<strong>LYSBRUK:</strong> Tåkelys skal du være forsiktig med, men det er ikke alt som ser slik ut, som faktisk er tåkelys. Foto: Fred Magne Skillebæk
LYSBRUK: Tåkelys skal du være forsiktig med, men det er ikke alt som ser slik ut, som faktisk er tåkelys. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Ikke vedta boten

- Ikke vedta boten, oppfordrer Politidirektoratet. - Vi klarer ikke oppdatere regelverket raskt nok, innrømmer Vegdirektoratet.

- Kjenner du ikke lysreglementet, spurte betjenten, etter å ha stoppet DinSide Motors redaktør i en trafikkontroll. Det viste seg at det var politiet som ikke hadde kontroll. Dermed ble vi truet med bot på feilaktig grunnlag.

Kan kreve pengene tilbake

DinSide er neppe de eneste som er rammet, og flere kan sannsynligvis kreve pengene tilbake. Har du bil av nyere type med originale LED-lys, eller DRL-lys (daytime-running-lights), så kan du nemlig risikere at myndighetsrepresentanter hevder at lysene du kjører med er ulovlige tåkelys. Det er de ikke. Disse er typegodkjente og skal ikke resultere i bot.

En stor andel av de som stoppes for uriktig lysbruk, blir beskyldt for feil bruk av tåkelys. I mørketiden gjennomfører politiet i flere distrikter kontroller av lysbruk. Bare under en kontroll langs fylkesvei 171 i Lørenfallet ble det ilagt 26 forelegg for feil bruk av lys, melder Indre.no.

Komplisert regelverk

Selve hoveddelen i kjøretøyforskriftene er endret i flere omganger, og derfor ikke enkel å tyde.

- Utviklingen på denne fronten går raskere enn vi klarer å oppdatere regelverket, forteller Geir Jonny Hjertvik i Vegdirektoratet.

Dette er lovdata om bruk av lys.

Norge forsøker så godt det lar seg gjøre å tilpasse seg europeisk regelverk, og så lenge en bil er typegodkjent i Europa, så er den også godkjent i Norge, legger han til. Den raske utviklingen skaper også problemer for lovens lange arm, som heller ikke klarer å oppdatere seg raskt nok når regelverket ikke blir oppdatert.

Intelligente lyssystemer

Bilfabrikantene utvikler lamper og lykter i såkalte intelligente systemer, og lysene endrer karakter etter lysforholdene og førerens handlingsmønster. Alle de nye variablene er nesten umulige å spesifisere i detalj, men så lenge løsningene er blitt typegodkjente for Europa, så overskygger dette altså hva som står skrevet i de gamle arkivene til norske myndigheter.

Her er lysreglene for bilister

Feilaktige bøter

Importøren av Mercedes, Bertel O. Steen A/S har utformet et eget brev til førerne av deres biler. Vis mer


Mye tyder på at flere kan ha fått urettmessig bot. Mercedes er en av leverandørene som har fått slike lys på nyere modeller, blant annet på nye E-Klasse, C-Klasse, og GLK. Flere modeller kommer som perler på snor. Audi, Skoda, VW, og Citroen er andre merker som nå kommer med slike lykter.

For å unngå at førerne skal få bot på feil grunnlag har Mercedes utarbeidet et eget skriv som forteller hvilket direktiv bilen er godkjent etter. Dette skrivet er delt ut til eierne ved forespørsel, og kan vises til politiet ved kontroller. Men det er ikke bare Mercedes som har slike lys.

Uten et tilsvarende skriv kan du risikere trusler om bot på sure 2000 kroner dersom du havner i en tilsvarende situasjon som vår.

Truet med forelegg

Tilbake til vår opplevelse: Det var en onsdag ettermiddag, og jeg skulle hjem fra jobb. Borti gaten ble jeg vinket inn av politiet. En betjent kom bryskt frem og spurte om jeg ikke kjente til lysreglementet for bil? Jeg bekreftet at jo, det gjør jeg.

– Hvorfor kjører du rundt med tåkelysene på da, undret betjenten.

Jeg svarte at jeg ikke kjørte med tåkelys.

– Jo, det gjør du, fortsatte betjenten.

Dialogen fortsatte med påstand og benektelse i et par tre vendinger, inntil ytterligere en betjent steg frem og ettertrykkelig påstod det samme som den første.

Kan ikke skrus av

På dette tidspunktet fant jeg det nødvendig med en innføring i at bilen, en Golf R, ikke var utstyrt med tåkelys i det hele tatt, men såkalte DRL-lamper (daytime-running-lights) av LED-typen. Dette er noe mange nyere biler er utstyrt med, og godkjent med. På denne, som mange andre biler, er de ikke engang til å slå av når motoren er i gang, men betjenten ville likevel prøve. Hun tastet og vred, og tiden gikk uten resultat.

Disse DRL-lyktene inngår i et intelligent lysssystem, og hos flere produsenter dimmes disse ned automatisk etter mørkets frembrudd, men lyser fortsatt. I motsetning til tåkelys, som også ofte sitter lavt i frontfangeren, så er disse lovlige i bruk.

Det var opplagt at dette var nytt for disse betjentene.

- Gjelder dette for nye Mercedes E-Klasse også, spurte de, noe jeg kunne bekrefte. Tonen skiftet med dette karakter, og jeg ble svært vennlig ønsket god tur videre.

I tilsvarende situasjonen ville de fleste antagelig endt opp med en bot, for lysreglementet er ikke for hvermannsen å gå rundt og vite. Selv ikke for de som er satt til å håndheve loven.

Krev pengene tilbake

Politiinspektør Jan Morgan Guttormsen i Politidrektoratet Foto: POLITIET Vis mer


Er du en av bileierne som allerede har fått urettmessig bot i tilsvarende episoder, så er politiinspektør Jan Morgan Guttormsen sitt råd å gå til de lokale politimyndighetene og kreve pengene tilbake.

- Ikke vedta boten i utgangspunktet, er hans klare råd.

Et annet råd, dersom du er i tvil om bilen din er lovlig utstyrt på lysfronten, er å sjekke med merkeverksted. Går de god for at bilen er etter forskriftene, så er det bare å kreve forelegget tilbake.

DinSide oppfordrer alle til å bruke lys etter gjeldende regelverk, men hvem kan vel enkelt fortelle deg hva gjeldende regelverk er?

Dette er loven i grove trekk