<B>RÅTASS:</B> BMW i8 er full av ny teknologi, men én av disse vekker kanskje mer oppsikt enn de andre. Foto: BMW
RÅTASS: BMW i8 er full av ny teknologi, men én av disse vekker kanskje mer oppsikt enn de andre. Foto: BMWVis mer

Ikke helt som i Star Wars

Men denne BMWen er like fullt først i verden med laser-frontlykter.

Neida, du har ikke plutselig våknet opp i 2050, og du kommer ikke til å se verken flyvende biler, Michael J. Fox, eller roboter i gatene hvis du går ut.

BMW har riktignok nylig meddelt motorverdenen at nymotens LED-lys ikke lenger er nok for moderne biler, og at de derfor har tatt skrittet videre til neste punkt på lista: laser.

Kjøre med sykkel? Bremselyset SKAL være synlig

Ikke laser i ren form

Det er heldigvis, eller dessverre (alt etter som), ikke lasere slik du ser dem på film, der de hjelper vår helt å rydde unna all motstand mens han løper mot romskipet. Dette er en litt mer raffinert laser, bokstavelig talt.

Det blå laserlyset blir nemlig ikke skutt ut fra bilens frontlykter i ren form. Ved hjelp av en fluoriserende fosforblanding forvandles laseren til et rent, hvitt lys som er langt bedre egnet til å lyse opp veien på kvelds- og nattestid enn et illsint laserlys ville vært.

Risikoen for at noen skal bli skadet av laseren er med andre ord ikke-eksisterende.

Foto: BMW
RÅTASS: BMW i8 er full av ny teknologi, men én av disse vekker kanskje mer oppsikt enn de andre. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen!)

Test deg selv: Billykter i alle varianter

Mindre av alt

Laserlyset har også andre fordeler. Det bruker blant annet betydelig mindre strøm - og derfor også mindre drivstoff - enn både vanlige frontlykter og mer moderne LED-lys. BMW påstår at sistnevnte bruker dobbelt så mye energi som det nye laserlyset, til tross for at laseren skal være rundt tusen ganger sterkere enn LED-pærene en finner i mange nyere biltyper.

De individuelle lysdiodene er også redusert i størrelse sammenliknet med dagens teknologi, og tar bare en hundredel av plassen til de én millimeter store "lyscellene" som finnes i LED-lys.

Plass- og energibesparelsen gjør at BMW ser for seg en rekke nye lysrelaterte funksjoner i bilparken de neste få årene. Den første bilen som får de nye laserlysene ser ut til å bli konseptbilen med det smått Apple-inspirerte navnet i8, en bil som faktisk ser ut som den kommer fra noen år fram i tid.

Det er blant annet en hybridbil proppfull av ny teknologi som gjør 0-100 kilometer i timen på under fem sekunder, til tross for det svært beskjedne drivstofforbruket på mindre enn 0,3 liter på mila.

i8 skal angivelig lanseres i løpet av 2013. Du kan lese mer om bilen her.