VIL DELE INFO: Forsikringsbransjen er positiv til å bidra med forsikringsinfo til et skaderegister for biler. Foto: NTB Scanpix
VIL DELE INFO: Forsikringsbransjen er positiv til å bidra med forsikringsinfo til et skaderegister for biler. Foto: NTB ScanpixVis mer

Ønsker skaderegister for bil

Ikke problematisk å dele forsikringsinfo om norske bruktbiler

Både Vegvesenet og Forbrukerrådet ønsker et skaderegister som skal holde trafikkfarlige biler unna veiene, noe forsikringsbransjen gjerne samarbeider med dem om. 

Forrbrukerrådet slo nylig fast at de ønsker å få på plass et eget skaderegister for biler som har hatt alvorlige trafikkskader, for å unngå disse på norske veier. Statens vegvesen er positive, og mener et skaderegister kan være et viktig bidrag. Samtidig avhenger det av at man få med forsikringsbransjen, noe bransen selv er positiv til. Men hva med personvernet?

Dette sier finansbransjen

Geir Trulserud i Finans Norge sier til Dinside at forsikringsbransjen er interessert i å være med på å få på plass et register for store skader for å sikre at publikum kan få informasjon om den bruktbilen de ønsker å kjøpe er trafikksikker.

- Hva er eventuelt utfordringene med et slikt skaderegister?

En mulig utfordring er hvordan et slikt register skal dimensjonere. Det er viktig at det ikke inneholder småskader som ikke har betydning for trafikksikkerheten, sier Trulserud.

Han legger til at også personvern er en utfordring dersom man oppretter et slikt register.

- Det kan være kunder som ikke vil at opplysninger om deres bil blir offentlig tilgjengelig. Denne problemstillingen vil måtte løses av myndighetene, sier han.

- Ikke de mest sensitive opplysningene

Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, påpeker at opprettelsen av et eventuelt skaderegister fra et personvernmessig ståsted, vil være mulig å opprette.

- Et skaderegister trenger ikke å være så problematisk, det er ikke de mest sensitive opplysningene det er snakk om, sier Thon til Dinside.

Han legger til at et annet aspekt vil være hvor lenge informasjonen skal ligge lagret. Samtidig vil man måtte kartlegge hvor stort problemet egentlig er, nærmere bestemt gjøre en kost-nytte-vurdering av verdien ved et slikt register. Er et register den beste måten å oppnå det man vil på, spør Thon.

- Hvis det fins andre, og bedre, muligheter, har ikke et skaderegister noen særlig verdi, mener Thon.

LES OGSÅ: