KJØRER KORTERE: Den norske bilparken vokser, men hver enkeltbil kjører stadig kortere.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
KJØRER KORTERE: Den norske bilparken vokser, men hver enkeltbil kjører stadig kortere. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Gjennomsnittlig kjørelengde i Norge

Ikke siden 1971 har bilene våre kjørt kortere

Nå tror OFV-direktøren at rekorden står for fall.

For første gang siden 1971 var gjennomsnittlig kjørelengde for norske biler i 2015 mindre enn 12.500 kilometer. Det viser tall offentliggjort av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

I den samme rapporten avslørte OFV også hvilke fylker som har best og dårligst veier i Norge.

Annen statistikk viser dessuten at det er ett bilmerke som utmerker seg som «damebil».

(Er du på en mobil enhet fortsetter artikkelen under tabellen.)

Årstall Snitt km
196612000
196712100
196812200
196912300
197012500
197111800
197212700
197313200
197413100
197513300
197613700
197713700
197813500
197913600
198013100
198112800
198212700
198312800
198413000
198513500
198613700
198713900
198813800
198914000
199014100
199113900
199213700
199313800
199413700
199513700
199614200
199713800
199813700
199913500
200013500
200113600
200213700
200313600
200413700
200513600
200613600
200713700
200813835
200913606
201013257
201112985
201212969
201312670
201412411
201512387
OFV-DIREKTØR: Øyvind Solberg Thorsen. Vis mer

I 2015 var gjennomsnittet 12.387 kilometer, mens det i 1971 var 11.800 - det korteste som er målt noensinne, siden målingene startet i 1966.

Statistikken viser tydelig at det har vært en jevn nedgang i årlig kjørelengde siden toppåret 1996 (14.200 km).

Har flere biler

Tall forteller også at det er i Akershus folk kjører mest bil - ikke Finnmark, som mange kanskje tror.

– Det er fordi det i befolknings- og bedriftstette områder er mye arbeidsreiser og pendling, forklarer direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV til Dinside.

OFV-tallene avslører også at bilparken i Norge er gammel (10,5 år i gjennomsnitt), og at veldig mange av bilene er mer enn ti år gamle, til tross for veldig høyt nybilsalg de siste årene.

Her kan du se en oversikt over hvilke biler i Norge som blir eldst før vraking. Og disse bilene er det flest av i Norge.

Solberg Thorsen mener at dette er en medvirkende årsak til at bilene også kjører kortere enn før.

– Flere husstander har nå to eller flere biler. Dessuten fordeles trolig det totale transportbehovet på flere i dag, enn for ti år siden, forklarer OFV-direktøren.

Nærmer seg rekorden

I 2011 bikket gjennomsnittstallet under 13.000 kilometer for første gang siden 1983, og har siden nærmet seg 12.000-grensen - som kun har vært brutt én gang tidligere (1971).

Nå viser tendensen at dette trolig vil skje innen meget få år.

– Det kan faktisk tenkes. Særlig fordi vi ser at flere og flere byområder ønsker å konvertere bilbruk til kollektivbruk og sykling. Og med flere biler per husstand kan kjørelengden til og med bikke under, sier Solberg Thorsen.

Å måle hvor langt vi faktisk kjører er imidlertid en vanskelig øvelse. OFV har nemlig ingen egne verktøy for å innhente dataene.

– Kildene våre kan for eksempel være forsikringsselskap, Statens Vegvesen og reisevane-undersøkelser. Men da er det basert på at folk svarer ærlig, forklarer OFV-direktøren.

PÅ RETUR: Tabellen viser utviklingen på norske bilers kjørelengde siden 1966 til 2015. Kilde: OFV Vis mer

At dataene er så stabile som de er, er likevel en indikator på at dataene stemmer ganske bra.

ØKER: Figuren viser antall kjøretøy på norske veier mellom 1950 og 2007.
Kilde: Vegdirektoratet/SSB Vis mer

LES OGSÅ:
En ny el-versting er født
Så mye mer må du betale for å bryte trafikkreglene
Nå må fotgjengerne se seg for etter syklistene på fortauet