<b>MINSTE JEEP TIL NÅ:</b> Bilen er med sine 4,23 meter av de mer kompakte SUV på markedet.   Foto: Jeep
MINSTE JEEP TIL NÅ: Bilen er med sine 4,23 meter av de mer kompakte SUV på markedet. Foto: JeepVis mer

Ikke la deg lure av navnet

Gammelt nytt, tror du kanskje, men Jeep Renegade er så langt fra sin opprinnelige navnebror som en kan komme. Og prisen blir sannsynligvis veldig hyggelig.

Jeep var engang i tiden amerikansk sammen med Chrysler. Nå er det en italiener som styrer sjappa, og selskapet er en del av Fiat-konsernet. Det betyr at det skal hentes synergier, og da tar man det man har.

Jeep viser nemlig en ny Renegade på bilutstillingen i Genéve, men de som forventer slektskap til den gamle og velkjente Renegade vil bli skuffet.

Den nye Renegade slekter i stedet på Fiat 500L, som den deler plattform med. I tillegg er det mye som tyder på at det bor litt Fiat Panda 4x4 i den. Det må være så langt fra den opprinnelige Jeep Renegade som det er mulig å komme.

Panda er for øvrig, som mange kanskje vet, Norges rimeligste SUV, så det er god grunn til å tro at Renegade vil nærme seg samme prisnivå.

Første gang

Dette er første gang Jeep lanserer en bil i dette segmentet for små-SUV’ene. Med en total lengde på 4,23 meter er det ikke store saken vi snakker om, og mange vil sikkert assosiere den med de små Suzuki’ene som rullet rundt på veiene før i tiden, som Jimny ble en arvtager til.

De er begge veldig små, men har likevel et fullverdig 4x4-system som faktisk duger til noe.

Vi har tidligere omtalt Norges billigste firehjulstrekkere

Se flere bilder av Jeep Renegade:

MINSTE JEEP TIL NÅ: Bilen er med sine 4,23 meter av de mer kompakte SUV på markedet. Foto: Jeep


Ekte saker

Kjøper du en Jeep Renegade Trailhawk, så får du blant annet et reduksjonsgir med 20:1 i utveksling. Dessverre er det ikke rom for store hjul og lang fjæringsvei, men litt grøvre mønster i dekkene kan du unne deg, om det skulle friste. Som alle andre biler i denne klassen er den bygget opp på et selvbærende karosseri. Med andre ord, ingen rammekonstruksjon, slik hardcore offroad-entusiastene kanskje skulle håpe på.

Tøffer seg

Renegade Trailhawk blir en modell som likevel skal friste de som gjerne vil ha den litt tøffere. Da får du blant annet en annen front- og bakfanger. Disse har et litt røffere utssende, samtidig som de tillater en brattere angrepsvinkel i terrenget. I tillegg har den beskyttelsesplater som skal hindre skader på understellet under terrengkjøring. Disse utgavene er i tillegg utstyrt med All-Terrain dekk, røde slepekroker, og litt annet stæsj som skal gi et litt barskere utseende.

Dette er Jeep Renegade Trailhawk:


Utstyrsfreak

Det holder likevel ikke bare å lage en god offroader og tro det skal bli en storselger. Jeep, eller Fiat om du vil, har laget en bil som tar høyde for alle fremtidige krav, også på veien.

Deriblant melder Jeep at bilen skal ha hele 70 tilgjengelige sikkerhetsfunksjoner, dersom du huker av alt på utstyrslista.

På denne lista finner du også mulighet for noe Jeep kaller My Sky, som gir mulighet for å fjerne paneler, og på den måten lufte håret en smule mer enn med en ordinær takluke. Panelene du tar av passer fint på egne plasser i bagasjerommet.

LES ALT OM FIREHJULSDREVNE BILER

De mest interessante motorkonfigurasjoner kommer fra en 1,4-liters turboladet bensinmotor, som igjen kommer i flere versjoner. Denne kan hektes sammen med to alternative girkasser. Enten en 6-trinns dobbeltkløtsj automatkasse, eller en 5-trinns manuell kasse.

Kommer i høst

I Norge vil bilen få motoriseringer som spenner seg fra 115 hestekrefter, og opp til 170 gamper. Avhengig av motorvalg kan nye Renegade fås med enten to eller firehjulsdrift.

Nye Jeep Renegade kommer til landet i løpet av høsten. Priser er dessverre foreløpig ikke kjent, men så lenge vi vet de tekniske spesifikasjonene, så vet vi også avgiftsnivået. Det eneste som da gjenstår er å se hvordan importøren velger å prissette bilen.