NYE DEKK? Husk at alle nye dekk må kjøres inn, både piggdekk og andre typer dekk. For piggdekkene betyr dette forsiktig kjøring, og ikke over 80 kilometer i timen. Andre typer dekk er veldig glatte fra starten av, så de bør kjøpes i god tid før snø- og isføre. Foto: ALL OVER PRESS
NYE DEKK? Husk at alle nye dekk må kjøres inn, både piggdekk og andre typer dekk. For piggdekkene betyr dette forsiktig kjøring, og ikke over 80 kilometer i timen. Andre typer dekk er veldig glatte fra starten av, så de bør kjøpes i god tid før snø- og isføre. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Ikke kjør over 80 km/t med nye dekk

Alle dekk må kjøres inn. Kjører du i hastigheter over 80 kilometer i timen, kan det få konsekvenser.

Alle dekk har en innkjøringsperiode, det være seg piggdekk, vinterdekk eller sommerdekk.

Det er imidlertid ulike grunner til at de ulike dekktypene må kjøres inn.

På pigdekk er problemet at piggene kan løsne, mens problemet med andre typer dekk er at de rett og slett er glatte!

Les også: Dyrt å glemme piggdekkgebyret

Derfor kan piggene løsne

Piggdekk må innkjøres sakte og rolig, uten de helt store aksellerasjonene, nedbremsingene, hastighetene eller bråsvingene. Følger du ikke anvisningene fra dekkprodusenten, kan piggene faktisk løsne.

– Ja, det er riktig at piggene kan løsne dersom de ikke innkjøres korrekt. Årsaken er at flensen i bunnen av piggen skjærer seg inn i gummien rundt. I tillegg skjer det en form for vulkanisering mellom piggkroppen og gummien, slik at den festes godt. Uforsiktig innkjøring vil også føre til at de piggene som ikke faller ut fester seg for høyt i pigghullet. Dermed blir overhenget for høyt og piggen vil lett bøye seg bakover, og etterhvert fungere mer som en mei enn en pigg, forklarer Torleiv Dalen Haukenes, produktsjef hos Dekkmann AS til DinSide.

Piggen skal altså lage seg et feste i gummien selv, under jøring. Da er det viktig at kjøringen som forets under denne prosessen er av den riktige typen, slik at piggene setter seg korrekt.

– Det som er det viktige med nye piggdekk,er at du ikke kjører hardt i svinger, gjør harde nedbremsinger eller hard aksellerasjon, sier Jan Ivar Engebretsen, informasjonssjef i NAF, til DinSide.

– Dersom dekkene de første 5-6 milene kjøres inn mykt og forsiktig med hastigheter som ikke overskrider cirka 80 kilometer i timen, vil piggene sitte "som limt", sier Haukenes.

Engebretsen forteller videre at dette også er grunnen til at det er viktig at dekkene settes på i samme rulleretning når du setter dem på etter sommeren.

– Så man ikke skal få motsatt brytning på piggene i bunnen, da er det fare for at de faller ut, forteller Engebretsen.

Frank kjøpte testvinnerdekk: Var utslitte etter 7.500 kilometer

- Uforsiktig innkjøring vil også føre til at de piggene som ikkefaller ut fester seg for høyt i pigghullet. Dermed blir overhenget for høyt (se illustrasjon) og piggen vil lett bøye seg bakover, og etterhvert fungere mersom en mei enn en pigg, forklarer Haukenes i Dekkmann til DinSide. Foto: Dekkmann Vis mer


Så lenge må du holde deg under 80 kilometer i timen

Det er dekkprodusentene som fastsetter innkjøringslengde.

Engebretsen i NAF sier at dette er noe kunden skal opplyses om når han kjøper dekk, og så må man forholde seg til hva leverandøren sier.

– De skal komme med en anbefaling. Sier de 30 til 50 mil, så må vi forholde oss til det, sier Engebretsen.

Katrine Køste, produktsjef i Vianor, anbefaler at man regner de første 30 til 50 milene som innkjøringsperiode.

– Man skal være forsiktig med kraftige aksellerasjoner og rask oppbremsing under denne tiden, sier Køste til DinSide.

Det er også ulike stadier av innkjøring. Haukenes i Dekkmann understreker at det er de første 5 til 6 milene som er mest kritisk, og hvor du må være ekstra forsiktig.

– Det kommer jo litt an på hva man legger i begrepet innkjøring. Det er de aller første milene at grunnlaget legges. Altså ingen harde aksellerasjoner eller nedbremsinger og helst ikke over 80 kilometer i timen. Etter dette bør man også kjøre mykt og fint en periode, men jeg tror det er grenser for hva man kan forvente. Vår største leverandør Continental sier at man bør kjøre forsiktig de 20-30 første milene. Hva jeg mener er svært forsiktig de 5-6 første milene, sier Haukenes til DinSide.

Her er vinterdekktesten 2012 - og her finner du de billigste vinterdekkene til din bil!

Innkjøring av andre typer dekk

Andre typer dekk, som sommerdekk, piggfrie vinterdekk eller helårsdekk, skal også innkjøres, men av helt andre grunner enn for piggdekkene.

– Under produksjonen av dekk blir formene smurt med silikon, slik vi smører kakeformene med smør, for at dekket skal slippe formen etter vulkaniseringen. Formene, eller matrisene som de kalles på fagspråket, blir ikke smurt for hvert dekk, men de dekkene som blir vulket etter siste smøring vil ha mye silikon i slitebanen. Dette må slites bort for at dekket skal fungere optimalt, sier Haukenes.

Han forteller at dette som regel tar noen få kilometer, men dette er avhengig av veiunderlaget.

– I startfasen kan du egentlig ha kjøpt deg glatte dekk, men asfaltkjøring rubber av silikonet på dekket. Men om du kjører på snøføre, tar det lengre tid før det rubbes av, sier Engebretsen i NAF.

Ifølge Engebretsen viser tester at nye dekk hvor silikonet ennå ikke er rubbet ned, har en vesentlig lengre bremsestrekning,enn andre dekk som har gått noen mil. Du bør derfor kjøpe piggfrie vinterdekk i god tid før det bli snøføre.

– Nye piggfrie dekk bør monteres i god tid før første vinterføre oppstår. Enkelte dekk er også konstruert slik at mønsteret skal slites til for optimalt grep, forteller Haukenes.

– Også på våt asfalt, kan du få den opplevelsen, at det er ekstra glatt med nye dekk. Det gjelder derfor å ta hensyn til det når du kjører ut på veien med nye dekk, sier Engebretsen.