Foto: Citroën
Foto: CitroënVis mer

Ikke til å kjenne igjen

Sannhet med modifikasjoner, riktignok. Man drar igjen kjensel på Citroëns dyptliggende særegenhet.

Tidlig i februar i år overvar vi noe som nærmest kan karakteriseres som en innvielsesseremoni i Paris. Nederst i Champs-Elysées avduket det tradisjonsrike bilmerket Citroën sin nye logo.

Gjenfødt bilmerke

Men det som skjedde var mye mer enn det. Logo-endringen var en ting; det at det ble annonsert en ny "DS"-modellrekke en annen (Vi fikk se et første glimt av den første nye DS-modellen). Det som ble annonsert, og som etterhvert viser seg utvilsomt å ha rot i virkeligheten, var en grunnleggende gjenfødelse av merkevaren Citroën - med dertil hørende symboler.

Nye ambisjoner

I desember 2005 kjørte vi merkets nye flaggskip, den gedigne krysseren C6 - som dessverre er bortimot ukjent på det norske markedet. Da gikk det opp for oss at noe var i gjære. Ambisjonsnivået var ikke til å ta feil av. Det er bare få år siden det faktisk ble diskutert å legge ned hele Citroën, men nå var det tydelig at vi hadde med et bilmerke med tro på fremtiden. Utfordringer: Dyrke en særegenhet man forventer fra Citroëns side og samtidig holde tritt med utviklingen hva kvalitet, markedsføring og kundeservice angår.

Nye og kreative løsninger

Siden er det særlig modeller som C4 Picasso og Grand C4 Picasso, velkjørende fleksibiler med kreative løsninger og god kvalitetsfølelse for ikke å glemme nye generasjon C5, en av de beste mellomklassebilene på markedet, som har overbevist oss om at Citroën er et gjenfødt merke.

Flere symboler

Men den franske produsenten ønsker tydeligvis å understreke dette på flere måter enn bare med gode produkter; det var i oktober 2007 at det prestisjebygget C42, et imponerende og ultramoderne utstillingsbygg midt på Champs-Elysées i Paris, ble åpnet med brask og bram.

Optimisme

Med andre ord: "Nye Citroën" er ikke noe som oppstod i februar i år; prosessen har vært underveis en god stund, og krones altså i det vanskelige året 2009, et passende år å stille seg i startgropen med en ny og parallell modellrekke for et merke som tydeligvis bobler over av optimisme og skaperkraft.

Marketing i praksis

Alt dette er en kombinasjon av de to områdene der André Citroën i sin tid var kjent som en stor visjonær: Teknologi/produktutvikling og det som etterhvert ble kjent som marketing. (Dessverre var han ikke så god på finans...)

Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën

DS3 - lanseringen, og annonseringen av kommende DS-modeller, vitner om dyktig tilrettelagt og profesjonell markedsføring.


Mini-etterligning?

Selve bilen er av de fleste biljournalister utnevnt til en konkurrent til Mini. Utvilsomt har stilen en del fellestrekk, men i motsetning til Mini har ikke DS3 noen retro-trekk ved seg og den hinter heller ikke tilbake til noen tidligere Citroën-modell. Her er vi så langt fra 2CV - "jernsenga" eller "paraplyen på hjul" som man kan komme i dette segmentet. DS3 posisjonerer seg resolutt som en premium-bil og dermed får den som naturlige konkurrenter nevnte Mini, men også den snertne Alfa Mi-To.

Turbomotor

Bilen er 395 centimeter lang, 171 centimeter bred og 146 centimeter høy. Det er omtrent som en VW Polo. Den vil ikke overraskende bli tilgjengelig med to 1,6-liters dieselmotorer på 90 og 110 hestekrefter, og bensinmotorene er det tre av. Effekttallene her er henholdsvis 95 hk, 120 hk og 150 hk; sistnevnte den utmerkede turbomotoren vi har kjørt i både Peugeot 207 og 308 tidligere, og som er et resultat av samarbeid med BMW. De oppgitte utslippstallene er ikke spesielt imponerende; her starter det på 99 gram CO2 per kilometer - hvilket er et OK innstegsnivå - men bensinmotorer under 136 gram finnes ikke.

Livsstilstemaer

Det som ellers karakteriserer DS3 er dens estetiske variabilitet. Fargen på tak, karosseri, speilhus og hjul kan for eksempel varieres etter kundens ønske. I interiøret kan pyntelist, girkule osv. varieres og det kan velges i såkalte temaer som visstnok skal reflektere eierens livsstil. (Er din livsstil en av de følgende: Etnisk, Fashion, Art Work, Paris by Night...? Kryss av!)

Citroën DS3 skal vises på bilmessen i Frankfurt som åpner for publikum den 17. september. Bilen kommer til Norge våren 2010 men kan bestilles fra desember. Prisene er ikke klare ennå.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer