Volkswagen Jetta er valgt som et tilfeldig illustrasjonsbilde, men hybridbiler generelt er blant de bilene som har fått kritikk for urealistisk lave forbrukstall. Jetta er oppgitt til 0,41 liter og 95 gram CO2. Foto: Volkswagen
Volkswagen Jetta er valgt som et tilfeldig illustrasjonsbilde, men hybridbiler generelt er blant de bilene som har fått kritikk for urealistisk lave forbrukstall. Jetta er oppgitt til 0,41 liter og 95 gram CO2. Foto: VolkswagenVis mer

Ikke så gjerrig likevel?

En rapport utarbeidet for EU-kommisjonen hevder at bilprodusentene utnytter smutthull for å få forbrukstallene lavest mulig. Nå jobbes det med nye testmetoder.

Mange har nok erfart at det er vanskelig å kjøre på de oppgitte forbrukstallene i nye biler, og at tendensen har forsterket seg merkbart de senere årene. Mens forbrukstall for ti år siden ofte var relativt gode veiledninger på hvor mye du kunne regne med å bruke, er dagens tall mer å betrakte som minimumstall under bortimot optimale forhold med en trenet sjåfør.

Selv om bilene unektelig har blitt gjerrigere de senere årene, er det altså mye som tyder på at endringene på papiret har vært større enn i virkeligheten.

Vi har også tidligere skrevet om at forbrukstallene ofte er for optimistiske.

Utnytter smutthull

EU-rapporten som omtales i en artikkel fra nyhetsbyrået Reuters og gjengis i en rekke utenlandske medier, hevder at om lag en tredjedel av forbedringen i gjennomsnittlig CO2-utslipp mellom 2002 og 2010 skyldes utnytting av smutthull i testprosedyrene snarere enn reelt forbedret teknologi.

Vis mer


Å kjøre med spesielle dekk eller teste på urealistisk jevne underlag trekkes frem som eksempler i rapporten på hvordan man har kunstig senket forbrukstallene.

Nå blir den populære elbilen enda billigere

Stadig sterkere press

Det er sannsynlig at ytre press i form av reguleringer og stadig høyere prestisje knyttet til lave forbruks- og utslippstall har bidratt til trenden. Ettersom kravene blir stadig strengere, blant annet fra EU selv, er det mye som tyder på at trenden vil fortsette. Her i Norge er det eksempelvis knyttet sterke økonomiske incentiver til å oppnå lave utslippstall. Dette har da også ført til at gjennomsnittlig CO2-utslipp har sunket kraftig de senere årene, og i 2012 endte det på bare 130 gram.

EU har lenge jobbet mot et mål om at gjennomsnittlig utslipp i 2020 skal være 95 gram CO2. Denne rapporten er definitivt en brannfakkel i debatten rundt dette målet.

Koster bilistene milliarder ekstra

Europa verst

Vinterlige forhold er med på å trekke forbruket opp i Norge Vis mer


Interessant nok peker rapporten på at det er større avvik mellom offisielle tall og mer realistiske tall i den europeiske standarden enn i den japanske og den amerikanske varianten. Derfor hevdes det også at FN jobber med en global standard som skal fjerne forskjellene. EU jobber også med en justering av sine testmetoder som skal implementeres rundt 2016, hevdes det i artikkelen.

Prøvekjørt: Toyota Yaris Hybrid

Resultatene av eventuelle endringer blir kanskje at man må ta et skritt tilbake, i alle fall på papiret, hva gjelder forbrukstall på nye biler. Men ett skritt tilbake på papiret kan bety minst ett skritt fremover i realiteten. Det som betyr noe er tross alt det som kommer ut av eksosrøret.