Dårlig idé å parkere med denne kombinasjonen. I alle fall for deg med dieselbil. Foto: Kristin Sørdal
Dårlig idé å parkere med denne kombinasjonen. I alle fall for deg med dieselbil. Foto: Kristin SørdalVis mer

Ikke parker med nesten tom tank i kuldegrader

Det er i alle fall en dårlig idé for deg med dieselbil.

Det er kanskje kjedelig å måtte fylle tanken når varsellampen begynner å lyse når du nesten er fremme, spesielt hvis det i tillegg er mørkt og kaldt. Men dersom du har dieselbil bør det ikke være noen tvil: Stopp og fyll før du parkerer.

Det er ikke lurt å parkere dieselbilen med nesten tom tank og kuldegrader ute. Du kan få kondens på tanken, med de følgene det kan få.

Dette er stort sett et problem forbundet med dieselbiler, for kjører du bensinbil er ikke dette så farlig.

– Bensinbiler er en sjeldenhet å bli tilkalt til med slike problemer, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF til DinSide.

Frossen spylervæske på tanken? Slik tiner du den!

Diesel er verre

Kuldegrader, tom tank og diesel er et mer kjent problem.

– Utfordringene med diesel er gjerne dårlig vedlikehold hvor viktige elementer som dieselfilter ikke er skiftet, eller at kuldegradene er så mange at dieselen blir tåkete, det vil si at dieselen blir tykkere og får utfordringer med å passere filteret hvis det ikke er rent. Tåkete diesel er steget før dieselen fryser, forklarer Engebretsen.

Dersom filteret har utskilt vann vil det ligge vann i bunn, som igjen vil fryse og tette filteret. Derfor er det også viktig å være påpasselig med vedlikehold av spesielt dieselbilene.

– Tidligere ble det tilsatt parafin i dieselen for å bedre kuldeegenskapene, men siden parafin har høyt svovelinnhold er ikke dette tillatt. I tillegg blir smøreegenskapene dårlig slik at partikkelfilter og katalysator på nyere biler blir skadet, forteller Engebretsen.

Slik unngår du startvansker i kulda

Dieseldyr. Foto: Janice Haney Carr, Centers for Disease Control and Prevention's Public Health Image Library (Wikimed Vis mer
Slam fra dieseldyr. Dersom du får dette på tanken, må tanken tømmes og renses. Foto: Maritim Consultants AS Vis mer



Se opp for dieseldyr

Dieseldyr er også et aspekt du skal være oppmerksom på i forlengelsen av problemet med kulde, tom tank og kondensdannelse.

Dieseldyr er mikroorganismer som lever i vann og fôres med hydrokarboner som finnes i diesel. Utfordringene med dieseldyr er at de reproduserer seg selv, og da i store mengder.

Hvorfor er disse små mikrobene er så skumle? Fordi når de blir mange etterlater de seg slam som kan tette igjen filtre og dyser, og til slutt hindre tilførsel av drivstoff. Det resulterer ganske enkelt i motorstopp.

Den vanligste årsaken til vann på tanken er at det dannes kondens ved store temperatursvingninger. Et godt tips for å unngå dette er nemlig å holde tanken så full som mulig.

– Problemet oppstår først når en dieseltank inneholder vann. Vann er tyngre enn diesel og vil legge seg på bunnen av tanken. I vannet har dieseldyrene et tilholdssted de kan leve i, og rett over seg har de et enormt matfat. Dieseldyrene stortrives derfor i sjiktet mellom vann og diesel, forklarer Engebretsen.

Slammet kan tette dieselfiltere og gi avsetning på dyser. Engebretsens tips for å unngå dette problemet er å holde systemet rent, skifte drivstoffilter regelmessig og fjerne eventuelt vann fra tanken. Du bør kontrollere eventuelle pakninger i drivstofflokket og alltid skru det skikkelig til.

– Uansett så er det lønnsomt å fylle mest mulig drivstoff på tanken vinterstid. Dette, sammen med godt vedlikehold av bilen, minsker risikoen for problemer, understreker Engebretsen.

Dieseldyr trives enda bedre i biodiesel. Den er biologisk nedbrytbar, og dermed enda bedre næring for mikrobene.

Slik blir du kvitt innvendig dugg i bilen

Tryggere med bensin

Bensinbilene løper ikke like stor risiko ved temperatursvingninger og kulde.

– Tidligere var dette et stort problem, men nå er det mer sjeldent at NAF Veitjeneste er ute på assistanser hvor problemet er kondens eller vann på tanken som har medført frossent drivstoff, sier Engebretsen.

Årsaken er ifølge Engebretsen at drivstofftankene tidligere var laget i stål, mens tankene i dagens biler er av plast.

– En fikk lettere kondens innvendig på tankveggene når det var temperaturforskjeller i en ståltank, som rant ned i tanken, enn på en plastikktank. I tillegg er dagens drivstoffsystemer av typen "lukket anlegg" slik at drivstoffet er mer beskyttet mot temperatursvingninger, forklarer han.

Kondens på tanken kunne altså føre til at drivstoffet rett og slett frøs, dersom du i kuldegrader parkerte bilen med nesten tom tank (og kondens på tanken).