<b>TA SJEKKEN:</b> Om du skal kjøpe bruktbil anbefaler både NAF og Forbrukerrådet at du får et verksted til å se på bilen før du bestemmer deg.  Foto: ESPEN STENSRUD
TA SJEKKEN: Om du skal kjøpe bruktbil anbefaler både NAF og Forbrukerrådet at du får et verksted til å se på bilen før du bestemmer deg. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

Ikke la stresset ødelegge bruktbilhandelen

- Ha is i magen og ikke fall av den følelsesmessige berg-og-dal-banen, er NAFs råd.

Det å kjøpe og selge bil burde bare være utfordrende og gøy, men for enkelte er det få gleder og mange tunge stunder fra du leser annonsen til du endelig sitter med nøkkelen i hånda.

Det viktigste er at du gjør en grundig jobb før du bestemmer deg for å kjøpe bilen.

Funnet av drømmebilen

I en kartlegging NAF har gjort rundt bruktbilkjøpets mange faser viser det seg at mange lar seg frustrere gjennom prosessen.

Mange bruker lang tid på søken etter en potensiell bil, mens andre bestemmer seg for den neste så fort de har fått nøklene til ny.

Det er når man har funnet akkurat den bilen en ønsker seg og en skal kontakte selgeren frustrasjonen kommer.

Da skal det prøvekjøres, prutes, undersøkes og en skal avtale papirarbeid.

- I denne fasen er frustrasjonen overveldende og uoversiktelig, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF i en pressemelding.

SJEKK DETALJER: Mange trikser med små-skader som kan bli dyrt. Sjekk kilometerstatusen på vegvesenets nettsider og eierforholdet i brønnøysundregisteret. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Bilkonflikter på topp

Hvert år skifter om lag 400.000 biler eier, og både hos Forbrukerrådet og NAF er konfliktsaker om bil på topp i statistikkene.

Tall fra NAF viser også at 4 av 10 bruktbilhandler skjer uten kontrakt og at hele 15 prosent kjøper bruktbil usett.

Det vil si 60.000 bruktbiler i året.

Martin Halsos i Forbrukerrådet forteller at de hittil i år allerede har mottatt 995 klager i etterkant av et bruktbilkjøp mellom privatpersoner. Til sammenligning har de mottatt 95 klager på nybilkjøp.

- Vi har opplevd en kraftig økning i antall klager de siste årene, forteller Halsos.

- Først og fremst er det kjøp og salg mellom privatpersoner som er det store problemet, men det finnes også bruktbilselgere som ikke har alt på stell.

Det er dog ikke så rart da det er et tøft marked, og mange sitter kanskje på mindre kunnskap om bil og teknologi nå enn før.

STEM!

Kjøper du bil på innpuls eller går du grundigere til verks? (Avsluttet)
Jeg sjekker, prøver og tester nøye(73%) 495
Jeg kan fort kjøpe på impuls(17%) 113
Jeg kan kjøpe brukt usett(10%) 69
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Undersøkelsen vi har gjort, underbygger dette. Gleden er stor når bilen er overtatt, men for mange kommer en ny frustrasjonsperiode når problemene oppstår etterpå, forteller Sagedal.

- Noen kjøper bruktbil på impuls, andre er veldige grundige. Fellesnevneren er mangel på kunnskap om formalitetene som bør være på plass.

Hva skal du se etter?

Om du er selger eller kjøper, kan det være smart å ta med bilen til et godkjent verksted for en tilstandsrapport før et kjøp eller salg finner sted. Husk å gjøre en bakgrunnsjekk på verkstedet.

På den måten har en gjerne en viss oversikt over eventuelle feil og mangler som kan dukke opp, men også her må du være på vakt, både som selger og kjøper.

- Det er utrolig viktig at servicehistorikken er i orden. Jeg sjekker også om sommer- og vinterdekk følger med, og spør gjerne om mønsterdybden på dem, fortalte Bobby Singh i BRS Auto AS da vi tidligere omtalte hva man burde se etter når en skulle kjøpe bruktbil.

- På dyre biler er det viktig at de har det riktige utstyret.

Det er også viktig å se over bilen godt, samt sjekke om selger også er han eller hun som har kjørt og kjenner bilen. En bruktbilselger har gjerne ikke kjørt bilen, og selger den for egen og kundens gevinst.

RUST: Mange bilmodeller har de siste årene fått store rustproblemer. Husk å spørre om historikken til bilen før du bestemmer deg. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Salget

Men det er ikke bare kjøper som kan oppleve frustrasjon rundt et bilbytte. Selger møter også ofte flere frustrasjoner.

En bilselger har gjerne en innstilling på hvor mye han eller hun forventer å få igjen av salget, og bilkjøper ønsker å få så mye bil som mulig for pengene.

- Grundighet er viktig både om man skal kjøpe og selge bil. Men vi er ikke alle skrudd sammen på den måten, så da er det viktig å lytte til erfarne bilfolk. Er man usikker er det hjelp å få, råder Sagedal.

Kortere reklamasjonsfrist


Husk også at selv om selger har kjørt og eid bilen en stund, er det ikke alltid sikkert han eller hun veit om alle feil eller mangler, derfor understreker også Halsos at du bør ta med bilen på et verksted.

- Når du kjøper fra bilbutikk, har du fem års reklamasjonsrett. Når du kjøper fra privatperson har du to år. Allikevel er det viktig å huske at du ikke kan forvente like mye av en gammel bil som en ny.

- En privat selger skal ikke holde noe tilbake, men det kan være skjulte feil og mangler, som må vurderes i forhold til bilens alder og verdi, når det kommer til hvem som er ansvarlig for skaden som kan oppstå etter kjøpet, sier Halsos.

Husk også at Forbrukerrådet har ferdige maler til kjøpskontrakter.

LES OGSÅ: Her er bilmerkene med den beste rustgarantien
LES OGSÅ: VW har hatt store problemer med rust
LES OGSÅ: Nye biler ruster som aldri før