SIKKERHETSSJEKK: Sammen med kompisene Jørgen Winther-Larsen og Morgan Tørvold har Bjørn Nyland undersøkt hva som skjer om man klemmer seg i de... Vis mer

Kritisk video av Tesla Model X sett av over 1,5 mill. på Youtube

I verste fall kan døra forårsake skade

– Foreldre bør være oppmerksomme på at barna ikke har fingrene sine der.

ELBIL-FAN: Bjørn "Teslabjørn" Nyland har egen Youtube-kanal. Foto: Youtube / Bjørn Nyland Vis mer

«Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Ooouuuuu! Rett av!», skriker Bjørn Nyland i Youtube-videoen som i skrivende stund er sett av 1,65 millioner seere.

«Jeg tror du brakk fingeren din!»

Sammen med kameratene Jørgen Winther-Larsen og Morgan Tørvolt har han akkurat fått ei gulrot delt i to, av den elektrisk drevne falkevingedøra på Nylands Tesla Model X - bilen han faktisk har fått av den amerikanske elbilprodusenten.

Se hendelsen omtrent 7,5 minutter ut i videoen øverst i saken.

– Oppe i taket klemmer dørene til nesten uten å stoppe. Så foreldre bør være oppmerksomme på at barna baki bilen ikke har fingrene sine og leker i det området, advarer «Teslabjørn» - som Nyland kaller seg på sosiale medier.

Bakgrunnen for den nesten 30 minutter lange Youtube-videoen er at Nyland hadde hørt rykter om at europaversjonen av Tesla Model X ikke er blitt utstyrt med de samme sensorene som i USA. I tillegg ville han undersøke påstander om at dørene har forandret seg med siste programvare-oppdatering.

– Jeg har ikke greid å finne europeiske tester. Så da var det greit at vi gjorde dem selv, forklarer Nyland med et smil.

BLIR KNUST: Det går hardt utover gulrota som Jørgen Winther-Larsen holder i hånda, når «Teslabjørn» lukker falkevingedøra på Model X. Foto: Youtube / Bjørn Nyland Vis mer

– Foreldre bør være oppmerksomme

På den populære videoen kan det se ut som Tesla faktisk kan ha en utfordring med de automatiske dørene. Både gulrøtter, agurker og pølser av forskjellig slag får virkelig kjørt seg av dørene på elbilen.

– Det er nok ubehagelig. Men man kapper nok ikke av fingeren. Men man får nok noen småskader, sier Nyland.

– Visse soner klemmer dessuten mer enn andre. De områdene hvor det er størst fare for at barn og slikt har fingrene, registreres heldigvis av sensoren, legger han til.

Det er ikke mer enn sju måneder siden Tesla måtte tilbakekalle 2.700 av sine Model X. Det var noen måneder før den ble prøvekjørt på norske veier for første gang.

Til tross for den ferske kritikken forteller «Teslabjørn» at han ikke har fått tilbakemeldinger fra elbilprodusenten.

– Nei, faktisk ikke. Jeg vet at de ser på. Men de griper sjelden inn, selv om de skulle mene det jeg sier og gjør er feil, forklarer han.

Tesla Norge har ikke svar

KJENNER IKKE TIL NOEN FORSKJELLER: Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, mener dørene på Tesla Model X fungerer akkurat som de skal.
Foto: Henrik Skolt / NTB scanpix Vis mer

Teslas norske kommunikasjonssjef, Even Sandvold Roland, bekrefter at han har sett videoen. Han hevder imidlertid at han ikke kjenner til forskjeller på Model X i Europa og USA.

– Det er jeg ikke kjent med, sier Sandvold Roland til Dinside.

– Tesla setter sikkerheten først, og har derfor både sensorer og ulike manuelle funksjoner for å styre dørene. I likhet med alle bildører må man selvsagt fortsatt følge med når man lukker den.

– Opplever dere det som et lite spark når det er en Tesla-fan som lager en slik video?

– Nei. Vi er tydelige med kundene våre om hvordan dørene fungerer, sier kommunikasjonssjefen.

– Har Tesla planer om å gjøre forandringer med dører eller sensorer på Model X?

– Vi kommenterer aldri planer eller rykter. Som nevnt er det ingenting nytt i denne videoen.

LES OGSÅ:
Endelig enklere å sammenligne verkstedpriser
Nå blir det enklere å parkere Teslaen i Bergen og Oslo
Kjører du dame- eller mannebil?