Foto: Opel
Foto: OpelVis mer

I strupen på VW Scirocco

Opel viser en konkurrent til Volkswagen Scirocco i forkant av Paris-utstillingen.

Utfordringen lyder som følger: – Vis meg den mest følelsespregede siden av Opels nye designspråk "skupturell kunst møter tysk presisjon". Dette er det Opels designsjef sa til sine medarbeidere da en kompakt, sporty modell skulle utvikles. Resultatet er bilen vi ser her, Opel GTC Paris.

Eller "skulptur i bevegelse", som Opel kaller sin nyskapning.

Sports-Astra

Bilen skal ha verdenspremière på bilmessen i Paris som åpner den 2. oktober. Den presenteres som konseptbil, men det er vel liten tvil om at dette er tredørsversjonen av Opel Astra i en tidlig utgave. Som med forgjengeren vil GTC være tydelig differensiert som et mer sportslig alternativ for en mer individualistisk orientert smak. Astra-familien er i vekst, og GTC Paris kommer til å dele standplass med den adskillig mer praktisk orienterte stasjonsvognutgaven.

Les vår test av nye Opel Astra (femdørsversjonen) her.

Følelser

Merket Opel har ikke fått full uttelling for den energiske satsningen som er foretatt på designområdet og nye og attraktive modeller de siste årene. (Særlig i Norge gjør Opel det overraskende dårlig, noe vi nylig omtalte). Med GTC forsterkes vektleggingen av en design som skal avstedkomme følelser hos publikum. Vi vil tro at denne iherdige konsekvens Opel utviser vil komme til å bære sine frukter hvis den tyske bilprodusenten unngår vingling hva angår markedsposisjoneringen fremover.

Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel


21-toms felger

Vi nevnte at bilen er kompakt; med 446 centimeter i lengden er den i overkant av hva som er vanlig i kompaktklassen. Den har tre dører og plass til fire. I henhold til det som er tendensen for tiden har den diodebaserte kjørelys. Profilen er utvilsomt både muskuløs og dynamisk, hvilket understrekes av de gedigne 21-tommers hjulene som vi nok ikke kommer til å få se noe til på produksjonsbilen.

2.0 220 hk?

Når det gjelder motor får vi vite svært lite, men det dreier seg om en turbomatet toliters rekkefirer. I pressemeldingen står det "maksimalt med effekt", noe som kan tolkes dithen at det er versjonen man finner i Insignia og som yter 220 hestekrefter.

Vi regner med å få vite mer når bilen vises for pressen i forkant av åpningen av Paris-messen.

Vi testet i sin tid forrige Opel Astra GTC med 200 hestekrefter. Les om det her.