Designet levner ingen tvil: Dette blir en hissigpropp.  Foto: Newspress
Designet levner ingen tvil: Dette blir en hissigpropp. Foto: NewspressVis mer

Ikonet NSX vender tilbake

En gammel flamme dukker opp igjen, men blir følelsen den samme?

Honda NSX er en av nyere bilhistories virkelige ikoner. Bilen kom på markedet i 1990, og ble faktisk produsert helt frem til 2005. De mest ihuga entusiastene begynte derimot spekulasjonene rundt arvtakeren for over ti år siden, men først nå får de betalt for tålmodigheten.

Et nytt konsept

På den pågående bilmessen i Detroit står det som i USA heter Acura NSX Consept. Acura er et amerikansk sidemerke fra Honda, og bilen vil i Europa hete Honda NSX, når den dukker opp i 2015. Bilen er et resultat av Honda America sin utviklingsavdeling, i motsetning til den første som ble designet i Japan, av Nicholas Zander og Hondas sjefsingeniør Shigeru Uehara.

Det er ikke så merkelig ettersom USA definitivt kommer til å bli bilens aller største marked. Likevel skal Honda vokte seg vel for å la konseptet rundt nye NSX skli for langt unna opphavet. Bilen skal tross alt ut på det internasjonale markedet når den lanseres.

Sær oppskrift

Nye NSX må naturligvis være laget for fremtiden, noe forgjengeren i sin tid i høyeste grad var:

Den gang ble bilen lettet 220 kg takket være aluminium, noe som ikke var veldig vanlig på den tiden. I tillegg fikk den elektronisk servostyring, og andre detaljer som også var forut for sin tid.

Den nye bilen frir også med ny teknologi, blant annet i form av hybrid drivline i et litt uvanlig format. I dag minner historien om Lexus LFA litt om det NSX var gjennom i sin tid. Det tok ti år å bringe LFA fra skisse til markedet, og den er laget på samme oppskrift som det Honda engang hadde på NSX, nemlig å lage et ikon uavhengig av kostnader og tid.


Super duper

I NSX Consept sitter det en 3-liters V6, akkurat som det gjorde første gangen. Denne er midtplassert, og driver bakhjulene. I tillegg er denne forbrenningsmotoren nå paret med to elektromotorer. Disse elektromotorene er viktige ingredienser i et nytt system for firehjulsdrift som Honda kaller SH-AWD, eller Super Handling All Wheel Drive om du vil.
Det spennende er at Honda har satt disse til å drive hvt sitt fremhjul, for på den måten individuelt å kunne kontrollere forhjulene uavhengig av hverandre.

Tidlig ute

Honda var som kjent veldig tidlig ute med blant annet firehjulsstyring. Dette hadde de blant annet på en tidlig utgave av Prelude. Dette droppet de på den neste utgaven av Prelude på grunn av kostnadene, og innførte heller et torque-vectoring system.

I dag, 20 år senere, innfører blant annet Lexus igjen et tilsvarende system for firehjulsstyring på kommende GS 450h, og de andre premiummerkene er idag ivrige ambassadører for torque-vectoring i sine mest kjørevillige modeller.

Annen lærdom

Noe har derimot Honda lært av andre også: I nye NSX Consept har Honda for eksempel satt inn en dobbeltklutsj girkasse som jobber mellom forbrenningsmotoren og bakhjulene. Elektromotorene er fortsatt ikke giret, og pøser på med krefter så lenge du ber om det, og den er innenfor optimalt arbeidsområde. Vel assistert av elektroniske kontrollere, selvfølgelig. Det skal bli storveis engang i fremtiden å få teste bilen under optimale forhold.

Sterkt savnet

De to elektromotorene kan strengt tatt jobbe så uavhengig at den ene i prinsippet kan gå bakov, mens den andre går fremover. Muligheten for hastighetsforskjell mellom ytre og indre forhjul vil, i hvert fall i teorien, kunne gi bilen enorme fordeler på trange svingete veier.

Vi har kjørt flere systemer som skal ta for seg noe av den samme problematikken, men foreløpig sitter dette først og fremst på bakhjulene. Å nå få det på fremhjulene vil være et stort steg i riktig retning.

Dessverre har ikke Honda med seg Ayrton Senna for å teste NSX denne gangen, men vi får stole på at de får jobben grundig gjort likevel.

Derfor, Honda NSX, velkommen skal du absolutt være. Du har vært savnet.