring på 16% i forhold til foregående 28i-versjon.

The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
X1 er første BMW-modell med den helt nye tolitersmotoren, her i versjon X1 xDrive28i. Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW
The new BMW X1 xDrive28i (01/2011) Foto: BMW